Πρόστιμο 500 ευρώ στην περίπτωση έκδοσης αποδείξεων από μη δηλωμένο φορολογικό μηχανισμό, δυνατότητα αποστολής αυτοματοποιημένων μαζικών μηνυμάτων από την ΑΑΔΕ σε τράπεζες για την παροχή στοιχείων στο πλαίσιο φορολογικών ελέγχων κατασχέσεων, αλλά και τη δυνατότητα στους συζύγους να υποβάλλουν ξεχωριστές φορολογικές δηλώσεις, ενσωματώνει το πολυνομοσχέδιο με το οποίο καταργούνται οι προνομοθετημένες μειώσεις στις συντάξεις από το 2019.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου επιχειρείται να δοθεί ένα μήνυμα αυστηροποίησης των ποινών σε όσους επιδίδονται στο σπορ της έκδοσης αποδείξεων-μαϊμού, φαινόμενο το οποίο όπως επιβεβαίωσαν οι εκτεταμένοι θερινοί έλεγχοι της ΑΑΔΕ έχει λάβει σημαντικές διαστάσεις.
Προβλέπεται καθιέρωση διαδικαστικής παράβασης που επισύρει πρόστιμο 500 ευρώ στην περίπτωση που ο φορολογούμενος ή οποιοδήποτε πρόσωπο, εφόσον υπέχει υποχρέωση από τη φορολογική νομοθεσία, εκδίδει στοιχεία λιανικής πώλησης από εγκεκριμένο και μη δηλωμένο φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό κ.λπ.
Στο μέτωπο των κατασχέσεων μετά την ψήφιση των νέων διατάξεων, η ΑΑΔΕ, στο πλαίσιο διενέργειας φορολογικών ελέγχων, θα έχει τη δυνατότητα να απευθύνει αυτοματοποιημένα μαζικά αιτήματα παροχής πληροφοριών προς τα υπόχρεα πρόσωπα του τρίτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 62 του ν. 4170/2013 (τα πιστωτικά ιδρύματα του ν. 4261/2014, τα ιδρύματα πληρωμών του ν. 3862/2010, τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος του ν. 4021/2011 κ.λπ.). Τα στοιχεία και οι πληροφορίες που διαβιβάζονται μαζικά συνιστούν το «Αρχείο Χρηματοπιστωτικών Προϊόντων και Αναλυτικών Χρηματοπιστωτικών Συναλλαγών», το οποίο τηρείται σε ασφαλή υποδομή (βάση δεδομένων) που δημιουργείται στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Δ.ΗΛΕ.Δ.) της ΑΑΔΕ. Παράλληλα με άλλες διατάξεις διευρύνονται οι φορείς στους οποίους δύναται να ανατεθεί, με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η είσπραξη των φορολογικών και λοιπών εσόδων του Δημοσίου.
Όσον αφορά στη διαδικασία υποβολής χωριστών φορολογικών δηλώσεων από τους συζύγους, προβλέπεται ότι κατά το έτος υποβολής χωριστής δήλωσης των συζύγων, το εισόδημα των ανήλικων τέκνων, υπό την οριζόμενη επιφύλαξη, προστίθεται στα εισοδήματα του γονέα που έχει το μεγαλύτερο συνολικό εισόδημα και φορολογείται στο όνομά του. Αν οι γονείς έχουν ίσο ποσό συνολικού εισοδήματος, το εισόδημα του ανήλικου τέκνου προστίθεται στο εισόδημα του πατέρα και φορολογείται στο όνομά του. Σε περίπτωση που ένας των γονέων έχει τη γονική μέριμνα, το εισόδημα του ανήλικου τέκνου προστίθεται στα εισοδήματα του γονέα αυτού. Η ρύθμιση αυτή ισχύει και για τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης.
Σε περίπτωση χωριστών δηλώσεων συζύγων, το ποσό της δαπάνης που μπορεί να εκπέσει για τον προσδιορισμό του προς ανάλωση κεφαλαίου δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ για κάθε σύζυγο [με το καθεστώς της κοινής δήλωσης δεν μπορεί να είναι κατώτερο των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ προκειμένου για συζύγους].
Η φορολογική δήλωση δύναται να υποβάλλεται χωριστά, εφόσον ένας τουλάχιστον εκ των συζύγων το επιλέξει, με ανέκκλητη δήλωσή του για κάθε φορολογικό έτος μέχρι την 28η Φεβρουαρίου του έτους υποβολής της δήλωσης. Η επιλογή αυτή είναι δεσμευτική ως προς το φορολογικό έτος που αφορά και για τον άλλο σύζυγο.
Οι διατάξεις περί χωριστών δηλώσεων συζύγων ισχύουν για δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2018 και επόμενων.
Τέλος, με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, επεκτείνεται ο χρόνος της γενικής παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλλει φόρους και πρόστιμα στις υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών, προικών και κερδών από τυχερά παίγνια, από το τέλος του έτους 1994 (που ισχύει σήμερα) στο τέλος του έτους 2003.
*Δείτε το νομοσχέδιο στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".