"Σε παγκόσμιο επίπεδο τα πράγματα δεν εξελίσσονται θετικά, όσον αφορά στην κλιματική αλλαγή και ήδη η Παγκόσμια Διακυβερνητική Διάσκεψη που τροφοδοτεί τον ΟΗΕ και τους διεθνείς Οργανισμούς με στοιχεία για την εξέλιξη του φαινομένου έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου", τόνισε σήμερα Στο Κόκκινο 105.5 FM ο Αν. ΥΠΕΝ, Σωκράτης Φάμελλος, με αφορμή το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα του ΥΠΕΝ, το οποίο τίθεται άμεσα σε δημόσια διαβούλευση και μεταξύ άλλων θα συμβάλει στη δημιουργία νέας εργασίας, βιώσιμης και καινοτόμας.
Πρόσθεσε δε, ότι οι εξελίξεις στο συγκεκριμένο ζήτημα οδηγούν σε μεγαλύτερη από την αναμενόμενη αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη η οποία μπορεί να προσεγγίσει το 2100 τους 3 βαθμούς Κελσίου, σε σχέση με την προβιομηχανική περίοδο, κάτι καταστροφικό για τον πλανήτη και την βιοποικιλότητα.
"Στην ΕΕ και την παγκόσμια κοινότητα, η συζήτηση που κάνουμε θέτει ως όριο τους 2 βαθμούς Κελσίου και ακόμα καλύτερα τον 1,5 βαθμό, ως ανώτερο όριο που μπορούμε να αντέξουμε", επεσήμανε και σημείωσε αφενός τη σημασία υλοποίησης της Συμφωνίας των Παρισίων και αφετέρου την ολοκλήρωση και συμφωνία επί των οικονομικών και τεχνικών εργαλείων εφαρμογής της Συμφωνίας των Παρισίων, φέτος, στη Σύνοδο του ΟΗΕ, στο Κατοβίτσε της Πολωνίας. "Θα πρέπει όλες οι χώρες να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αλλά και οι ανεπτυγμένες να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη στις αναπτυσσόμενες χώρες με παροχή τεχνολογίας και γνώσης, για να μην καταλήξουμε σε νέο αδιέξοδο κύκλο αύξησης των εκπομπών", σχολίασε.
Όσον αφορά στη χώρα μας, "η Ελλάδα ολοκλήρωσε το δικό της σχεδιασμό για την Ενέργεια και το Κλίμα για το 2030, που μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης στη Βουλή κατατίθεται άμεσα σε δημόσια διαβούλευση, ενώ έχει ήδη συζητηθεί εκτενώς σε δημόσια φόρουμ με τους παραγωγούς ενέργειας, τις βιομηχανίες, τις ΜΚΟ και τους δημόσιους φορείς. Θέλουμε η χώρα να είναι έτοιμη από σήμερα για την συζήτηση της δεκαετίας 2020-2030», συνέχισε ο Αν. ΥΠΕΝ.
Ειδικότερα, στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής ενόψει του 2020 η Ελλάδα έχει επιτύχει τις υποχρεώσεις της έναντι της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, με παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ άνω του 30%, εκ των οποίων το 10% είναι υδροηλεκτρικά. Θα πρέπει όμως να ληφθεί υπόψη ότι "με την έξοδο από την κρίση, η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και η συνακόλουθη αύξηση του ΑΕΠ δεν θα πρέπει να συνδεθεί με αύξηση εκπομπών, αλλά να ενισχυθεί μία καινοτόμος παραγωγική διαδικασία που θα στηρίζεται στις ΑΠΕ και την εξοικονόμηση ενέργειας. Ειδικά στην ηλεκτροπαραγωγή θα υπάρχει πρόβλεψη ότι πάνω από 50% της ενέργειας θα παράγεται από ΑΠΕ".
Μεγάλη μείωση προβλέπεται στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη βιομηχανία, αλλά και από την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτήρια, όπου προωθείται η διεύρυνση των δικτύων πρόσβασης σε "καθαρά" και φτηνά καύσιμα για τα νοικοκυριά, όπως η μεγάλη επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε όλη την περιφέρεια της Θεσσαλονίκης και σε όλες τις πρωτεύουσες της Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και από την Ορεστιάδα μέχρι την Στερεά Ελλάδα όπου υπάρχει σχέδιο για αποκεντρωμένα δίκτυα φυσικού αερίου.
Παράλληλα, η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών και της Κρήτης, με καθαρή χρηματοδότηση άνω των 600 εκατ. ευρώ που κέρδισε η χώρα μας από το εμπόριο αερίων του θερμοκηπίου, συμβάλλει στο να ξεπεραστεί η λειτουργία ενεργοβόρων και κοστοβόρων μονάδων στα νησιά, ενώ με τη διασύνδεση των νησιών και τη διακοπή των θερμικών μονάδων σε αυτά θα επιτύχουμε και μείωση των λογαριασμών ηλεκτρισμού για όλα τα νοικοκυριά και τους επιχειρηματίες. Επίσης, μεγάλες αλλαγές στην μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης αναμένονται με το καινούργιο «Εξοικονομώ» που υλοποιείται ήδη. "Μόνο από το «Εξοικονομώ κατ' οίκον» και την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου, ανοίγουν μία σειρά από νέα ανταγωνιστικά επαγγέλματα για νέους επιστήμονες και τεχνίτες, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται το κόστος για τους καταναλωτές".
Στο χώρο των μεταφορών η προσοχή στρέφεται στις συνδυασμένες μεταφορές και στα ΜΜΜ σταθερής τροχιάς που θα είναι ηλεκτροκίνητα. Φέτος, αναμένεται η ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης του βασικού οδικού δικτύου Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη και η διεύρυνση του προαστιακού, του τραμ, του μετρό της Θεσσαλονίκης, αλλά και της νέας γραμμής του μετρό στην Αθήνα. "Θέλουμε να ενισχύσουμε τις καθαρές μορφές μετακίνησης, η πρόταση που έχουμε θέσει στην ΕΕ είναι ότι η Ευρώπη θα πρέπει να χρηματοδοτεί πλέον την μετατροπή σε ηλεκτροκίνηση και εν μέρει σε αεριοκίνηση, τόσο των αστικών λεωφορείων όσο και των ταξί, διότι αυτό μπορεί να δώσει σε μικρό χρόνο μεγάλα περιβαλλοντικά οφέλη στις πόλεις", ανέφερε ο Αν. ΥΠΕΝ προσθέτοντας ότι "σχεδιάζουμε εργαλεία για ένα σταθερό δίκτυο ρευματοδότησης, καθώς και ελαφρύνσεις στην ηλεκτροκίνηση των ΙΧ,, με στόχο να προσεγγίσει το 10%, έως το 2030".
Τέλος, ο Σωκράτης Φάμελλος επανέλαβε ότι στις περιοχές της λιγνιτοπαραγωγής, δηλαδή στη Δυτική Μακεδονία και την Μεγαλόπολη, δημιουργείται ένα παράλληλο εργαλείο, το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, ώστε να στηριχθεί ταυτόχρονα και η εργασία και η αλλαγή του ενεργειακού και περιβαλλοντικού μοντέλου στις συγκεκριμένες περιοχές. "Έχει ήδη γίνει η διαβούλευση και η υλοποίηση του σχεδιασμού ξεκινά με ένα αρχικό ποσό, ύψους 60 εκατ. ευρώ, για επενδύσεις και παραγωγή νέας εργασίας, χωρίς περιβαλλοντικές επιπτώσεις", κατέληξε ο Αν. ΥΠΕΝ.