Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΣΦΑ: Κολλημένες στη ΡΑΕ επενδύσεις 148 εκατ. ευρώ

Εγκαίνια την Πέμπτη της νέας δεξαμενής LNG της Ρεβυθούσας. Στα 148 εκατ. ευρώ το έργο που αναβαθμίζει τον ρόλο του ΔΕΣΦΑ. Στα συρτάρια της ΡΑΕ εδώ κι ένα χρόνο το 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ΕΣΦΑ, με νέες επενδύσεις 148 εκατ. ευρώ. Ο λόγος της καθυστέρησης.

ΔΕΣΦΑ: Κολλημένες στη ΡΑΕ επενδύσεις 148 εκατ. ευρώ

Μία αντιφατική εικόνα παρουσιάζει ο Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου. Την ερχόμενη Πέμπτη 22 του μηνός, παρουσία του ίδιου του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, εγκαινιάζεται η ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης του μοναδικού αποθηκευτικού χώρου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα.

Η επένδυση, ύψους 148 εκατ. ευρώ, έχει στηριχτεί από Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον, με τον αμερικανικό παράγοντα να τονίζει, μάλιστα, σε κάθε ευκαιρία, τη σημασία του έργου της τρίτης δεξαμενής ως προς τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου της Ε.Ε. αλλά και να υπογραμμίζει την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Ελλάδας στα ενεργειακά τεκταινόμενα της ευρύτερης περιοχής της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Άλλωστε και η παρουσία του ίδιου του Αλέξη Τσίπρα στα εγκαίνια της νέας δεξαμενής αναδεικνύει τη σπουδαιότητα της επένδυσης.

Η Ρεβυθούσα, το νησάκι απέναντι από την Πάχη των Μεγάρων, με την αναβάθμιση αυξάνει τη δυναμικότητά της στα 7 δισ. κ.μ., εκ των οποίων τα 5 δισ. είναι δυνατόν να εξαχθούν σε βαλκανικές χώρες.

Το κολλημένο… στη ΡΑΕ 10ετές επενδυτικό πλάνο

Την ίδια στιγμή, όμως, που παρουσιάζεται αυτή η θετική εικόνα για τον ΔΕΣΦΑ, μία ανεξήγητη, σε πρώτη ανάγνωση, στάση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας κρατά τον Διαχειριστή από νέες επενδύσεις ύψους 148 εκατ. ευρώ.

Πριν από ένα χρόνο, στις αρχές του Οκτωβρίου, ο ΔΕΣΦΑ, ως είθισται, έστειλε προς έγκριση στη ΡΑΕ το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου για την περίοδο 2017-2026. Εντούτοις, μέχρι στιγμής η Αρχή δεν το έχει εγκρίνει, με αποτέλεσμα να παραμένουν παγωμένα άλλα έργα τα οποία θα ενδυνάμωναν περαιτέρω τον ρόλο του, διευκολύνοντας μάλιστα την επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου.

Μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται εκείνο της κατασκευής νέας προβλήτας στο βορειοανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας, που θα εξυπηρετήσει τη λειτουργία της φόρτωσης πλοίων μεταφοράς LNG μικρού μεγέθους χωρητικότητας 1.000 m3 ως 20.000 m3. Τα μικρότερα από αυτά θα ανεφοδιάζουν πλοία, είτε της ακτοπλοΐας είτε της ποντοπόρου ναυτιλίας, στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ τα μεγαλύτερα θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού.

Το άλλο μεγάλο έργο είναι η κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Θεσσαλονίκης - Σκοπίων ύψους 48,7 εκατ. ευρώ.

Άλλη μία επένδυση είναι επίσης εκείνη των 49 εκατ. ευρώ για την κατασκευή σταθμού συμπίεσης στην Αμπελιά Φαρσάλων, που αποσκοπεί στην ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, ενόψει της διασύνδεσης του TAP και της υποδοχής επιπλέον ποσοτήτων φυσικού αερίου.

Το δεκαετές πλάνο ανάπτυξης 2017-2026, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, παραμένει στα συρτάρια της ΡΑΕ, λόγω του αγωγού Ελλάδας - Σκοπίων. Αν και τη διασύνδεση έχει αναγγείλει και ο ίδιος ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ωστόσο η Αρχή δεν ανάβει το πράσινο φως για την αδειοδότησή του και άρα και για την έγκριση του 10ετούς επενδυτικού πλάνου. Ο λόγος έχει να κάνει με την κατάθεση παράλληλης πρότασης (αγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων) από εταιρία συμφερόντων του Ρώσου μεγιστάνα Λ. Λεμπέντεφ.

Η ΡΑΕ ακόμη δεν έχει αποφασίσει σε ποιο από τα δύο έργα θα ανάψει το πράσινο φως, παρά το γεγονός, όπως αναφέρουν πληροφορίες, ότι οι αρχές της γειτονικής χώρας έχουν απορρίψει αντίστοιχο αίτημα του Λεμπέντεφ.

Η μεταβίβαση στη Snam

Τέλος, και σε ό,τι αφορά και την τυπική μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου του ΔΕΣΦΑ στην κοινοπραξία της ιταλικής Snam, πηγές αναφέρουν ότι οι διαδικασίες βρίσκονται στο τελικό στάδιο. Η ΡΑΕ ολοκληρώνει την πιστοποίηση του Διαχειριστή και ακολουθούν οι διαδικασίες για τη μεταβίβαση των μετοχών και η έγκριση του καταστατικού.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο ΔΕΣΦΑ θα αλλάξει χέρια το αργότερο τον Ιανουάριο του 2019.  

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v