«Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός, ωστόσο οι εταιρείες επιλέγουν τους κλάδους και τις επιμέρους αγορές στις οποίες δίνουν έμφαση. Η απόκτηση μεριδίων είναι μεν επιθυμητή, αλλά δεν αποτελεί αυτοσκοπό σε περιβάλλον Solvency II».
Αυτά δηλώνει στο Euro2day.gr γνωστός παράγοντας της ασφαλιστικής αγοράς, συμπληρώνοντας: «Παλαιότερα, οι εταιρείες λειτουργούσαν όπως ένα super market που πρέπει να έχει όλα τα προϊόντα και να πουλάει όσο το δυνατόν περισσότερο. Σήμερα οι εταιρείες θέλουν το μερίδιό τους να αυξάνεται, πλην όμως θα πρέπει να συνεκτιμούν το πόσο αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει το επίπεδο των δεικτών τους φερεγγυότητας και της κερδοφορίας τους μέσα σε ένα αυστηρό εποπτικό πλαίσιο, που λειτουργεί σε πανευρωπαϊκή βάση».
Αλήθεια είναι ότι κατά τα τελευταία χρόνια, πολλές ασφαλιστικές εταιρείες:
• Σταμάτησαν να διαθέτουν ισόβια προγράμματα υγείας, ενώ αναπροσάρμοσαν προς τα πάνω και τα τιμολόγια των ετήσιας διάρκειας προϊόντων τους, προκειμένου να αντισταθμίσουν το αυξημένο κόστος τους.
• Διέκοψαν την παροχή εγγυημένων αποδόσεων στα επενδυτικά-συνταξιοδοτικά συμβόλαια και όσες τη διατήρησαν, σταμάτησαν την προσφορά πιθανών υπεραποδόσεων προς τους πελάτες τους.
Ακόμη και στον κλάδο αυτοκινήτου, υπάρχουν ασφαλιστικές εταιρείες που δεν έχουν ακολουθήσει στον ίδιο βαθμό τον πόλεμο των τιμολογίων που έχει λάβει χώρα κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης.
Η αλήθεια είναι πως οι διοικήσεις των περισσότερων ασφαλιστικών εταιρειών εστιάζουν στους τομείς που θέλουν να απευθυνθούν μέσα από επιθετικές προσφορές προϊόντων, ενώ αντίθετα δείχνουν περιορισμένο ενδιαφέρον σε άλλου είδους καλύψεις. Χαρακτηριστικό στοιχείο είναι η έμφαση σε περισσότερο σύνθετα ασφαλιστικά προϊόντα, στα οποία η μέχρι τώρα διείσδυσή τους στην αγορά είναι σαφώς περιορισμένη.
Σύμφωνα πάντως με παράγοντες της αγοράς, κατά τα τελευταία χρόνια, μερίδια έχουν σε γενικές γραμμές κερδίσει:
α) Οι εταιρείες που συνεργάζονται με τράπεζες, προωθώντας προϊόντα bancassurance.
β) Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται ενεργά μέσω του διαδικτύου (Anytime, Hellas Direct).
γ) Εταιρείες που διαθέτουν την απαιτούμενη κεφαλαιακή άνεση και επενδύουν στη διεύρυνση των δικτύων τους.
Ειδικότερα το 2018, με βάση τη σχετική έρευνα της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, η παραγωγή αυξήθηκε κατά 1,8% (-0,5% η Ζωή και +4% οι γενικοί κλάδοι) και εκτιμάται (οι περισσότερες εταιρείες δεν έχουν ανακοινώσει τα ετήσια αποτελέσματά τους), ότι πολλοί ασφαλιστικοί όμιλοι κατάφεραν να σημειώσουν μεγαλύτερα ποσοστά ανόδου, διευρύνοντας με αυτό τον τρόπο τα μερίδιά τους στην αγορά.
Μεταξύ αυτών, και ο leader του κλάδου -η Εθνική Ασφαλιστική- που «έτρεχε» στο εννεάμηνο του 2018 με +4,3%. Κάτι παραπάνω από το +4% έπιασε η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Αθήνας Ευρωπαϊκή Πίστη κατά την προηγούμενη χρονιά. Με +6,8% στα εγγεγραμμένα ασφάλιστρά της έκλεισε το 2018 η Interlife, οι μετοχές της οποίας αναμένεται να ξεκινήσουν να διαπραγματεύονται στο ΧΑ μέσα στη φετινή χρονιά. Με +5,6% «έτρεχε» η NP Insurance στο εννεάμηνο, ενώ αύξηση παραγωγής εκτιμάται ότι σημείωσαν -μεταξύ άλλων- οι Interamerican, Generali, Allianz και AXA.