Επίσπευση πωλήσεων ΕΛΠΕ, λιγνιτικών και ΔΕΠΑ λόγω… συντάξεων

Επιταχύνει το ΥΠΕΝ τις εμβληματικές ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις. Η ολοκλήρωσή τους, όπλο στις διαπραγματεύσεις με τους εταίρους για τις συντάξεις. Τα εμπόδια στην πώληση των ΕΛ.ΠΕ και ΔΕΠΑ και τι συμβαίνει με τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ.

Επίσπευση πωλήσεων ΕΛΠΕ, λιγνιτικών και ΔΕΠΑ λόγω… συντάξεων

Με σαφείς εντολές προς τις διοικήσεις των κρατικών ενεργειακών επιχειρήσεων αλλά και σε πλήρη συντονισμό με το ΤΑΙΠΕΔ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης επιδιώκει το γρήγορο κλείσιμο εμβληματικών αποκρατικοποιήσεων του τομέα του.

Ο λόγος; Όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές του Euro2day.gr, η κυβέρνηση θέλει πάση θυσία να αποδείξει τη δέσμευσή της απέναντι στο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα και στη μεταμνημονιακή εποχή κι επιπλέον με τον τρόπο αυτό να ενισχύσει τα επιχειρήματα για τη μη εφαρμογή του μέτρου της μείωσης των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου του 2019.

Σύμφωνα με συνομιλητές του Γιώργου Σταθάκη, «η κυβέρνηση πρέπει να έχει στη φαρέτρα της ισχυρά όπλα προκειμένου να πείσει τους εταίρους, σε συνδυασμό και με τα στοιχεία του υπερπλεονάσματος, για τη μη αναγκαιότητα του ψαλιδίσματος των συντάξεων».

Με δεδομένη την πίεση των δανειστών για τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις (στις οποίες δεν συμπεριέλαβε ο Μάριο Σεντένο τις συντάξεις), η ολοκλήρωση σημαντικών διαρθρωτικών αλλαγών όπως οι αποκρατικοποιήσεις μεγάλων και ισχυρών κρατικών επιχειρήσεων είναι «κλειδί» στις διαπραγματεύσεις κυβέρνησης - θεσμών. Εμβληματικές ιδιωτικοποιήσεις είναι κατά κύριο λόγο στον ενεργειακό τομέα, οι οποίες πέραν των άλλων, κατά τους συνεργάτες του υπουργού ΠΕΝ, θα πρέπει να προχωρήσουν προκειμένου να απελευθερωθεί η αγορά ενέργειας προσελκύοντας επενδύσεις.

Η ΔEΗ

Με βάση αυτά τα δεδομένα, ήδη η διοίκηση της ΔΕΗ βρίσκεται εντός των χρονοδιαγραμμάτων για την πώληση των λιγνιτικών σταθμών της Μελίτης και της Μεγαλόπολης. Αν μάλιστα δεν υπήρχε το αίτημα από το κοινοπρακτικό σχήμα «CHN Energy - Κοπελούζου» για παράταση της προθεσμίας της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, η αποεπένδυση θα είχε κλείσει στις 17 Οκτωβρίου. Τώρα η ημερομηνία μετατίθεται για τις 17 Νοεμβρίου.

Παρά τις δυσκολίες που συναντά το εγχείρημα εξαιτίας της εκτίναξης των τιμών του CO2 και της έντασης της ευρωπαϊκής πολιτικής για ταχύτερη απανθρακοποίηση της οικονομίας, το ΥΠΕΝ και η διοίκηση της ΔEΗ επιδιώκουν τη λήψη μέτρων, προκειμένου μέρος του βεβαρημένου κόστους της λειτουργίας των πωλούμενων μονάδων να αναλάβει και η ίδια η δημόσια επιχείρηση. Όπως η διεκδίκηση «μηχανισμού επάρκειας ισχύος», δηλαδή αποζημιώσεις για τη λειτουργία των λιγνιτικών σταθμών.

Σημαντικά είναι επίσης και τα μηνύματα που λαμβάνουν ΔEH και ΥΠΕΝ από τους υποψήφιους Έλληνες επενδυτές, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που κατεβαίνει με την τσέχικη SevenEnergy, η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ και η Μυτιληναίος, για την ανάγκη θετικής έκβασης του διαγωνισμού.

Ορισμένοι εκ των Ελλήνων παικτών, σύμφωνα με πληροφορίες, σημειώνουν και τον κίνδυνο να ανοίξει θέμα πώλησης υδροηλεκτρικών σταθμών στην περίπτωση που δεν πουληθούν οι λιγνιτικές μονάδες, κάτι που θα ανοίξει τις πόρτες εισόδου ξένων μεγαλύτερων ανταγωνιστών τους. Αν αυτό συμβεί, τότε οι ελληνικές ενεργειακές εταιρίες θα βρεθούν σε μειονεκτική θέση στην εγχώρια αγορά.

Τα ΕΛ.ΠΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από περίπου 20 ημέρες ο υπουργός ΠΕΝ κάλεσε στο γραφείο του το σωματείο των εργαζομένων των ΕΛ.ΠΕ, προειδοποιώντας τους για τον κίνδυνο που προκαλούν από την παρεμπόδιση των ξένων επενδυτών να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων του Ασπροπύργου και της Ελευσίνας.

Ήταν η περίοδος κατά την οποία οι συνδικαλιστές με στάσεις εργασίας συγκέντρωναν εργαζομένους μπλοκάροντας τις πύλες εισόδου στις αντιπροσωπείες των Glencore και Vitol, με αποτέλεσμα το χρονοδιάγραμμα της αποκρατικοποίησης των ΕΛ.ΠΕ να πηγαίνει προς τα πίσω.

Πέραν αυτού του εμποδίου, το ΤΑΙΠΕΔ ήλθε και βρίσκεται ακόμη αντιμέτωπο, με την τοποθέτηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για το θέμα των ΕΛ.ΠΕ. Η εποπτική αρχή υποστηρίζει πως η συγκεκριμένη εισηγμένη δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις των διατάξεων της νομοθεσίας που προβλέπουν τη μη υποβολή δημόσιας προσφοράς από τον νέο ιδιοκτήτη προς τους υπόλοιπους μετόχους. Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων έχει αντίθετη άποψη.

Όπως και να 'χει, στόχος είναι οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν εντός του Νοεμβρίου.

Η ΔΕΠΑ

Αν και η υπόθεση της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ μοιάζει να έχει κολλήσει, εντούτοις κάποιες διαδικασίες φαίνεται να επιταχύνονται. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε περίπου δέκα μέρες η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα έχει εκδώσει την απόφασή της επί του deal ΔΕΠΑ - Shell για την αγορά της ΕΠΑ Αττικής από την πρώτη, ενώ μέχρι το τέλος του μήνα θα έχει κατατεθεί στη Βουλή και το νομοσχέδιο για την απόσχιση του κλάδου Υποδομών και Δικτύων από τη ΔΕΠΑ.

Αν και το ΤΑΙΠΕΔ, όπως αναφέρουν πηγές, έχει θέσει ως στόχο εκκίνησης της διαγωνιστικής διαδικασίας στο πρώτο δίμηνο με τρίμηνο του 2019, εντούτοις καταβάλλονται προσπάθειες ώστε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος να βγει ακόμη και μέσα στο Νοέμβριο.

Το «split» της ΔΕΠΑ βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο της επεξεργασίας και το επικρατέστερο σενάριο, όπως αναφέρουν πηγές, είναι να αποσχιστεί ο κλάδος των υποδομών και να μεταφερθεί σε δύο εταιρίες. Στη μία θα είναι τα διεθνή projects, όπου το δημόσιο δεν θα πουλήσει μετοχές, και στη δεύτερη θα ενταχθούν οι ΔΕΔΑ και ΕΔΑ Αττικής. Σε αυτήν το δημόσιο θα κρατήσει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών.

Η ΔΕΠΑ θα μείνει με την ΕΠΑ Αττικής, τη χονδρική εμπορία και τις διεθνείς συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου. Σε πώληση θα βγει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών. Για το κομμάτι αυτό έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον εγχώριοι όμιλοι, όπως Μυτιληναίος, Κοπελούζος και Motor Oil.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v