Μεταβολές στον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούνται οι εξετάσεις για τη χορήγηση αδειών οδήγησης προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών που κατατέθηκε την Τρίτη στη Βουλή. Καταγράφονται, επίσης, οι διαδικασίες για τη χορήγηση διπλώματος σε ανηλίκους άνω των 17 ετών, υπό προϋποθέσεις, που θα μπορούν να οδηγούν με συνοδεία ενηλίκου.
Όπως αναφέρεται, «μετά την επιτυχή θεωρητική εξέταση ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς για την κατηγορία οδήγησης που έχει ζητήσει ο υποψήφιος οδηγός. Η δοκιμασία αυτή διενεργείται σε δύο στάδια, τα οποία μπορεί να διεξάγονται και την ίδια ημέρα. Στο πρώτο στάδιο, εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (πορεία) του υποψήφιου οδηγού ή του οδηγού και εφόσον ο εξεταζόμενος ολοκληρώσει με επιτυχία το στάδιο αυτό, εξετάζεται στο δεύτερο στάδιο, προκειμένου να διενεργηθούν οι απαιτούμενες ειδικές δοκιμασίες».
Η διαδικασία ελέγχεται από έναν εξεταστή.
Πριν από την εξέταση κάθε σταδίου πραγματοποιείται ηλεκτρονική κλήρωση, από την οποία προκύπτει ο εξεταστής για κάθε υποψήφιο οδηγό ή οδηγό. Αν οι εξεταζόμενοι είναι περισσότεροι από τους εξεταστές, πραγματοποιείται νέα ηλεκτρονική κλήρωση για τους υποψηφίους που δεν προέκυψε εξεταστής κατά την πρώτη ηλεκτρονική κλήρωση, μετά την εξέταση των υποψηφίων οδηγών ή οδηγών της πρώτης κλήρωσης. Η κλήρωση, από την οποία προκύπτει το ζεύγος εξεταζομένου και εξεταστή, πραγματοποιείται ανά εξεταζόμενο ακριβώς πριν από την έναρξη της εξέτασής του και αφού έχει ολοκληρωθεί η εξέταση από την προηγούμενη κλήρωση.
Η θεωρητική εξέταση και η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς των υποψήφιων οδηγών και οδηγών μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και αυτοκινήτων «μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο και καταγράφονται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων».
Μέσα στο όχημα με το οποίο πραγματοποιείται η εξέταση τοποθετείται κάμερα με μικρόφωνο που εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης των μοτοσικλετών και κατά την διάρκεια της εξέτασης είναι διασυνδεδεμένη συνεχώς με το Κέντρο Ελέγχου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών...».
Για να λειτουργήσει το νέο σύστημα απαιτείται η ανάπτυξη ολοκληρωμένου τεχνολογικού συστήματος, το οποίο θα καλύπτει τα πάντα: Από τους καταλόγους των εξεταστών που θα μπαίνουν στην κλήρωση μέχρι την έκδοση των διπλωμάτων οδήγησης και την αυτόματη αποστολή στους δικαιούχους.
Καθορίζονται, επίσης, τα κριτήρια βάσει των οποίων διαβαθμίζονται οι παραβάσεις ανάλογα με τη βαρύτητά τους και εξειδικεύονται οι επιβαλλόμενες κυρώσεις στους εξεταστές και στους υποψήφιους οδηγούς που προσπαθούν να πάρουν δίπλωμα από «την πίσω πόρτα» (αποκλεισμός από τη συμμετοχή στις εξετάσεις, αφαίρεση άδειας, διοικητικά πρόστιμα κ.λπ.). Τα διοικητικά πρόστιμα κυμαίνονται από εκατό ευρώ έως 6.000 ευρώ, κατά περίπτωση.
Με το σχέδιο νόμου «καθορίζονται στο ποσό των 15 ευρώ -από 10 ευρώ σήμερα- τα εξέταστρα για τη θεωρητική εξέταση και για τη διενέργεια δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς. Το 1/3 του ποσού αυτού αποδίδεται στην οικεία περιφέρεια και διατίθεται αποκλειστικά για την κάλυψη πάσης φύσης αναγκών που αφορούν τις εν λόγω εξετάσεις, εκτός από την καταβολή αμοιβών ή αποζημιώσεων σε εξεταστές, αξιολογητές και επόπτες. Επιπλέον, θεσπίζεται η υποχρέωση καταβολής ποσού ύψους 30 ευρώ, υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού, σε περίπτωση έκδοσης αντιγράφου οποιασδήποτε κατηγορίας άδειας οδήγησης λόγω κλοπής του αυτοκινήτου ή καταστροφής αυτού κ.λπ. (κατά τα ισχύοντα, για την περίπτωση αυτή υπάρχει εξαίρεση από την καταβολή του ποσού των 30 ευρώ).
Διπλώματα για ανήλικους
Για ανήλικους υποψήφιους οδηγούς που έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, «καθιερώνεται ολοκληρωμένο σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης κατηγορίας Β» που περιλαμβάνει τα εξής στάδια: α) θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση από εκπαιδευτή υποψήφιων οδηγών, β) επιτυχή θεωρητική εξέταση και επιτυχή δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς, γ) χορήγηση βεβαίωσης από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της περιφερειακής ενότητας του τόπου κατοικίας του ενδιαφερομένου, με την οποία βεβαιώνεται η ικανότητά του για οδήγηση με συνοδεία οδηγού, που πρέπει να πληροί τις εξής προϋποθέσεις:
αα) είναι ηλικίας τριάντα τουλάχιστον ετών, ββ) είναι κάτοχος άδειας οδήγησης επί πέντε τουλάχιστον έτη, γγ) δεν έχει καταλογιστεί εις βάρος του κανένας βαθμός ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών Αυτοκινήτων, Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων (Σ.Ε.Σ.Ο.) για χρονικό διάστημα ενός έτους. Η οριστική άδεια οδήγησης χορηγείται με τη συμπλήρωση των δεκαοκτώ (18) ετών και εφόσον ο οδηγός δεν έχει υποπέσει σε παράβαση για την οποία καταλογίζονται βαθμοί ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών Αυτοκινήτων, Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων (Σ.Ε.Σ.Ο.).
Ο ανήλικος υποψήφιος οδηγός, κατά τη διάρκεια της συνοδευόμενης οδήγησης, «υποχρεούται σε ειδική ασφαλιστική κάλυψη, έναντι του κυρίου ή του κατόχου των οχημάτων. Η ασφαλιστική κάλυψη περιλαμβάνει την ασφαλιστική ευθύνη έναντι τρίτων, λόγω σωματικής βλάβης ή ζημιών σε πράγματα, περιλαμβανομένης και της χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης. Τα ανωτέρω περιγράφονται ρητά στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο, που προσκομίζεται στην οικεία Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της περιφερειακής ενότητας πριν από τη χορήγηση της βεβαίωσης» από την Περιφέρεια.
Με το σχέδιο νόμου «επαναπροσδιορίζεται η έννοια του όρου "Υπαίθριος Σταθμός Αυτοκινήτων", ως ο χώρος που χρησιμοποιείται για στάθμευση ή διημέρευση πέντε κατ’ ελάχιστον, αντί δέκα (που ισχύει, αυτοκινήτων». Επίσης, «παρέχεται η δυνατότητα στα υφιστάμενα πρατήρια υγρών καυσίμων ή στους σταθμούς αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης εξοπλισμένους με αντλίες υγρών καυσίμων που λειτουργούν στα ισόγεια κτιρίων με ορόφους, καθώς και σε εκείνα που λειτουργούν σε θέσεις που έχουν απόσταση μικρότερη των 30 μέτρων από κτίρια και χώρους με τις προβλεπόμενες χρήσεις, των οποίων η άδεια λειτουργίας έχει αφαιρεθεί, να ζητήσουν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2019 νέα άδεια λειτουργίας, εφόσον πληρούνται οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις σχετικά με την ασφαλή λειτουργία τους».
Τέλος, προσδιορίζονται οι υποχρεώσεις του εκμεταλλευτή των προαναφερόμενων πρατηρίων ή σταθμών αυτοκινήτων, για την ασφαλή λειτουργία αυτών, σε περίπτωση στέγασης νέων χρήσεων πάνω από αυτά, ή ύπαρξης νέου κτιρίου ή χώρου με τις προβλεπόμενες χρήσεις, σε απόσταση μικρότερη των 30 μέτρων, από τα εν λόγω πρατήρια ή σταθμούς».