Τη μαύρη τρύπα του λαθρεμπορίου υγρών καυσίμων, που ανέρχεται στα κοντά στα 300 εκατ. ευρώ ετησίως, πιστοποιούν και τα ίδια τα τελευταία αποτελέσματα ελέγχων της ΑΑΔΕ, όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Ρομπέρτο Καραχάννας και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου, στη διάρκεια ενημέρωσης Τύπου, έκαναν λόγο για «τσουνάμι λαθρεμπορίου και νοθείας στην αγορά υγρών καυσίμων», ενώ έθεσαν το ακόλουθο δίλημμα για τη μη υλοποίηση από την Πολιτεία των αναγκαίων μέτρων αντιμετώπισης της παραβατικότητας: «Είτε δεν μπορούν είτε δεν υπάρχει πολιτική βούληση», σημείωσαν χαρακτηριστικά, θυμίζοντας τις εδώ και χρόνια εξαγγελίες περί τοποθέτησης του συστήματος GPS στα βυτιοφόρα οχήματα, της ολοκληρωμένης λειτουργίας των συστημάτων εισροών-εκροών υγρών καυσίμων στα πρατήρια, με τη δυνατότητα αυτοματοποιημένης διασταύρωσης, καθώς και της τοποθέτησης αντίστοιχων μηχανισμών και στα πρατήρια διάθεσης υγραερίου κίνησης.
Εδώ και χρόνια ο ΣΕΕΠΕ με μελέτες έχει αποτιμήσει το ύψος της φοροδιαφυγής από την παράνομη διακίνηση των καυσίμων στα 300 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον Ρομπέρτο Καραχάννα, η τελευταία ανακοίνωση της ΑΑΔΕ (28/9/2018) με τα αποτελέσματα ελέγχων στην αγορά δείχνουν ότι το 10,1% των δειγμάτων που ελήφθησαν είναι μη κανονικά. Από αυτά, το περίπου 90% προέρχεται από τα τελωνεία και ως επί το πλείστον αφορούσαν σε πετρέλαιο κίνησης. Αν γίνει αναγωγή των στοιχείων αυτών στις συνολικές καταναλώσεις, τότε από τα περίπου 7 εκατ. τόνους, οι 650.000 είναι λαθραίες ποσότητες. Κι αν υπολογιστούν με τον διαφυγόντα φόρο του ντίζελ (410 ευρώ ανά χίλια λίτρα), τότε συνάγεται το συμπέρασμα των ερευνών του ΣΕΕΠΕ για φοροδιαφυγή της τάξης των 300 εκατ. ευρώ.
Ακριβό πετρέλαιο θέρμανσης
Σε λίγες μέρες, και για την ακρίβεια στις 15 Οκτωβρίου, ξεκινά η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης. Τα στελέχη των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών τόνισαν το γεγονός ότι οι φόροι στο καύσιμο αντιστοιχούν σχεδόν στο 50% της τελικής τιμής. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, οι διεθνείς τιμές Platts από πέρυσι είναι αυξημένες κατά 36% και για την ακρίβεια στα 697 ευρώ τον τόνο από 512 ευρώ τον Οκτώβριο του 2017.
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, μία μέση τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης αναμένεται στο 1,14 ευρώ το λίτρο, όταν πέρυσι τον Οκτώβριο είχε ξεκινήσει κοντά στο 0,95 ευρώ το λίτρο. Δηλαδή 20% ακριβότερο. Τον περασμένο Απρίλιο, η τιμή του είχε κλείσει στο 1,02 ευρώ το λίτρο.
Χάθηκαν 600 εκατ. ευρώ από την αγορά
Ο ΣΕΕΠΕ περιέγραψε επίσης και τις δραματικές συνέπειες που προκάλεσε η οικονομική ύφεση και η υπερφορολόγηση στα καύσιμα κίνησης.
Το 2008, όπως είπε ο πρόεδρος του Συνδέσμου, ο συνολικός όγκος της αγοράς ήταν στα 16,5 εκατ. τόνους. Δέκα χρόνια μετά, χάθηκαν 4,5 εκατ. τόνοι, δηλαδή με μία μέση μηνιαία κατανάλωση 150 λίτρων εξαφανίστηκαν 600 εκατ. ευρώ. Κατά τον ίδιο, υπολογίζεται ότι έκλεισαν 3.000 βενζινάδικα και εκατοντάδες εργαζόμενοι βρέθηκαν χωρίς δουλειά.
Τα στελέχη του κλάδου υπογράμμισαν ότι είναι ίσως οι μόνες εταιρίες που προκαταβάλλουν τον φόρο στο κράτος και για την ακρίβεια, κάθε χρόνο ο ΕΦΚ και ο ΦΠΑ υπολογίζεται σε 3,8 δισ. ευρώ.
Οι επισφάλειες των επιχειρήσεων εμπορίας πετρελαιοειδών είναι μεγάλες και πέραν της μεγάλης συρρίκνωσης που έχει υποστεί η αγορά και της υπερφορολόγησης, τώρα καλούνται και στην επίτευξη ενεργειακών στόχων για τη μείωση των ρύπων με βάση σχετικές κοινοτικές οδηγίες. Αν και η Πολιτεία θα μπορούσε να εξαιρέσει τον κλάδο καθώς απαιτούνται η εφαρμογή μέτρων ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, που δεν είναι υλοποιήσιμα. Για παράδειγμα οι εταιρίες καλούνται να πιάσουν τους προαναφερόμενους στόχους μέσω της οικονομικής οδήγησης των μεταφορέων.
Ο ΣΕΕΠΕ τονίζει τον κίνδυνο της επιβολής προστίμων λόγω αδυναμίας εφαρμογής της κοινοτικής οδηγίας, που μεταφράζεται σε ποσά της τάξης των 100 εκατ. ευρώ.