Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σε υψηλό ενός έτους ο PMI μεταποίησης τον Μάρτιο

Ο PMI του τομέα μεταποίησης αυξήθηκε στις 54,7 μονάδες τον Μάρτιο, από 54,2 τον προηγούμενο μήνα, καταγράφοντας ένα σερί ανόδου επί 22 μήνες, σύμφωνα με τα στοιχεία του IHS Markit.

Σε υψηλό ενός έτους ο PMI μεταποίησης τον Μάρτιο

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας του δείκτη PMI, οι λειτουργικές συνθήκες του ελληνικού μεταποιητικού τομέα βελτιώθηκαν έντονα τον Μάρτιο. Η παραγωγή αυξήθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο του 2018, λόγω της εντονότερης ζήτησης των πελατών. Ακολούθως, οι νέες εργασίες αυξήθηκαν με έντονο ρυθμό και επιταχύνθηκε η αύξηση των νέων παραγγελιών εξαγωγών.

Ο μεγαλύτερος όγκος νέων παραγγελιών οδήγησε σε ραγδαία άνοδο στη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ταχύτερη που έχει καταγραφεί από την αρχή συλλογής των δεδομένων της έρευνας, στα μέσα του 1999. Οι κατασκευαστές έδειξαν επίσης μεγαλύτερη αισιοδοξία ως προς τη μελλοντική αύξηση της παραγωγής, εν μέσω των προσδοκιών για περαιτέρω αύξηση των νέων παραγγελιών.

Ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της IHS Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index – PMI) –ένας σύνθετος δείκτης που έχει σχεδιαστεί για να μετρά την απόδοση της μεταποιητικής οικονομίας– έκλεισε στις 54,7 μονάδες τον Μάρτιο, τιμή υψηλότερη από τις 54.2 μονάδες του Φεβρουαρίου και υπέδειξε έντονη βελτίωση της υγείας του ελληνικού μεταποιητικού τομέα στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2019.

Τα πρόσφατα δεδομένα επιμήκυναν την τρέχουσα περίοδο συνεχούς αύξησης σε 22 μήνες, καθιστώντας την τη μακρύτερη περίοδο συνεχούς ανάπτυξης που έχει καταγραφεί μετά από την προηγούμενη που έληξε τον Οκτώβριο του 2001. Βασικός παράγοντας που συνέβαλε στην υψηλότερη τιμή του κύριου δείκτη PMI ήταν η εντονότερη αύξηση της παραγωγής, η οποία επιταχύνθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα μεγαλύτερο του ενός έτους και ήταν, συνολικά, έντονη. Ορισμένες εταιρείες του μεταποιητικού τομέα που εξετάσθηκαν, ανέφεραν ότι η περαιτέρω αύξηση της ζήτησης από πελάτες του εσωτερικού και του εξωτερικού ήταν εκείνη που οδήγησε στην άνοδο της τιμής του δείκτη. Οι νέες παραγγελίες που έλαβαν οι εταιρείες παραγωγής αγαθών εξακολούθησαν να αυξάνονται τον Μάρτιο.

Παρότι ο ρυθμός αύξησης εξασθένησε ελαφρώς από τον Φεβρουάριο, παρέμεινε ωστόσο ισχυρός. Η ανάπτυξη συνδέθηκε με την αύξηση της διαφήμισης και τη μεγαλύτερη ζήτηση των πελατών. Επιπλέον, οι νέες παραγγελίες εξαγωγών αυξήθηκαν με ταχύτερο ρυθμό, ο οποίος ήταν υψηλότερος από την τάση που επικρατεί στην έρευνα, καθώς η ζήτηση από τους πελάτες του εξωτερικού αυξήθηκε για δέκατο όγδοο συνεχή μήνα. Κατά συνέπεια, οι εταιρείες ανέφεραν μεγαλύτερη ανάγκη να αυξήσουν τον αριθμό εργαζομένων, με σκοπό να καλύψουν τους αυξημένους όγκους νέων παραγγελιών.

Ο ρυθμός αύξησης θέσεων εργασίας επιταχύνθηκε και ήταν ο ταχύτερος που έχει καταγραφεί στην ιστορία της έρευνας. Η εντονότερη αύξηση των επιπέδων απασχόλησης οδήγησε στη μείωση της πίεσης στο εργατικό δυναμικό, ενώ ο όγκος αδιεκπεραίωτων εργασιών υποχώρησε για δεύτερο συνεχή μήνα. Ο ρυθμός συρρίκνωσης του όγκου ανεκτέλεστων εργασιών ήταν μέτριος και βραδύτερος από τον μέσο όρο της έρευνας.

Οι κατασκευαστές ενισχύθηκαν από την βελτιωμένη ανάπτυξη του όγκου νέων εργασιών και εξέφρασαν υψηλότερο βαθμό εμπιστοσύνης τον Μάρτιο. Επιπλέον, τα επίπεδα αισιοδοξίας κατέγραψαν υψηλό 11 μηνών. Ως προς τις τιμές, οι τιμές εισροών αυξήθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα τεσσάρων μηνών λόγω του υψηλότερου κόστους πρώτων υλών και της μικρής συγκομιδής.

Οι ανταγωνιστικές πιέσεις εμπόδισαν τη μετατόπιση της υψηλότερης επιβάρυνσης κόστους στους πελάτες, ενώ παρόλ’ αυτά, οι χρεώσεις εκροών αυξήθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2018. Εν τω μεταξύ, οι αγορές εισροών αυξήθηκαν με εντονότερο ρυθμό λόγω των αυξημένων απαιτήσεων παραγωγής και των προσπαθειών αναπλήρωσης των αποθεμάτων πρώτων υλών. Ο ρυθμός αύξησης των αγορών ήταν ο ταχύτερος που έχει καταγραφεί από τον Ιούνιο του 2000 και ήταν, συνολικά σημαντικός, παρά την ταχύτερη αύξηση των τιμών εισροών και τους βραδύτερους χρόνους παράδοσης προμηθειών.

O Siân Jones στην IHS Markit, η οποία καταρτίζει την έρευνα του ελληνικού Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών PMI, είπε: «Ο ελληνικός μεταποιητικός τομέας εξακολούθησε να παρουσιάζει ενδείξεις βελτίωσης τον Μάρτιο καθώς ο δείκτης PMI αυξήθηκε καταγράφοντας την υψηλότερη τιμή του έτους. Θετικά ήταν τα νέα για την αγορά εργασίας, καθώς η δημιουργία θέσεων εργασίας επιταχύνθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από την αρχή συλλογής των δεδομένων της έρευνας το 1999, μετά από έντονη ζήτηση των πελατών από την εγχώρια και τη διεθνή αγορά.

»Η έντονη αύξηση των νέων παραγγελιών είχε ως αποτέλεσμα την αυξημένη αισιοδοξία των κατασκευαστών, ενώ η επιχειρηματική εμπιστοσύνη κατέγραψε υψηλό 11 μηνών. »Εν τω μεταξύ, οι πληθωριστικές πιέσεις αυξήθηκαν. Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι οι εταιρείες κατάφεραν να αυξήσουν τις τιμές εκροών τους για δεύτερο συνεχή μήνα μετά τη ραγδαία άνοδο στις τιμές των πρώτων υλών, παρά τις συνεχιζόμενες αναφορές ισχυρού ανταγωνισμού».

ΙΟΒΕ: Στάσιμο το οικονομικό κλίμα το Μάρτιο

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος παραμένει αμετάβλητος τον Μάρτιο στις 101,3 μονάδες (στην ίδια τιμή με τον Φεβρουάριο) και σε επίδοση που είναι η υψηλότερη από τον Σεπτέμβριο του 2018, και επίσης υψηλότερη έναντι της αντίστοιχης περυσινής επίδοσης (99,0).

Στη Βιομηχανία και το Λιανικό εμπόριο καταγράφεται επιδείνωση των προσδοκιών, σε αντίθεση με τις Κατασκευές και τις Υπηρεσίες όπου σημειώνεται έντονη βελτίωση.

Αντίστοιχα, στην πλευρά των νοικοκυριών, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ανακάμπτει ελαφρά, διατηρώντας τη γενική ανοδική τάση των τελευταίων μηνών. Η σχεδόν συνεχής αυτή άνοδος της καταναλωτικής εμπιστοσύνης είναι αναμενόμενη σε προεκλογική περίοδο, με βάση και την εμπειρία από προηγούμενα χρόνια. Στην πλευρά της παραγωγής, η μέτρηση αυτού του μήνα επιβεβαιώνει ως κυρίαρχο χαρακτηριστικό τη στάση αναμονής καθώς προσεγγίζουμε μια σύνθετη εκλογική διαδικασία (ευρωεκλογών, περιφερειακών και εθνικών).

Μετά από την έξοδο, το καλοκαίρι, από το τελευταίο πρόγραμμα, το κλίμα κινείται οριζόντια, άλλοτε με βελτίωση και άλλοτε με επιδείνωση σε επιμέρους κλάδους. Στο διάστημα αυτό ουσιαστικές και μη αναμενόμενες μεταβολές δεν έχουν επέλθει στην οικονομική πολιτική, με εξαίρεση τη διάσταση ορισμένων παροχών και επιδομάτων. Η πρόσφατη έξοδος του ελληνικού δημοσίου στις αγορές κεφαλαίου, με έκδοση 10ετούς ομολόγου, για πρώτη φορά από το 2010 και επιτόκιο ελαφρώς χαμηλότερο του 4%, αντανακλά σταδιακά ανερχόμενη εμπιστοσύνη των επενδυτών στις μεσοπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Όμως, η χώρα απέχει σημαντικά από την επενδυτική βαθμίδα πιστοληπτικής αξιολόγησης και την ομαλή χρηματοδότησή της, υπάρχει καθυστέρηση στην εφαρμογή της συμφωνίας μετα-μνημονιακής παρακολούθησης, ενώ ταυτόχρονα τα δεδομένα στο ευρωπαϊκό και λοιπό οικονομικό
περιβάλλον δείχνουν τάση για σχετική επιδείνωση.

Συνολικά, η συνέχιση της τάσης αναμονής στις προσδοκίες δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη και θα εξαρτηθεί την προσεχή περίοδο από τις επιμέρους αποφάσεις πολιτικής και την εφαρμογή εκκρεμουσών μεταρρυθμίσεων (όπως για τη διαχείριση «κόκκινων δανείων», τη διευθέτηση ληξιπρόθεσμων οφειλών στο δημόσιο και άλλα), καθώς και τις εξελίξεις στις δημοσιονομικές επιδόσεις.

Αναλυτικότερα:

- στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση βελτιώθηκε ελαφρά, ενώ το ισοζύγιο στις προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες υποχώρησε, με το δείκτη στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα να ενισχύεται

- στις Κατασκευές, οι προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων ενισχύονται, ενώ ανοδικά κινήθηκαν και οι προβλέψεις για την απασχόληση

- στο Λιανικό Εμπόριο, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις εξασθενούν αισθητά, όπως και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ τα αποθέματα φαίνεται να διογκώνονται

- στις Υπηρεσίες, οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων, αλλά και οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση ανακάμπτουν, εξέλιξη που τροφοδοτεί θετικά και τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της απασχόλησης

- στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας βελτιώνονται οριακά, όπως επίσης και οι προβλέψεις για τη δική τους οικονομική κατάσταση και για την ανεργία. Θετικά κινούνται επίσης οι προβλέψεις της πρόθεσης για αποταμίευση.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v