Οι προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για τις υποδομές

Τι προβλέπει το γαλάζιο κυβερνητικό σχέδιο που ανακοινώνεται την Τρίτη. Το Εθνικό Συμβούλιο Υποδομών, ο νόμος 4412 και το τέλος της λογικής του κλασικού δημόσιου έργου. Ποια τα πρόσωπα «κλειδιά» στην κατάρτιση του προγράμματος.

Οι προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για τις υποδομές

Συγκρότηση ενός Εθνικού Συμβουλίου Υποδομών που θα υπάγεται απευθείας στον πρωθυπουργό, μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου, ενεργειακή διασύνδεση των νησιών, καθώς και υποχρεωτική οικονομική μελέτη σκοπιμότητας από ανεξάρτητο φορέα προβλέπει, μεταξύ άλλων, το κυβερνητικό σχέδιο της ΝΔ για τις υποδομές.

Η επίσημη ανακοίνωση αυτού θα γίνει σε ειδική εκδήλωση την προσεχή Τρίτη από τον Κυριάκο Μητσοτάκη και, σύμφωνα με συνεργάτη του, δεν αποτελεί μία συρραφή μικροκομματικών εξαγγελιών αλλά «υπακούει σε ένα Εθνικό Σχέδιο Υποδομών, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές δυνατότητες της χώρας».

Στόχος του προέδρου τη ΝΔ και του επιτελείου του είναι τα έργα να εντάσσονται σε έναν κεντρικό στρατηγικό σχεδιασμό προκειμένου, όπως λένε, να σταματήσει το φαινόμενο κατά το οποίο κάθε υπουργός ή κάθε περιφερειάρχης «κάνει αποσπασματικό σχεδιασμό, καταλήγοντας σε μια κουρελού έργων» χωρίς συνοχή με κόστος για τους φορολογούμενους και περιορισμένο όφελος για την οικονομία και την κοινωνία.

Ιδιαίτερο βάρος το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ρίχνει στα μεγάλα έργα υποδομών, καθώς -κατά το συγκεκριμένο σκεπτικό- η συμβολή τους είναι καθοριστική στην προσέλκυση επενδύσεων και κατ’ επέκταση στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας και τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης. Βασική φιλοσοφία του σχεδίου είναι οι θεσμικές αλλαγές στο ν.4412 και στόχος του, απέναντι στη «μιζέρια και την επιδοματική πολιτική» της σημερινής κυβέρνησης, όπως λένε χαρακτηριστικά στην Πειραιώς, να αντιπροταθεί το «αναπτυξιακό άλμα» για την επόμενη μέρα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, ανάμεσα στις προτάσεις της ΝΔ προβλέπεται η ανάπτυξη και εφαρμογή νέων εργαλείων χρηματοδότησης, προκήρυξης και ανάθεσης έργων, αλλά και η υιοθέτηση και προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα βέλτιστων πρακτικών από την Ε.Ε., όπως οι συμβάσεις παραχώρησης, τα ΣΔΙΤ, η γενίκευση των συμβάσεων επιπέδου υπηρεσιών (service level agreements) στους τομείς της συντήρησης και η καθιέρωση της υποχρεωτικής οικονομικής μελέτης σκοπιμότητας από τρίτους φορείς και όχι από τον κύριο του έργου, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.

«Στο παρελθόν»

Η λογική του κλασικού δημόσιου έργου, λένε στο γαλάζιο επιτελείο, βγαίνοντας κάποια τεύχη διαγωνισμού με πολλές αχρείαστες λεπτομέρειες που οδηγούν σε απίστευτες καθυστερήσεις, δικαστικές εμπλοκές και κακής ποιότητας έργα, «σύντομα θα ανήκει στο παρελθόν». Εκτιμούν δε πως η χώρα χρειάζεται αυξημένους πόρους και επιτάχυνση διαδικασιών ωρίμανσης, δημοπράτησης και εκτέλεσης τα οποία μπορούν να εξασφαλιστούν μόνο με τη μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Επιδίωξη είναι τα δημόσια έργα να πραγματοποιούνται σε συνεργασία με τις Περιφέρειες που έχουν τη μερίδα του λέοντος στην υλοποίηση του ΕΣΠΑ και η επιλογή τους να γίνεται με αποκλειστικό κριτήριο την προστιθέμενη αξία στο ΑΕΠ.

Η αξιωματική αντιπολίτευση θα παρουσιάσει όλα τα κρίσιμα έργα εθνικής προτεραιότητας τα οποία έγιναν αντικείμενο επεξεργασίας επί μακρόν και εντάσσονται στον κεντρικό σχεδιασμό με απαραίτητη προϋπόθεση για την εξαγγελία τους την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης, είτε από εθνικούς πόρους, είτε από ευρωπαϊκούς πόρους είτε με τη σύμπραξη του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα σε πολύ μεγαλύτερη έκταση απ’ ότι γίνεται σήμερα.

Σημαντικό κομμάτι του συγκεκριμένου σχεδίου αποτελεί η ολοκλήρωση των απαραίτητων οδικών έργων που θα συμβάλουν τόσο στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας όσο και στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης ο οποίος εκτός από προϋπόθεση ανάπτυξης του νησιού, αποτελεί και ύψιστο θέμα ασφάλειας καθώς είναι ο δρόμος που σημειώνονται τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα στη χώρα. Πάντως, σε γενικές γραμμές στη ΝΔ αναγνωρίζουν ότι οδικό δίκτυο της χώρας πλέον είναι επαρκές.

Υψηλής προτεραιότητας έργο χαρακτηρίζεται από τη ΝΔ και η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και οι προεκτάσεις του που θα βελτιώσουν τις καθημερινές μετακινήσεις χιλιάδων πολιτών της πρωτεύουσας. Η επιλογή μάλιστα της κυβέρνησης, όπως καταγγέλλει η Πειραιώς, να δημοπρατηθεί το τμήμα από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή χωρίς να συνδέεται με τις άλλες γραμμές (γραμμή 1 στον Περισσό και γραμμή 3 στην Κατεχάκη) με αποτέλεσμα να χάνονται για δεκαετίες χιλιάδες επιβάτες και πολλά εκατομμύρια ευρώ, αποτελεί τρανή απόδειξη του προβληματικού σχεδιασμού των έργων.

Αξιόπιστο και ανταγωνιστικό

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στην αναβάθμιση και συντήρηση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου όπου, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, θέλει να καταστήσει το τραίνο αξιόπιστο και ανταγωνιστικό προς τα άλλα δίκτυα μεταφορών. Η ΝΔ σε αντίθεση με τη δημιουργία παράλληλου σιδηροδρομικού δικτύου δυτικά της Εγνατίας οδού που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, προκρίνει την πεδινή χάραξη σιδηροδρομικής γραμμής ανατολικά, με στόχο να συνδεθούν τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Στόχος είναι η διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη με το τραίνο να διαρκεί τρεις ώρες.

Μεγάλης σημασίας για τη ΝΔ χαρακτηρίζονται τα περιβαλλοντικά και ενεργειακά έργα, όπως τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων και κυρίως της Αττικής ώστε να δοθεί τέλος στο μεγάλο πρόβλημα της Φυλής, αλλά και τα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών που θα εξασφαλίζουν τον εφοδιασμό σε όλη τη χώρα αλλά και μείωση των λογαριασμών ρεύματος για τους πολίτες.

Η εκδήλωση της αξιωματικής αντιπολίτευσης όπου θα παρουσιαστεί το κυβερνητικό πρόγραμμα για τις υποδομές θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Θα μιλήσουν ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο αντιπρόεδρος Κωστής Χατζηδάκης και ο αρμόδιος τομεάρχης Κώστας Καραμανλής. Πιθανότατα, εξάλλου, θα παρουσιαστεί και ονομαστικός κατάλογος των βασικών έργων που θα δρομολογήσει κατά προτεραιότητα η κυβέρνηση της ΝΔ.

Μεγάλη συμβολή στην κατάρτιση του σχεδίου είχαν επίσης ο Γραμματέας Προγράμματος Γιώργος Στεργίου και ο Νίκος Σταθόπουλος, πρώην γενικός γραμματέας Μεταφορών επί υπουργίας του Κωστή Χατζηδάκη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v