Σε βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας αναβαθμίστηκε στα χρόνια της κρίσης το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας.
Αυτό προκύπτει από στοιχεία που παρουσίασαν ο Γενικός Δ/ντής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) Γιάννης Παράσχης και ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου και Γ.Δ/ντής του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) Νίκος Βέττας κατά τη διάρκεια του 6ου Airport Chief Executives’ Symposium/ACES-Athens.
Πρόκειται για την ετήσια διεθνή συνάντηση των επικεφαλής (CEO) γνωστών αεροδρομίων απ’ όλο τον κόσμο που οργάνωσε για πρώτη φορά το 2013 ο ΔΑΑ με στόχο να προβληθεί ως δημοφιλής διεθνής προορισμός η Αθήνα η οποία είχε δεχθεί ισχυρό πλήγμα με αποκορύφωμα το 2012 όταν η επιβατική κίνηση είχε πέσει στο ναδίρ. Μια συνάντηση η οποία, εν τω μεταξύ, καθιερώθηκε σε ετήσια διεθνή συνάντηση στο χώρο των αερομεταφορών.
Εν μέσω διεθνούς οικονομικής κρίσης και με την Ελλάδα να εισέρχεται στην οδυνηρή εποχή των Μνημονίων, το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας αναδείχθηκε σε βασικό πυλώνα στήριξης της οικονομίας κρίσιμο εργαλείο μόχλευσης της οικονομικής δραστηριότητας.
Το αεροδρόμιο της Αθήνας ακολούθησε μια πορεία… «πέστροφας», κινούμενο κόντρα στο ρεύμα στο οποίο κινούνταν η υπόλοιπη οικονομία. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες κατά τη διάρκεια του ACES ο Γ.Δ/ντής του ΔΑΑ Γ. Παράσχης, κατά την περίοδο 2008-2018 το αεροδρόμιο της ελληνικής πρωτεύουσας κατέγραψε αύξηση επιβατικής κίνησης 92%.
Το διαρκώς αυξανόμενο ειδικό βάρος του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» περιέγραψε αναλυτικότερα ο Γ.Δ/ντής του ΙΟΒΕ, καθηγητής Ν. Βέττας παρουσιάζοντας βασικά σημεία των συμπερασμάτων μελέτης που ετοίμασε το ΙΟΒΕ προκειμένου να αποτυπωθεί η συμβολή του αεροδρομίου της Αθήνας στην ελληνική οικονομία. Πρόκειται για την τρίτη μελέτη του είδους ύστερα από την πρώτη που είχε παραγγείλει το 2009 ο ΔΑΑ με σκοπό να καταγραφεί το αποτύπωμά του στην εθνική οικονομία.
Σύμφωνα με τον Ν. Βέττα, την περίοδο 2012-2017 η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου αυξήθηκε σχεδόν 80% ενώ το εισόδημα που παράχθηκε από τη δραστηριότητά του στο ίδιο διάστημα κατέγραψε άνοδο 59%. Όπως ανέφερε ο επικεφαλής του ΙΟΒΕ η συνολική συμβολή του αεροδρομίου στο ΑΕΠ της χώρας υπολογίστηκε πως αυξήθηκε από 2,6% το 2012 σε 4,4% το 2017.
Ταυτόχρονα, το αεροδρόμιο της Αθήνας αύξησε θεαματικά τη συμβολή του στη συνολική απασχόληση στην Ελλάδα από 2,5% το 2012 σε 4,8% το 2017. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Ν. Βέττας «αν κάποιος πατούσε σήμερα το κουμπί και σταματούσε τη λειτουργία του αεροδρομίου της Αθήνας, η απασχόληση στην Ελλάδα θα μειώνονταν κατά 5%».
Αναφερόμενος στην επίδραση του αεροδρομίου στην οικονομία της χώρας σημείωσε πως κάθε 1 ευρώ εισόδημα που δημιουργεί το «Ελευθέριος Βενιζέλος» παράγει 3,4 ευρώ στο σύνολο της οικονομίας. Παράλληλα, κάθε 1 θέση απασχόλησης που δημιουργείται στον ΔΑΑ έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν επιπλέον 4,5 στην υπόλοιπη οικονομία.
Η σημαντική ενίσχυση του ειδικού βάρους του αεροδρομίου της Αθήνας στην ελληνική οικονομία, ωστόσο, επιδέχεται διπλής ανάγνωσης, σύμφωνα με τον Ν. Βέττα. Σύμφωνα με τον ίδιο, αφενός το αεροδρόμιο φαίνεται πως έκανε καλά αυτό που έπρεπε να κάνει. Στον αντίποδα, ωστόσο, η ελληνική οικονομία δεν τα κατάφερε καλά με αποτέλεσμα η η σημαντική αναβάθμιση του ρόλου του αεροδρομίου να αποδίδεται στη συρρίκνωση του ΑΕΠ και της οικονομικής δραστηριότητας πολλών κλάδων.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΙΟΒΕ 1 στους 6 ξένους που επισκέφθηκαν την Ελλάδα το 2017 ήρθε μέσω του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Όπως εξήγησε, υπολογίζεται πως οι συγκεκριμένοι επισκέπτες έφεραν στη χώρα σχεδόν 3 δισ. (2,9 δισ. ευρώ) και εκτιμάται πως καθαρή τους συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας έφθασε το 2017 το 1,6 δισ. ευρώ.