Η φράση «ο χρόνος είναι χρήμα» ισχύει κυριολεκτικά στον χώρο των αερομεταφορών. Σε μια εποχή που τα ταξίδια με αεροπλάνο αυξάνονται διαρκώς χρόνο με τον χρόνο, η ακρίβεια (On Time Performance, OTP) με την οποία αναχωρούν ή φθάνουν οι πτήσεις με βάση την προγραμματισμένη τους ώρα αναδεικνύεται σε κρίσιμο δείκτη. Τόσο για την αποδοτικότερη εκμετάλλευση των αεροπλάνων από τις αεροπορικές εταιρείες όσο και την ομαλή διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων κ.λπ.
Ο εξειδικευμένος σε θέματα αερομεταφορών φορέας OAG κατατάσσει τα τελευταία χρόνια τις αεροπορικές εταιρείες με βάση ακριβώς αυτό το κριτήριο.
Η κατάταξη του OAG βασίζεται στην επεξεργασία στοιχείων από 53 εκατ. πτήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2018 από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του πλανήτη.
Για να συμπεριληφθεί μια αεροπορική εταιρεία στην κατάταξη (ανεξάρτητα σε ποια θέση θα καταταγεί), θα πρέπει να έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον το 80% των πτήσεων που είχαν προγραμματιστεί.
Ως «συνεπείς» χαρακτηρίζονται οι εταιρείες των οποίων οι πτήσεις αναχωρούν ή φθάνουν με απόκλιση έως 15 λεπτών από την ώρα που είχε αρχικά προγραμματιστεί (On Time Performance, OTP). Στα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν για την κατάταξη των εταιρειών έχουν συμπεριληφθεί και οι πτήσεις που ακυρώθηκαν.
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν καταταγεί σε διαφορετικές κατηγορίες ανάλογα με το μέγεθός τους. Πιο συγκεκριμένα: Στην κορυφαία κατηγορία (Mega airlines) μετέχουν οι 20 μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου, με κριτήριο τον αριθμό πτήσεων που πραγματοποίησαν το 2018.
Στην αμέσως επόμενη (Mainline airlines) περιλαμβάνονται οι εταιρείες που κατατάσσονται στις 250 μεγαλύτερες του κόσμου με κριτήριο τα διαθέσιμα επιβατο-χιλιόμετρα (Available Seat Kilometers, ASK) το 2018, ενώ θα πρέπει να έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 30.000 προγραμματισμένες πτήσεις τον χρόνο που πέρασε.
Ξεχωριστή κατηγορία αποτέλεσαν οι εταιρείες χαμηλού κόστους (Low Cost Carriers, LCC), στην οποία μετέχουν αεροπορικές που συγκαταλέγονται στο Top 250 του πλανήτη με κριτήριο τα διαθέσιμα επιβατο-χιλιόμετρα (ASK) και πραγματοποίησαν τουλάχιστον 30.000 πτήσεις το 2018.
Επιπλέον έξι κατηγορίες αφορούν στις αντίστοιχες γεωγραφικές περιοχές που έχει καθορίσει η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), δηλ. Αφρική, Ασία και Νοτιοδυτικός Ειρηνικός, Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, Λατινική Αμερική, Βόρεια Αμερική. Στις συγκεκριμένες κατηγορίες συμπεριλαμβάνονται όλες οι αεροπορικές εταιρείες (κλασικού τύπου και χαμηλού κόστους) οι οποίες πραγματοποίησαν τουλάχιστον 18.000 πτήσεις το 2018.
Η κατάταξη
Στο σύνολο των αεροπορικών, ανεξαρτήτως μεγέθους και τύπου (κλασικές ή χαμηλού κόστους), στην πρώτη θέση της κατάταξης βρέθηκε η λατινοαμερικάνικη αεροπορική εταιρεία Copa Airlines. Ο εθνικός αερομεταφορέας του Παναμά σκαρφάλωσε στην κορυφή από την τέταρτη θέση που κατείχε στην περυσινή κατάταξη καθώς πέτυχε να είναι συνεπής (εντός 15 λεπτών από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης και άφιξης) στο 89,79% των πτήσεών του. Για να συμβεί αυτό, χρειάστηκε να βελτιώσει κατά 3% την επίδοσή του.Η αναρρίχηση της Copa Airlines στην κορυφή σήμανε αυτόματα την υποχώρηση στη δεύτερη θέση της περυσινής Νο1 της κατάταξης airBaltic. Ο εθνικός αερομεταφοράς της Λετονίας είδε τις επιδόσεις του να μειώνονται ελαφρά αλλά πέτυχε να είναι συνεπής στο 89,17% των πτήσεων που πραγματοποίησε το 2018.
Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Hong Kong Airlines, η οποία πέτυχε να είναι συνεπής στο 88,11% των δρομολογίων της ενώ ακολούθησε στην τέταρτη θέση η χαβανέζικη Hawaiian Airlines (87,52%).
Την εντυπωσιακότερη άνοδο μεταξύ των 20 πρώτων εταιρειών κατέγραψε η ταϊλανδική Bangkok Airways, η οποία εκτοξεύτηκε στην πέμπτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης, αυξάνοντας το ποσοστό ακριβείας των πτήσεών της από 77,58% την προηγούμενη χρονιά σε 87,16% το 2018.
Αξιοσημείωτη βελτίωση των επιδόσεών τους πέτυχαν η χιλιανή LATAM Airlines Group και η ολλανδική KLM, με αποτέλεσμα να καταταγούν στην πρώτη δεκάδα. Η LATAM κατάφερε να είναι συνεπής στο 85,6% των πτήσεων, χάρη στο οποίο σκαρφάλωσε από την 36η θέση της προηγούμενης κατάταξης στην 7η θέση το 2018. Η KLM από την πλευρά της πέτυχε να είναι ακριβής στο 84,52% των πτήσεων που πραγματοποίησε, φθάνοντας στη 10η θέση της κατάταξης του 2018 από την 30ή θέση που κατείχε ένα χρόνο πριν.
Στον αντίποδα, η ιαπωνική Japan Airlines είδε τις επιδόσεις της να χειροτερεύουν (ακριβής στο 83,99% των πτήσεων), με αποτέλεσμα να υποχωρήσει στην 13η θέση της κατάταξης το 2018 από την 4η θέση που κατείχε την προηγούμενη χρονιά.
Εντυπωσιακή «βουτιά», την ίδια στιγμή, πραγματοποίησε η καταλανική (Βαρκελώνη) εταιρεία χαμηλού κόστους Vueling (πετά και στην Ελλάδα), η οποία χειροτέρεψε τόσο τις επιδόσεις της ώστε από την 7η θέση της προηγούμενης κατάταξης να κατρακυλήσει στην 63η θέση το 2018.
Στην κατηγορία των μεγαλύτερων αεροπορικών εταιρειών του πλανήτη (Mega airlines), στην κορυφή βρέθηκε η χιλιανή LATAM ενώ ακολούθησαν οι ιαπωνικές All Nippon Airways και Japan Airlines.
Πρώτη μεταξύ των μεγάλων αμερικανικών εταιρειών ήταν η Delta Airlines, η οποία βρέθηκε στην 4η θέση. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η αμερικανική εταιρεία χαμηλού κόστους Southwest Airlines αύξησε τη συνέπεια των πτήσεών της, με αποτέλεσμα να καταταγεί στην 7η θέση της κατηγορίας, προσπερνώντας τις (κλασικού τύπου) «συμπατριώτισσες» ανταγωνίστριές της United Airlines και American Airlines.
Προς την κορυφή της κατάταξης κινήθηκαν οι μεγάλες αεροπορικές εταιρίες της Κίνας, βελτιώνοντας σημαντικά τις επιδόσεις συνέπειάς τους (OTP) ύστερα από παρέμβαση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της χώρας (CAAC). Έτσι, η Dhina Southern Airlines βελτίωσε την επίδοσή της από 64,19% την προηγούμενη χρονιά σε 71,52% στην ακρίβεια των ωρών αναχώρησης/άφιξης των δρομολογίων, με αποτέλεσμα να βρεθεί στη 15η θέση της κατάταξης το 2018. Αντίστοιχα η China Eastern Airlines βελτίωσε τη συνέπειά της από 61,80% σε 70,62% και βρέθηκε στη 17η θέση ενώ η Air China κατέλαβε τη 19η θέση βελτιώνοντας τη συνέπειά της από 60,14% σε 68,84%.
Χειρότερες επιδόσεις σε ό,τι αφορά την ακρίβεια των δρομολογίων της κατέγραψαν το 2018 η σκανδιναβική SAS και η γερμανική Lufthansa, με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν στην 11η και 18η θέση της συγκεκριμένης κατηγορίας, αντίστοιχα.
To Τοπ 10 της Ευρώπης η Aegean
Η ελληνική Aegean Airlines βρέθηκε στην 8η θέση του Τοπ 10 των αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης με τη μεγαλύτερη συνέπεια στις ώρες αναχώρησης και άφιξης των δρομολογίων τους. Η Aegean κατάφερε να είναι συνεπής στο 78,32% των πτήσεών της. Στην πρώτη θέση της κατάταξης των ευρωπαϊκών εταιρειών ήταν η λετονική airBaltic ενώ ακολούθησαν η ολλανδική KLM και η ισπανική Iberia.
Χειρότερες επιδόσεις από την προηγούμενη χρονιά κατέγραψαν εταιρείες όπως η καταλανική Vueling, η αυστριακή Austrian Airlines (θυγατρική της γερμανικής Lufthansa) και η σκανδιναβική SAS, με αποτέλεσμα να μείνουν εκτός Τοπ 10.
Οι πιο συνεπείς εταιρείες χαμηλού κόστους
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατάταξη των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους απ’ όλο τον κόσμο, που αποδείχθηκαν πιο ακριβείς στις προγραμματισμένες ώρες των πτήσεών τους.
Η σχετική κατάταξη αποτυπώνει τη σοβαρή υποχώρηση των ευρωπαϊκών εταιρειών χαμηλού κόστους. Είναι χαρακτηριστικό πως τρεις από τις πιο γνωστές ευρωπαϊκές εταιρείες low cost, η καταλανική Vueling, η βρετανική EasyJet και η Eurowings (θυγατρική της γερμανικής Lufthansa) βρέθηκαν εκτός Τοπ 20. Έτσι οι μόνες ευρωπαϊκές που διασώθηκαν σε υψηλά επίπεδα συνέπειας ήταν η Transavia (17η), με 81,98% των δρομολογίων της να εκτελούνται στην ώρα τους, και η Norwegian Air Shuttle που βρέθηκε στην 18η θέση, χάρη στο γεγονός πως ήταν συνεπής στο 74,57% των πτήσεων.