ΔΕΗ: Οι μπίζνες που ανοίγουν με το «off» μονάδων σε Δ. Μακεδονία και Κρήτη

Ο υπουργός ΠΕΝ θα ανακοινώσει σε βουλευτές και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ της Δ. Μακεδονίας, το σβήσιμο του ΑΗΣ Καρδιάς. Στο τραπέζι η επενδυτική πρόταση 100 εκατ. για τον ΑΗΣ Αμυνταίου. Οι επιχειρηματικές προτάσεις.

ΔΕΗ: Οι μπίζνες που ανοίγουν με το «off» μονάδων σε Δ. Μακεδονία και Κρήτη

Επενδυτικές ευκαιρίες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ φέρνει το σβήσιμο των λιγνιτικών μονάδων στην Κοζάνη και στο Αμύνταιο, αλλά και των ντιζελοκίνητων σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Κρήτης.

Οι αυστηροί περιβαλλοντικοί κανονισμοί της Ε.Ε. για την κλιματική αλλαγή και τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας σβήνουν μεν εργοστάσια της ΔΕΗ,  ανοίγουν δε τον δρόμο για επενδύσεις σε ηλεκτρικές διασυνδέσεις, περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις υφιστάμενων σταθμών παραγωγής και στη δημιουργία καινούργιων, ευέλικτων και φιλικότερων στο περιβάλλον μονάδων.

Ο χάρτης της θερμικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αλλάζει, με τον λιγνίτη και το ντίζελ να παραχωρούν όλο και περισσότερες θέσεις στο φυσικό αέριο, στο μεταβατικό χρονικό διάστημα για την εποχή των ΑΠΕ.

Project Αμυνταίου

Σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, σε ευρεία σύσκεψη που έχει συγκαλέσει με βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και δημάρχους της Δυτικής Μακεδονίας, τους προέδρους της ΔEH και της ΓΕΝΟΠ, αναμένεται να ανακοινώσει το σβήσιμο των φουγάρων των τεσσάρων μονάδων συνολικής ισχύος 1.250 MW τους ΑΗΣ Καρδιάς στην Κοζάνη. Και μπορεί η πρωτοβουλία Σταθάκη να αποσκοπεί σε προεκλογικό κατευνασμό των κομματικών στελεχών και φίλων του κυβερνώντος κόμματος, αφού κλείνει ένα μεγάλο εργοστάσιο με 400 εργαζόμενους στις μονάδες και 800 στα ορυχεία λιγνίτη, αλλά σηματοδοτεί και αλλαγές στο σύστημα παραγωγής ρεύματος.

Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός δεν θα ανακοινώσει μόνο την απόφαση να μη δοθούν άλλες ώρες παράτασης στη λειτουργία του ΑΗΣ Καρδιάς με καύσιμο τον λιγνίτη και σταδιακά οι δύο μονάδες να γυρίσουν τον επόμενο μήνα στο off και οι άλλες δύο την Άνοιξη. Δεν αποκλείεται, λένε οι πληροφορίες, να αναγγείλει και την περιβαλλοντική αναβάθμιση του ΑΗΣ Αμυνταίου, ισχύος 600 MW στη Φλώρινα. Οι επενδύσεις για τον σκοπό αυτό υπολογίζονται σε 100 με 110 εκατ. ευρώ. Η εκπόνηση ενός project είναι η μόνη λύση για να μπορέσει ο σταθμός να πάρει παράταση ζωής μέχρι τις 32.000 ώρες. Οι ΑΗΣ Καρδιάς και Αμυνταίου είχαν μπει στο καθεστώς της περιορισμένης λειτουργίας, με ανώτατη διάρκεια ζωής τις 17.500 ώρες.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές της χρονιάς οι όμιλοι Μυτιληναίου, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το σχήμα Κοπελούζος - CHN Energy και Intrakat επισημοποίησαν προτάσεις τους προς τη ΔEΗ για την επένδυση στον ΑΗΣ Αμυνταίου, με σύσταση κοινής εταιρίας με τη ΔEΗ. Οι μορφές των προτάσεων ήταν διαφορετικές αλλά αποσκοπούσαν στη σύναψη συμβάσεων προμήθειας ρεύματος με βιομηχανίες και άλλους μεγάλους πελάτες.  

Η ΔEH τότε δεν είχε απαντήσει σε καμία, αναμένοντας τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας, ο οποίος δεν αποκλείεται να παρουσιαστεί εντός του μήνα. Η δημόσια εταιρία, λένε οι πληροφορίες, είναι πολύ πιθανόν να προκηρύξει διαγωνισμό. Άγνωστες, όμως, παραμένουν οι λεπτομέρειες της προκήρυξης, όπως ο τρόπος με τον οποίο θα θελήσει να συμμετάσχει η δημόσια επιχείρηση στη λειτουργία του σταθμού.

Την ίδια ώρα, μέρος του ελλείμματος ισχύος που δημιουργείται με την απόσυρση του ΑΗΣ Καρδιάς θα καλύψει ο νέος και σύγχρονος σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το φυσικό αέριο της Μυτιληναίος. Η ισχύς του είναι στα 665 MW, η επένδυση που θα γίνει στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας ανέρχεται στα 300 εκατ. ευρώ και αναμένεται να είναι έτοιμος το 2022.

Η Κρήτη

Μπίζνες όμως ανοίγουν και με τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Χθες από το Ηράκλειο της Κρήτης ο υπουργός ΠΕΝ και ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης ανακοίνωσαν πως το έργο της πόντισης διπλού καλωδίου συνολικής ισχύος 700 με 1.000 MW θα ξεκινήσει από τον Ιανουάριο (προκήρυξη διαγωνισμού). Το συγκεκριμένο project ανήκει στο μεγαλύτερο έργο της διασύνδεσης των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας των χωρών Ελλάδας - Κύπρου και Ισραήλ.

Η επένδυση φτάνει το 1,3 δισ. ευρώ και αναμένεται να είναι έτοιμη το 2022, παρέχοντας ασφάλεια εφοδιασμού ρεύματος στο νησί, αφού το διπλό καλώδιο θα μεταφέρει ρεύμα από την ηπειρωτική Ελλάδα μέχρι την Κρήτη. Θα έχει και αντίστροφη δυνατότητα, δηλαδή ρεύμα από το νησί να μεταφέρεται στην Αττική. Αυτό βέβαια θα συμβεί όταν προχωρήσει και η ανάπτυξη έργων ΑΠΕ.

Η Κρήτη θα είναι ασφαλής από το 2022. Το 2020 θα είναι έτοιμη η μικρή διασύνδεση Πελοποννήσου - Κρήτης, όπου το ρεύμα που θα δίνει ο ΑΗΣ Μεγαλόπολης θα είναι ισχύος 180 με 200 MW. Ωστόσο στο νησί, λόγω αυστηρών περιβαλλοντικών κοινοτικών κανονισμών, θα πρέπει να αποσυρθούν από το 2020 και 2021 όλες οι ντιζελοκίνητες μονάδες, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 728 MW. 

Το ρεύμα παράγεται από τους σταθμούς του Αθερινόλακκου Λασιθίου, ισχύος 195 MW, των Χανίων, 290 MW και των Λινοπεραμάτων, 243 MW.  Η ζήτηση σήμερα στην Κρήτη είναι 630 MW και το 2020 εκτιμάται ότι θα χρειαστούν πάνω από 700 MW, λόγω της μεγάλης ανάπτυξης.

Ο κ. Σταθάκης στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ανακοίνωσε ότι στο ενδιάμεσο διάστημα 2020-2022, οι ανάγκες ρεύματος θα καλυφθούν από μονάδες που δεν θα αποσυρθούν, υπαινισσόμενος το αίτημα εξαίρεσης προς την Κομισιόν, από πρόσθετη ισχύ και άλλα μέτρα που προτείνει η ΡΑΕ. Όταν φτάσει το μικρό καλώδιο Πελοποννήσου - Κρήτης, ισχύος 150-180 MW, ο σταθμός στα Λινοπεράματα 243 MW θα πρέπει να αποσυρθεί.

Απομένουν τα Χανιά 290 MW και ο Αθερινόλακκος 195 MW. Αυτοί οι δύο σταθμοί για να λειτουργήσουν μετά το 2020-2021 θα πρέπει να ζητήσουν εξαίρεση των κοινοτικών κανονισμών. Κανονικά τα Χανιά θα πρέπει να αποσυρθούν τελείως όπως και οι μισές  μονάδες του Αθερινόλακκου. Συνολικά υπολογίζεται ότι θα προκύψει έλλειμμα επάρκειας της τάξης των 150 με 300 MW.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΔEH θα προκηρύξει διαγωνισμό για νέα ισχύ, είτε θα επιλεγούν προτάσεις για γρήγορες λύσεις όπως εκείνες της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη Socar του Αζερμπαϊτζάν, που προβλέπουν τη μεταφορά της μικρής μονάδας «Ηρων Ι» και τον εφοδιασμό της με υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Ανάλογη πρόταση παρουσίασε και το Κατάρ.    

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v