Μέσα στους επόμενους δυόμισι μήνες θα εγκριθεί από τα κοινοβούλια Ελλάδας και Βουλγαρίας το καταστατικό της κοινής διακρατικής εταιρείας, η οποία θα συντονίσει το ενιαίο έργο σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμανιών Θεσσαλονίκης - Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τρία βουλγαρικά λιμάνια σε Μπουργκάς, Βάρνα και το Ρούσε στον Δούναβη, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Θάνο Βούρδα.
Ο κ. Βούρδας, κατά τη διάρκεια παρουσίασης του έργου υπογειοποίησης του σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή των Σεπολίων, υποστήριξε πως η διαδικασία προχωράει. Στο πρόσφατο παρελθόν, πάντως, είχαν γίνει αντίστοιχες εξαγγελίες για άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας σύστασης της διακρατικής εταιρείας που δεν επιβεβαιώθηκαν.
Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών τόνισε χθες πως «ο σιδηρόδρομος είναι ξανά στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων της χώρας». Εκτός από το φιλόδοξο έργο διασύνδεσης των ελληνικών λιμένων με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου αναφέρθηκε και στο σχέδιο για σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδος-Αλβανίας, που θα υλοποιηθεί μέσω της νέας γραμμής Φλώρινας-Κρυσταλλοπηγής-Πόγραδετς.
Πριν από λίγες ημέρες συμφωνήθηκε να ξεκινήσουν οι μελέτες για το έργο από κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν η ΕΡΓΟΣΕ, το υπουργείο Υποδομών και Ενέργειας της Αλβανίας και ο ΟΣΕ. Κρίσιμο ρόλο στο σχέδιο διαδραματίζει η Καστοριά, η οποία «αποτελεί βασικό κόμβο του σχεδίου, αφού η διασύνδεση του σιδηροδρόμου με το αεροδρόμιό της θα δώσει στο έργο την αναγκαία δυναμική τόσο για τις επιβατικές όσο και για τις εμπορευματικές μεταφορές».
Το σχέδιο για την παράκαμψη της Στενών των Δαρδανελίων στις εμπορευματικές μεταφορές, μέσω σιδηροδρομικής σύνδεσης λιμανιών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, βρίσκεται στο προσκήνιο εδώ και πολλά χρόνια. Τόσο η ελληνική όσο και η βουλγαρική κυβέρνηση εμφανίζονται σήμερα να στηρίζουν το σχέδιο καθώς θεωρούν πως αναβαθμίζει τον γεωπολιτικό τους ρόλο. Ετσι, τον Σεπτέμβριο του 2017, υπογράφηκε το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, για την ανάπτυξη νέας σιδηροδρομικής γραμμής, που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, που είναι το Μπουργκάς και η Βάρνα, και με το λιμάνι του Ρούσε στον Δούναβη.
Στις δύο κυβερνήσεις υποστηρίζουν πως το έργο είναι βιώσιμο καθώς «στα Δαρδανέλια έχουμε μία πολύ μεγάλη συσσώρευση μεταφορών, έχουμε πολύ μεγάλο κόστος για να περάσουν τα πλοία από τα Στενά και έχουμε και πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Άρα, όλες οι Παρευξείνιες χώρες, η Κίνα, και η Ρωσία, θα ήθελαν να προχωρήσει η επένδυση». Από πλευράς ωρίμανσης (σε επίπεδο μελετών) θεωρείται πως είναι έτοιμα τα σιδηροδρομικά τμήματα από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο και από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Ξάνθη. Αρκετή προεργασία σε επίπεδο μελετών θα χρειαστεί, όμως, το τμήμα από τον Νέστο (από τους Τοξότες) μέχρι τη Θεσσαλονίκη, γιατί, όπως έχει τονίσει και ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, «θέλουμε να έχουμε μία νέα όδευση και να μην ανεβαίνουμε με τον παλιό σχεδιασμό του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου πάνω στο Νευροκόπι, για να φτάνουμε Θεσσαλονίκη».
Η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στα Σεπόλια
Ως μία επέμβαση «που θα αλλάξει την όψη μιας υποβαθμισμένης συνοικίας των Αθηνών» παρουσίασε το έργο υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής και τη δημιουργία τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών - Τρεις Γέφυρες, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Διονέλης.
Ο κ. Διονέλης τόνισε πως ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από ένα χρόνο με την υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία Ιntrakat - Σιδηροδρομικά Εργα ΑΤΕ την προηγούμενη εβδομάδα. Το έργο είναι προϋπολογισμού 122.000.000 ευρώ, με την κοινοπραξία να προσφέρει έκπτωση 45,6% και να θεωρεί πως μπορεί να το κατασκευάσει σχεδόν με τα μισά λεφτά...
Η περίοδος κατασκευής είναι 52 μήνες, με τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ να προσβλέπει στη συνεργασία των πολιτών καθώς πρόκειται για έργο που κατασκευάζει εντός του ιστού της πόλης, με το σιδηροδρομικό δίκτυο σε λειτουργία. Υπόγειος θα είναι ο τετραπλός σιδηροδρομικός διάδρομος στο τμήμα από την οδό Σεπολίων μέχρι την οδό Σιώκου, συνολικού μήκους 1,5 χιλιομέτρου. Η υπογειοποίηση δημιουργεί πράσινη νησίδα σχεδόν 30 στρεμμάτων για τους κατοίκους της περιοχής, η οποία σήμερα κόβεται στα δύο από τη σιδηροδρομική γραμμή.