Kόντρα πέντε αστέρων μεταξύ ισχυρών τουρ οπερέϊτορ από τη μια πλευρά και διεθνών και ισχυρών εγχώριων ξενοδοχειακών ομίλων από την άλλη, με έπαθλο τα μερίδια της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς αποτυπώνει μελέτη της εταιρείας GBR Consulting.
Διεθνείς ξενοδοχειακοί και ταξιδιωτικοί όμιλοι, εγχώριοι παίκτες εθνικής εμβέλειας, αλλά και ισχυροί τοπικοί ξενοδοχειακοί όμιλοι συγκροτούν ένα «καρέ» ανταγωνιστών οι οποίοι επιχειρούν να ενισχύσουν τα μερίδια αγοράς τους αξιοποιώντας ως όπλα τα εμπορικά σήματα (brand) που ελέγχουν.
Βασικό πεδίο σύγκρουσης εμφανίζεται να είναι η ξενοδοχειακή βιτρίνα της χώρας η οποία περιλαμβάνει ξενοδοχειακές μονάδες πέντε αστέρων. Είναι χαρακτηριστικό πως ενώ στο σύνολο της εγχώριας αγοράς, επώνυμο εμπορικό σήμα φέρει το 8% των μονάδων τα οποία αντιστοιχούν στο 27% των δωματίων, τα ξενοδοχεία πολυτελείας (πέντε αστέρων) που είναι ενταγμένα σε κάποια διεθνή ή ελληνική αλυσίδα είναι το 60% και αντιπροσωπεύουν το 70% των διαθέσιμων δωματίων της κατηγορίας.
Ταυτόχρονα, φαίνεται πως ενισχύεται ο ανταγωνισμός των ισχυρών παικτών και στην κατηγορία τεσσάρων αστέρων όπου, ήδη, ένα στα πέντε ξενοδοχεία (το 40% των δωματίων) έχει ενταχθεί σε κάποια επώνυμη αλυσίδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της GBR Consulting, ισχυρότερος παίκτης της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς, μακράν του δεύτερου, αναδεικνύεται ο ταξιδιωτικός όμιλος TUI. O γερμανικών συμφερόντων όμιλος εμφανίζεται να ελέγχει, ήδη, μέσω αλυσίδων του 73 από τα μεγαλύτερα ελληνικά ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 17.132 δωματίων. Το μέσο μέγεθος των μονάδων του φθάνει τα 235 δωμάτια.
Για τη δεύτερη θέση της εγχώριας ξενοδοχειακής αγοράς βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μάχη μεταξύ του δεύτερου ισχυρότερους ταξιδιωτικού ομίλου της Ευρώπης Thomas Cook και της ελληνικής αλυσίδας Grecotel, συμφερόντων του ομίλου Ν. Δασκαλαντωνάκη. Ο Thomas Cook φέρεται να ελέγχει μέσω αλυσίδων του 32 ελληνικά ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 4.627 δωματίων με το μέσο μέγεθος των μονάδων του να διαμορφώνεται στα 145 δωμάτια.
Η Grecotel εμφανίζεται να είναι ισοϋψής του Thomas Cook με βάση των αριθμό ξενοδοχείων (32) αλλά προηγείται με βραχεία κεφαλή με βάση τον αριθμό δωματίων που ελέγχει (5.802) και μέσο μέγεθος μονάδων τα 181 δωμάτια.
Στην τέταρτη θέση της κατάταξης (με κριτήριο τον αριθμό μονάδων) βρίσκεται ο διεθνής ξενοδοχειακός όμιλος Marriott International. Ο όμιλος συνεργάζεται με ισχυρά ονόματα της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής, μεταξύ των οποίων οι όμιλοι Λασκαρίδη και Χανδρή και έχει εντάξει σε αλυσίδες του 31 ελληνικά ξενοδοχεία δυναμικότητας 3.715 δωματίων (μέσο μέγεθος 120 δωμάτια).
Πέμπτος ισχυρότερος παίκτης με βάση τον αριθμό ξενοδοχείων και τέταρτος σε ότι αφορά τα δωμάτια που ελέγχει εμφανίζεται να είναι ο ελληνικός ξενοδοχειακός όμιλος Mitsis Hotels. Ο όμιλος ελέγχει 17 ξενοδοχεία δυναμικότητας 5.442 δωματίων. Μεταξύ αυτών μερικά από τα μεγαλύτερα ελληνικά ξενοδοχεία με το μέσο μέγεθος των μονάδων του να φθάνει τα 320 δωμάτια.
Στην έκτη θέση της κατάταξης τοποθετείται ο τρίτος ισχυρότερος γερμανικός ταξιδιωτικός όμιλος DER Touristik ο οποίος έχει εντάξει σε αλυσίδες του 13 ελληνικά ξενοδοχεία δυναμικότητας 2.393 δωματίων (μέσο μέγεθος 184 δωμάτια).
Ακολουθεί το ραγδαία ανερχόμενο σχήμα Sani/Ikos στο οποίο μετέχουν οι οικογένειες των Σταύρου και Ανδρέα Ανδρεάδη, το επενδυτικό σχήμα Oaktree, η Goldman Sachs, η Hermes GPE και ιδιώτες επενδυτές). Το σχήμα Sani/Ikos αναβαθμίστηκε σε διεθνή αλυσίδα, καθώς έχει πλέον παρουσία και στην Ισπανία και στην Ελλάδα ελέγχει 9 ξενοδοχεία με 2.312 δωμάτια.
Ο ελληνικός ξενοδοχειακός όμιλος Aldemar (συμφερόντων οικογένειας Ν. Αγγελόπουλου) εμφανίζεται να ελέγχει 7 ξενοδοχεία δυναμικότητας 2.643 δωματίων με το μεγαλύτερο μέσο μέγεθος ξενοδοχείων (378 δωμάτια).