Στην... έμμεση μείωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης έως και κατά 2 χρόνια, στα 60 αντί τα 62, για χιλιάδες ασφαλισμένους με διαδοχική ασφάλιση, προχωρά ο ΕΦΚΑ.
Συγκεκριμένα, στο έγγραφο με τίτλο «Οριο ηλικίας που απαιτείται για κρίση συνταξιοδοτικού αιτήματος λόγω γήρατος με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης από τον προηγούμενο ενταχθέντα στον ΕΦΚΑ φορέα, όταν ο τελευταίος ενταχθείς φορέας είναι φορέας αυτοτελώς απασχολούμενων ή ελεύθερων επαγγελματιών», ξεκαθαρίζεται ότι είναι δυνατή η συνταξιοδότηση στα 60 αντί τα 62, σε ασφαλισμένους του πρώην ΟΑΕΕ που είχαν χρόνο διαδοχικής ή και παράλληλης ασφάλισης στο πρώην ΙΚΑ.
Μάλιστα, με το νέο αυτό έγγραφο, ο ΕΦΚΑ ξεκαθαρίζει ότι όσοι ασφαλισμένοι υπέβαλαν αίτηση συνταξιοδότησης και αυτή απορρίφθηκε λόγω του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, πλέον, μπορούν να επανυποβάλουν την αίτηση. Βέβαια, ορίζει ότι το συνταξιοδοτικό δικαίωμα θα ξεκινά από την ημερομηνία υποβολής της νέας αυτής αίτησης.
Αναλυτικά, το νέο έγγραφο που έρχεται σε συνέχεια της εγκυκλίου του υφυπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσου Πετρόπουλου για τη διαδοχική και παράλληλη ασφάλιση επισημαίνει ότι όταν το δικαίωμα συνταξιοδότησης κρίνεται με τις διατάξεις της νομοθεσίας του πρώην ΟΑΕΕ και διαπιστώνεται ότι δεν είναι αρμόδιος φορέας για την κρίση του αιτήματος ή ότι δεν πληρούνται οι διατάξεις της νομοθεσίας του, για να κριθεί με τις διατάξεις του προηγούμενου ταμείου, με τον περισσότερο χρόνο ασφάλισης, θα πρέπει ο αιτών να έχει συμπληρώσει το 60ό έτος της ηλικίας του ή μικρότερο όριο ηλικίας εφόσον το προβλέπει η νομοθεσία του τελευταίου.
Στην πράξη, αποσαφηνίζεται ότι το όριο ηλικίας που ο ΟΑΕΕ ως τελευταίο ταμείο δεν απορρίπτει την αίτηση συνταξιοδότησης αλλά τη «διαβιβάζει» σε άλλο πρώην Ταμείο επειδή δεν πληρούνται σ' αυτόν οι απαραίτητες προϋποθέσεις, είναι το 60ό και όχι το 62ο έτος. Υπό την προϋπόθεση βέβαια, ότι οι ασφαλισμένοι έχουν και χρόνο ασφάλισης στο πρώην ΙΚΑ, ώστε να θεμελιώνουν με τις ειδικές διατάξεις που ίσχυαν στο ταμείο των μισθωτών.
Το έγγραφο αναφέρει ότι οι οδηγίες αυτές εφαρμόζονται αναδρομικά για συνταξιοδοτικά αιτήματα που έχουν υποβληθεί από την έναρξη του νόμου Κατρούγκαλου και μετά, ήτοι τις 13 Μαΐου 2016 και μετά, καθώς και για όσα είναι σε εκκρεμότητα.
Όπως εξηγούν οι ειδικοί, δύο είναι οι βασικές κατηγορίες ασφαλισμένων που μπορούν να κάνουν χρήση των νέων δεδομένων. Ασφαλισμένοι που είχαν συμπληρώσει 35ετία έως το 2012, αλλά δεν είχαν συμπληρώσει τα 60 έτη της ηλικίας τους στις 18 Αυγούστου του 2015 και συνεπώς δεν θεμελίωσαν τότε δικαίωμα με τις διατάξεις του ΟΑΕΕ καθώς και μητέρες ανηλίκων που είχαν ανήλικο παιδί και 5.500 ημέρες ασφάλισης (18,4 έτη ασφάλισης) μέχρι τις 31/12/2012. Εφόσον έχουν τελευταίο φορέα ασφάλισης τον πρ. ΟΑΕΕ νυν ΕΦΚΑ, μπορούν πλέον να αποχωρήσουν νωρίτερα από τα 62.
Η έμμεση αυτή μείωση προέκυπτε ξεκάθαρα και από την εγκύκλιο του υπουργείου, καθώς στο παράδειγμα που παρέθετε, φαινόταν πως μητέρα με ανήλικο τέκνο το 2010, ασφαλισμένη στον πρώην ΤΕΒΕ-ΟΑΕΕ από το 1992 έως το 2016 και από το 2017 έως το 2018 στον ΕΦΚΑ (27 έτη ασφάλισης), με παράλληλη ασφάλιση από το 2008 έως το 2016 στο ΙΚΑ και όλο το 2017 στον ΕΦΚΑ ως μισθωτή (9 έτη ασφάλισης), λαμβάνει σύνταξη έχοντας συμπληρώσει το 2019 το 60ό έτος της ηλικίας της.
Μάλιστα, η συγκεκριμένη ασφαλισμένη δεν θεμελιώνει αυτοτελές συνταξιοδοτικό δικαίωμα με βάση τις διατάξεις κανενός εκ των δύο πρώην φορέων. Όμως, μπορεί να συνυπολογίσει στον χρόνο του πρώην ΙΚΑ τον μη παράλληλο χρόνο του πρώην ΤΕΒΕ και να συμπληρώσει τις απαιτούμενες 5.500 ημέρες ασφάλισης, θεμελιώνοντας συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις προϋποθέσεις του πρώην ΙΚΑ, ως μητέρα ανηλίκου.
Μάλιστα, βάσει της αρχικής εγκυκλίου του υπουργείου Εργασίας, η σύνταξή της θα υπολογιστεί ως εξής:
- μία εθνική σύνταξη για 27 έτη ασφάλισης (1992-2018),
- μία ανταποδοτική σύνταξη για 27 έτη ασφάλισης (1992-2018), λαμβάνοντας υπόψη τον μέσο όρο των συντάξιμων αποδοχών από το 2002-2007 του πρώην ΤΕΒΕ, από το 2008 έως 31.12.2016 του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και από 01.01.2017 έως 31.12.2018 των συντάξιμων αποδοχών τόσο της μισθωτής εργασίας όσο και της αυτοαπασχόλησης.
- προσαύξηση σύνταξης για τον παράλληλο χρόνο ασφάλισης στο πρώην ΟΑΕΕ (2008-2016).