Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατώτατος μισθός: Πού βάζουν «φρένο» οι πιστωτές

Επιφυλάξεις από την Κομισιόν για τις επιχειρούμενες παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας. Συστήνει μία αύξηση κατώτατου μισθού εντός του 2019, με βάση την παραγωγικότητα. Επιμένει στη δυνατότητα παρέκκλισης από τις συλλογικές συμβάσεις.

Κατώτατος μισθός: Πού βάζουν «φρένο» οι πιστωτές

Φρένο στην κυβερνητική πρόθεση για διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού, εντός του 2019, μία στο τέλος Ιανουαρίου του 2019 και δεύτερη τον Ιούλιο του ίδιου χρόνου, βάζει η Κομισιόν στην πρώτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας για τη χώρα μας. Την ίδια στιγμή, εκφράζει επιφυλάξεις ως προς την επαναφορά των ρυθμίσεων της επεκτασιμότητας και της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης, στον τομέα των συλλογικών συμβάσεων, ζητώντας μάλιστα ακόμη και το ενδεχόμενο για ρήτρες εξαίρεσης, μετά από συμφωνία των κοινωνικών εταίρων.

Η Κομισιόν συστήνει σε κυβέρνηση και κοινωνικούς εταίρους να κρατήσουν τις κινήσεις τους ευθυγραμμισμένες με την παραγωγικότητα, ώστε να προστατεύσουν τα οφέλη στο σκέλος της ανταγωνιστικότητας της απασχόλησης, τα οποία επιτεύχθηκαν κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων.

Επισημαίνει παράλληλα ότι είναι εύκολο να αξιολογήσει τον αντίκτυπο των αλλαγών στην αγορά εργασίας μετά την αποκατάσταση των αρχών ευνοϊκότητας και επέκτασης των συλλογικών συμβάσεων. Και προτείνει -όπως έχει κάνει και στο παρελθόν- οι κοινωνικοί εταίροι να υιοθετήσουν ρήτρες εξαίρεσης ή προσωρινές παρεκκλίσεις από τις συλλογικές συμφωνίες, ώστε να δοθεί μεγαλύτερη ευελιξία στις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες οικονομικές δυσκολίες.

Ειδικά στη διαδικασία αύξησης του κατώτατου μισθού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι μετά τη φετινή παρέκκλιση στο αρχικό χρονοδιάγραμμα που ορίζει ο νόμος 4172/2013, οι ελληνικές αρχές θα προχωρήσουν στης επόμενες ετήσιες αναθεωρήσεις του κατώτατου μισθού από το 2020.

Αυτό στην πράξη, βάζει στον πάγο την πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας, μετά τις όποιες αυξήσεις αποφασιστούν έως τα τέλη Ιανουαρίου του 2019, να ξεκινήσει εκ νέου εντός του έτους η προβλεπόμενη διαδικασία. Και βέβαια, η Κομισιόν επιμένει ότι «η επικείμενη αναθεώρηση του ελάχιστου μισθού πρέπει να αντικατοπτρίζει την παραγωγικότητα και τις εξελίξεις της αγοράς εργασίας, προκειμένου να διασφαλιστούν τα οφέλη της ανταγωνιστικότητας και να υποστηριχθεί η συνεχιζόμενη μείωση της ανεργίας».

Οι γνωστές ενστάσεις εκφράζονται και ως προς την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού από 1-1-2019 και μετά, αναγνωρίζοντας, βέβαια, ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη αποφασίσει γι' αυτό. Επισημαίνει δε, ότι κατά την άποψή της Κομισιόν, θα έπρεπε να υπάρξει πλήρης ανάλυση των επιπτώσεων για την προοπτική απασχόλησης των νέων, δεδομένου ότι τα επίπεδα ανεργίας των νέων παραμένουν πολύ υψηλά και το ποσοστό των νέων που αμείβονται με τον υποκατώτατο στο σύνολο της νεολαίας είναι σημαντικά υψηλό (41% το 2017). Μάλιστα επισημαίνει ότι μπορεί να αυξηθεί η ανεργία για τη συγκεκριμένη κατηγορία κατά περίπου 14,7% σε ένα έτος.

Στον αντίποδα, πράσινο φως δίνει η Κομισιόν στο σχέδιο δράσης κατά της αδήλωτης εργασίας, το οποίο καλύπτει την περίοδο 2017-2019.

Η πρόοδος με την εφαρμογή του σχεδίου δράσης παρακολουθείται από το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας, ένα εθνικό τριμερές όργανο. Ορισμένες δράσεις έχουν ήδη εφαρμοστεί μεταξύ του 2017 και του 2018 και τα στοιχεία από τα αποτελέσματα των επιθεωρήσεων δείχνουν γενική μείωση της επίπτωσης της αδήλωτης εργασίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v