Συνήγορος Καταναλωτή: Αύξηση τιμολογίου το «χαράτσι» του €1 της ΔΕΗ

Έχει πληρωθεί το κόστος έκδοσης και είσπραξης των τιμολογίων, διαπιστώνει η ανεξάρτητη αρχή. Στο πόρισμά της προς τη ΡΑΕ και το υπ. Οικονομίας υπογραμμίζει πως η χρέωση του 1 ευρώ συνιστά «αδιαφανή και μονομερή αύξηση του τιμολογίου». Καλεί τη ΔΕΗ να πάρει πίσω τη χρέωση για τους έγχαρτους λογαριασμούς.

Συνήγορος Καταναλωτή: Αύξηση τιμολογίου το «χαράτσι» του €1 της ΔΕΗ

Επιμένει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, παρά την ανακοίνωση του προέδρου της ΔΕH Μανόλη Παναγιωτάκη για μείωση κατά ενός ευρώ των λογαριασμών των πελατών της που επιλέγουν μόνο την ηλεκτρονική τους αποστολή, στη μη επιβολή της ισόποσης χρέωσης σε εκείνους που συνεχίζουν να λαμβάνουν μέσω ταχυδρομείου τους έντυπους λογαριασμούς.

Η ανεξάρτητη αρχή, η οποία εκ του νόμου δεν έχει το δικαίωμα επιβολής κυρώσεων, με πόρισμα που εξέδωσε στις 8 Ιανουαρίου και το απέστειλε στη ΡΑΕ και τη γενική γραμματεία Καταναλωτή ζητά ουσιαστικά την επιβολή κυρώσεων στη ΔΕΗ: «Διαβιβάζει το παρόν πόρισμα στη ΡΑΕ και τη Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή για τις δικές τους κατά νόμο ενέργειες».

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, ο οποίος έχει δεχτεί αναφορές για το συγκεκριμένο θέμα, εντοπίζει μεταξύ άλλων πως με βάση τη νομοθεσία, «τα τιμολόγια προμήθειας αντανακλούν το πραγματικό κόστος Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και ιδίως το κόστος της δραστηριότητας εμπορίας και διαχείρισης πελατών (ενδεικτικά το κόστος των υπηρεσιών έκδοσης και είσπραξης τιμολογίων…)». Κατά συνέπεια, όπως διαπιστώνει η ανεξάρτητη αρχή, το κόστος της εκτύπωσης και αποστολής των (έγχαρτων) λογαριασμών έχει ήδη απορροφηθεί και μετακυλισθεί στον καταναλωτή ως μέρος της οφειλής του στην εταιρία με το ισχύον τιμολόγιο προμήθειας και αποτελεί, κατά ρητή πρόβλεψη, μέρος της χρέωσης του τιμολογίου αυτού».

Επίσης ο Συνήγορος, ερμηνεύοντας τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, θεωρεί ότι «ο κανόνας είναι η ταχυδρομική αποστολή και μόνο εάν το επιθυμεί ο πελάτης, μπορεί να υπάρξει και ηλεκτρονική αποστολή, εφόσον προβλέπεται διαδικασία επιβεβαίωσης της παραλαβής του λογαριασμού».

Κατά την ανεξάρτητη αρχή, από τη στιγμή που το κόστος έκδοσης και είσπραξης έχει πληρωθεί μέσω των τιμολογίων από τους καταναλωτές, «η επιβολή της νέας χρέωσης δεν έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, δεν καλύπτει το πραγματικό κόστος διαχείρισης και δεν γίνεται για τους σκοπούς της εκτύπωσης και αποστολής του έγχαρτου λογαριασμού, αλλά έχει αδιαφανή χαρακτήρα και εισάγει, κατ’ ουσίαν, μονομερή αύξηση τιμολογίου».

Κατάχρηση επιρροής

Επιπλέον στο πόρισμα επισημαίνεται πως στην περίπτωση της χρέωσης του ενός ευρώ, δεν δόθηκε η δυνατότητα συναίνεσης των πελατών αφού δεν υπήρχε τέτοια πρόβλεψη στις συμβάσεις προμήθειας.

Χαρακτηρίζει δε, «αθέμιτη, επιθετική εμπορική πρακτική» την επιβάρυνση, «η οποία πραγματοποιείται με καταναγκασμό και κατάχρηση επιρροής, με αποτέλεσμα τον περιορισμό της ελεύθερης επιλογής του καταναλωτή».

Την «κατάχρηση της επιρροής» την επικεντρώνει «στην περίπτωση των Ευάλωτων Πελατών που δεν έχουν δυνατότητα ηλεκτρονικής πρόσβασης στον λογαριασμό τους (π.χ. ηλικιωμένοι, καταναλωτές με αδυναμία πρόσβασης σε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο)».

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή καλεί τη ΔEH: «Να μην προβεί σε χρέωση με 1 επιπλέον ευρώ των έγχαρτων λογαριασμών αλλά, αντιθέτως, να προχωρήσει στη μείωση κατά ένα 1 ευρώ κάθε λογαριασμού κατανάλωσης, εφόσον ο πελάτης/καταναλωτής επιλέξει την ηλεκτρονική αποστολή έναντι της έγχαρτης. Με τον τρόπο αυτό, παρέχεται δίκαιη και αποτελεσματικότερη κινητροδότηση στην πολιτική της προώθησης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, της εξοικονόμησης πόρων και της προστασίας του περιβάλλοντος, χωρίς να παραβιάζεται η κείμενη νομοθεσία».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v