Το δέλεαρ που έφερε την American Airlines στην Αθήνα

Διπλασιάζει την επένδυσή της στην ελληνική αγορά ο αμερικανικός αεροπορικός κολοσσός. Οι χρυσοφόροι αριθμοί επιβατικής κίνησης, η αλματώδης αύξηση της ζήτησης και ο ρόλος των ισχυρών ελληνοαμερικανικών κοινοτήτων στις ΗΠΑ.

Το δέλεαρ που έφερε την American Airlines στην Αθήνα

Το νέο ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης που κατέγραψε το 2018 το αεροδρόμιο της Αθήνας στα δρομολόγια που συνδέουν την ελληνική πρωτεύουσα με τις ΗΠΑ και οι υψηλές προσδοκίες προσέλκυσης πελατών από τις ισχυρές κοινότητες Ελληνοαμερικανών που ζουν εκεί ήταν, όπως φαίνεται, οι βασικοί λόγοι που οδήγησαν την ισχυρότερη αμερικανική αεροπορική εταιρεία American Airlines να εγκαινιάσει νέο, απευθείας, εποχικό δρομολόγιο Αθήνα-Σικάγο, το οποίο θα πραγματοποιείται καθημερινά από τις 4 Μαΐου μέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου.

Η αυξημένη ζήτηση από τις ΗΠΑ, ωστόσο, δεν προέκυψε από… παρθενογένεση. Εντάσσεται στην αλματώδη αύξηση της ζήτησης για ταξίδια προς την Αθήνα μετά το 2013.

Τα σχετικά στοιχεία ανέφερε χθες η δ/ντρια μάρκετινγκ και επικοινωνίας του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) Ιωάννα Παπαδοπούλου, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του νέου δρομολογίου της American Airline.

Σύμφωνα με αυτά, το αεροδρόμιο της Αθήνας άφησε πίσω του τη δύσκολη διετία 2011-2012, η οποία ακολούθησε την είσοδο της χώρας στην εποχή των μνημονίων. Διάστημα κατά το οποίο οι ξένες αεροπορικές εταιρείες εγκατέλειπαν η μία μετά την άλλη την ελληνική αγορά. Περίοδο, επίσης, κατά την οποία η Αθήνα έφθασε να μη διαθέτει ούτε μία απευθείας πτήση προς τις ΗΠΑ, μετά και την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής και τις δεσμεύσεις που είχαν αναληφθεί ώστε η διάδοχος Olympic Air να περιοριστεί σε δρομολόγια μικρών και μεσαίων αποστάσεων, διακόπτοντας όλα τα μακρινά της δρομολόγια.

Από τα τέλη του 2013, ωστόσο, η επιβατική κίνηση προς την Αθήνα άρχισε να ανακάμπτει και στην πενταετία 2013-2018 το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» είδε τη συνολική του κίνηση να αυξάνεται 93%.

Η επάνοδος αεροπορικών εταιρειών και επιβατών στην Αθήνα αποτυπώθηκε ανάγλυφα στο γεγονός πως οι ξένοι επιβάτες (μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού) στην πενταετία 2013-2018 κατέγραψαν αύξηση 119%.

Το 2018, μάλιστα, οι ξένοι επιβάτες που ήρθαν στην Αθήνα έφθασαν τα 5,7 εκατ. καταγράφοντας αύξηση 19,5% σε σύγκριση με το 2017. Άνοδος η οποία έφερε και το νέο ιστορικό ρεκόρ ξένων επισκεπτών στην ελληνική πρωτεύουσα.

Το νέο ρεκόρ ξένων επιβατών στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» συνδυάστηκε με ένα νέο ρεκόρ επιβατικής κίνησης στις γραμμές που συνδέουν την Αθήνα με τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τη δ/ντρια μάρκετινγκ του αεροδρομίου της Αθήνας Ι. Παπαδοπούλου, η αύξηση της επιβατικής κίνησης στις συγκεκριμένες γραμμές το 2018 έφθασε το 14,2%.

Με την κίνησή της να προσθέσει στο υπάρχον δρομολόγιο Αθήνα-Φιλαδέλφεια το νέο εποχικό δρομολόγιο Αθήνα-Σικάγο, η American Airlines προχωρά ουσιαστικά σε διπλασιασμό της επένδυσής της στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με τον Angelo Camiletti, δ/ντή πωλήσεων νοτιοανατολικής Ευρώπης της American, το νέο δρομολόγιο ισοδυναμεί με αύξηση της επένδυσης κατά 80%.

Πιο συγκεκριμένα, στις 291 χιλιάδες θέσεις που ήταν μέχρι σήμερα διαθέσιμες στο δρομολόγιο Αθήνα-Φιλαδέλφεια προστίθενται 234 χιλιάδες θέσεις στο νέο δρομολόγιο Αθήνα-Σικάγο. Με τα δύο καθημερινά της απευθείας δρομολόγια μεταξύ Αθήνας, Φιλαδέλφειας και Σικάγο, η American Airlines θα προσφέρει πλέον συνολικά 525.000 θέσεις.

Ισχυρό δέλεαρ για την AA αποτελεί η κοινότητα των Ελληνοαμερικανών του Ιλινόις, η οποία αριθμοί 100.00 ομογενείς και θεωρείται τρίτη ισχυρότερη παροικία ομογενών στις ΗΠΑ.

Το προφίλ των ταξιδιωτών

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το προφίλ των Ελλήνων και ξένων που ταξιδεύουν με τα δρομολόγια που συνδέουν την Αθήνα με τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με στοιχεία του αεροδρομίου της Αθήνας, το 76% των επιβατών είναι ξένοι.

Οι Αμερικανοί ταξιδιώτες είναι κυρίως γυναίκες, εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα, ταξιδεύουν στην Ελλάδα κυρίως για διακοπές (79%) αλλά και για να επισκεφθούν φίλους και συγγενείς (14%) είναι περίπου 43 ετών και δαπανούν (στο αεροδρόμιο) κατά μέσο όρο 73 ευρώ έναντι 50 ευρώ που δαπανούν, κατά μέσο όρο, όσοι διακινούνται από το αεροδρόμιο της Αθήνας. Κατά μέσο όρο, κλείνουν την πτήση τους 106 μέρες πριν ταξιδέψουν, πραγματοποιούν 1,4 ταξίδια τον χρόνο και η μέση διάρκεια του ταξιδιού τους είναι 14 μέρες αφού μένουν 2-3 μέρες στην Αθήνα και συνεχίζουν σε κάποιο άλλο προορισμό εντός Ελλάδας, κυρίως νησιά.

Οι Έλληνες είναι συνήθως άνδρες, περίπου 43 ετών, εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα ή αυτοαπασχολούμενοι, κατά 16% ταξιδεύουν business class, πηγαίνουν Αμερική για διακοπές (43%) αλλά και για να επισκεφθούν συγγενείς και φίλους (33%). «Σφιχτοί» στα έξοδα αφού δαπανούν κατά μέσο όρο 57 ευρώ και κλείνουν το ταξίδι τους κοντά στην ημερομηνία αναχώρησης (65 μέρες πριν). Πραγματοποιούν 4,2 ταξίδια τον χρόνο και η μέση διάρκεια ταξιδιού τους είναι 16 μέρες.

Τα κέρδη για την ελληνική αγορά

Πολλαπλά κερδισμένο από το ντιλ, ωστόσο, βγαίνει και το αεροδρόμιο της Αθήνας καθώς αποκτά απευθείας σύνδεση με το έκτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου, το οποίο θεωρείται το δεύτερο παγκοσμίως από άποψη απευθείας συνδέσεων με όλο τον πλανήτη.

Επιπλέον κέρδος για την ελληνική αγορά, σύμφωνα με παράγοντες της εγχώριας αεροπορικής και ταξιδιωτικής αγοράς, αποτελεί το γεγονός πως ενισχύει την παρουσία του στην Ελλάδα ένας κορυφαίος «παίκτης» όπως η American Airlines. Σημειώνεται πως ο όμιλος American Airlines με τις δύο εταιρείες του (American Airlines και American Eagle) πραγματοποιεί καθημερινά 6.700 πτήσεις προς 350 προορισμούς σε 50 χώρες. Διατηρεί κόμβους σε εννέα αμερικανικά αεροδρόμια (Σαρλότ, Σικάγο, Ντάλλας, Λος Άντζελες, Μαϊάμι, Ν. Υόρκη, Φιλαδέλφεια, Φοίνιξ και Ουάσιγκτον).

Είναι ιδρυτικό μέλος της αεροπορικής συμμαχίας OneWorld, τα μέλη της οποίας πραγματοποιούν καθημερινά 14.250 πτήσεις σε περισσότερους από 1.000 προορισμούς σε 150 χώρες. Επιπλέον, είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο Nasdaq.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v