Αναστέλλεται προσωρινά με δυο αποφάσεις ασφαλιστικών μέτρων από το Συμβούλιο της Επικρατείας ο διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου σχετικά με την επέκταση του επιβατικού λιμένα του ΟΛΠ.
Το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Μαρία Καραμανώφ και εισηγήτριες τις παρέδρους Ευσταθία Σκούρα και Κωνσταντίνα Σκούρα, με τις υπ΄ αριθμ. 382-383/2019 αποφάσεις ασφαλιστικών μέτρων έκανε δεκτές τις αιτήσεις των εταιρειών "Τέρνα Ανώνυμος Τουριστική, Τεχνική και Ναυτιλιακή Εταιρεία" και "J&P- ΑΒΑΞ Α.Ε.", οι οποίες στρέφονται κατά της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και του ΟΛΠ.
Σύμφωνα με τις αποφάσεις αναστέλλεται προσωρινά η εκτέλεση των δύο αποφάσεων (1 και 2/2018) της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών καθώς και η πρόοδος του διαγωνισμού που προκηρύχθηκε τον Ιούλιο του 2018 για την επιλογή αναδόχου κατασκευής των έργων επέκτασης του λιμανιού.
Ενδιαφέρον όμως έχει και το σκεπτικό του ΣτΕ δεδομένου ότι το νομικό ζήτημα που πραγματεύεται είναι αν ο ΟΛΠ όταν κάνει δημόσιους διαγωνισμούς οφείλει να τηρεί το ευρωπαϊκό δίκαιο (οδηγία 2014/25/ΕΕ) ή όχι.
Ο ΟΛΠ ιδρύθηκε το 1930 (νόμος 4748/1930) και το 2002 συνήφθη σύμβαση παραχώρησης στον ΟΛΠ από το Ελληνικό Δημόσιο του αποκλειστικού δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης των κτηρίων, εγκαταστάσεων κ.λπ. του εν λόγω Οργανισμού. Η σύμβαση κυρώθηκε πολύ αργότερα με τον νόμο 3654/2008 και τον Απρίλιο του 2016 παραχωρήθηκε, με σύμβαση από το Ελληνικό Δημόσιο και τον ΟΛΠ (κύρωση με νόμο 4404/2016) στην εταιρεία Cosco Group (Hong Kong) Limited.
Η ακτογραμμή του λιμανιού του Πειραιά ξεπερνά τα 24 χιλιόμετρα και καλύπτει επιφάνεια πάνω από 5 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα και η σύμβαση που συνήφθη το 2016 συνιστά σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών που παρουσιάζει διασυνοριακό ενδιαφέρον, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας. Οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν ότι δεν επιβλήθηκε με επαρκή δημοσιότητα η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος η οποία κατέληξε, τον Απρίλιο του 2016, στην υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών με τον επενδυτή (Cosco).
Κι αυτό γιατί σύμφωνα με τους συμβούλους επικρατείας, η συναφθείσα σύμβαση παραχώρησης συνιστά πλήρη και ριζική μεταβολή του νομικού καθεστώτος και των όρων της σύμβασης του 2002 για την παραχώρηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου προς τον ΟΛΠ και κατ΄ επέκταση, συνιστά αντίστοιχη μεταβολή του περιεχομένου των δικαιωμάτων τα οποία μεταβιβάστηκαν στην Cosco.
Ακόμη, αναφέρεται στις δύο αποφάσεις ότι δεν τηρήθηκαν η κατά το ενωσιακό δίκαιο προϋποθέσεις δημοσιότητας, κάτι που μπορεί να ασκήσει ουσιώδη επιρροή στην διαμόρφωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και του κύκλου των ενδιαφερομένων επενδυτών.
Έτσι, κατόπιν όλων αυτών, ο ΟΛΠ θεωρείται δικαιούχος των δικαιωμάτων που τα παραχωρήθηκαν και εξακολουθεί να έχει την ιδιότητα του αναθέτοντα φορέα.