Με τα σύννεφα της αβεβαιότητας να πυκνώνουν πάνω από τη βρετανική αγορά ενόψει Brexit, ενισχύεται η σημασία της αγοράς της Γερμανίας για τον ελληνικό τουρισμό.
Η μεγαλύτερη «δεξαμενή» απ’ όπου αντλεί τουρίστες η Ελλάδα αποδείχθηκε για μια ακόμα χρονιά ακλόνητος πυλώνας του ελληνικού τουρισμού. Το γεγονός αποτυπώνεται στα στοιχεία ταξιδιωτικού ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδος, από τα οποία προκύπτει πως την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου ήρθαν στη χώρα μας 3,6 εκατ. επισκέπτες από τη Γερμανία (+25,1%), εισφέροντας στην ελληνική οικονομία 2,5 δισ. ευρώ (+16,9%).
Το ειδικό βάρος της γερμανικής αγοράς ενισχύεται περαιτέρω, εν μέσω εκτιμήσεων κορυφαίων παραγόντων του τουρισμού σύμφωνα με τις οποίες στη διετία που ακολουθεί (2019-2020) υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες επιβράδυνσης του ρυθμού ενίσχυσης του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας.
Το βασικό ερώτημα που απασχολεί τους επιχειρηματίες του χώρου, ιδιαίτερα τους ξενοδόχους, είναι αν η αγορά της Γερμανίας θα επιδείξει τη δυναμική που απαιτείται, προκειμένου να καλυφθούν ενδεχόμενες απώλειες από άλλες αγορές.
Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, ωστόσο, δεν είναι η μόνη πάνω από την οποία έχει τεθεί ένα μεγάλο ερωτηματικό για την τουριστική κίνηση του 2019. Μικρότερα ερωτήματα αρχίζουν να εμφανίζονται πάνω και από τις δύο άλλες βασικές αγορές, Γαλλία και Ιταλία. Ιδιαίτερα για τον λόγο πως οι οικονομίες των δύο χωρών ολοκληρώνουν τη χρονιά με αρκετά ανοιχτά μέτωπα και εσωτερικές αναταράξεις (Γαλλία). Με τον χρόνο διεξαγωγής των ευρωεκλογών (Μάιος) να προσθέτουν επιπλέον αναπάντητα ερωτήματα για το πώς θα έχουν διαμορφωθεί τα δεδομένα στις χώρες-μέλη της Ε.Ε και πώς θα αποτυπωθεί αυτό στις επιλογές διακοπών που θα κάνουν.
Τα στοιχεία αεροπορικής κίνησης που δημοσιοποίησε πρόσφατα η Ομοσπονδιακή Στατιστική Αρχή της Γερμανίας (Destatis) και αφορούν στον Σεπτέμβριο και στο σύνολο εννεαμήνου, εμπεριέχουν ψήγματα απαντήσεων στα πιο πάνω ερωτήματα.
Κατ' αρχάς, επιβεβαιώνουν το γεγονός πως η Ελλάδα αποτελεί σταθερά έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς των Γερμανών. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, τον Σεπτέμβριο αναχώρησαν από γερμανικά αεροδρόμια με κατεύθυνση ελληνικούς προορισμούς 567 χιλ. ταξιδιώτες, καταγράφοντας αύξηση 14% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2017.
Στο σύνολο του εννεαμήνου, οι ταξιδιώτες από τη Γερμανία στην Ελλάδα έφθασαν τα 3,33 εκατ., σημειώνοντας ακόμα μεγαλύτερη άνοδο 17%.
Παρά τη νέα μεγάλη άνοδο της κίνησης, ωστόσο, η Ελλάδα δεν ήταν ο μεγάλος κερδισμένος της γερμανικής αγοράς όπως πέρυσι. Αυτό που κυρίως έχει ενδιαφέρον -με το βλέμμα στο 2019- είναι οι προτιμήσεις που «έδειξαν» φέτος οι Γερμανοί.
Από τα στοιχεία της Destatis προκύπτει πως στο εννεάμηνο ταξίδεψαν στο εξωτερικό 75,8 εκατ. ταξιδιώτες έναντι 72,4 εκατ. πέρυσι. Τα «μηνύματα», όμως, έρχονται αν δει κανείς πού ταξίδεψαν οι επιπλέον 3,4 εκατ. ταξιδιώτες που πέρασαν τα σύνορα.
Η Ελλάδα είχε να διεκδικήσει μερίδιο από τους μισούς (1,77 εκατ. επιβάτες) που επέλεξαν προορισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από αυτή την πίτα, η Ελλάδα κατάφερε να αποσπάσει το ¼ (485 χιλ.), από τους οποίους οι 330 χιλ. κατευθύνθηκαν στα νησιά. Ξεπέρασε, μάλιστα, την Ισπανία, η οποία κατάφερε να προσελκύσει 372 χιλ. από τους επιπλέον ταξιδιώτες.
Το παιχνίδι, όμως, φέτος στη γερμανική αγορά κρίθηκε σε μια άλλη «πίτα». Εκείνη που αναφέρεται στους ταξιδιώτες που επέλεξαν προορισμούς της Ευρώπης εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η συγκεκριμένη πίτα είχε συνολικό μέγεθος 12,6 εκατ. επιβάτες, 1,3 εκατ. περισσότερους από πέρυσι.
Τη μερίδα του λέοντος της συγκεκριμένης πίτας απέσπασε η Τουρκία, η οποία προσέλκυσε στο εννεάμηνο 4,9 εκατ. επισκέπτες από τη Γερμανία, σχεδόν 1 εκατ. (για την ακρίβεια 943 χιλ.) περισσότερους από πέρυσι. Το 1/3 από αυτούς (1,6 εκατ. ταξιδιώτες) κατευθύνθηκαν στην περιοχή της Αττάλειας, η οποία απέσπασε τους μισούς από τους επιπλέον Γερμανούς που υποδέχθηκε φέτος η Τουρκία στο εννεάμηνο.
Στους μεγάλους κερδισμένους και η Αίγυπτος, η οποία κατάφερε να προσελκύσει (πάντα στο εννεάμηνο) 953 χιλ. Γερμανούς (+47% σε σύγκριση με πέρυσι).