Πυκνώνουν οι εκτός συνόρων αντιδράσεις σε βάρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας να αναθέσει στον ΑΔΜΗΕ τη σύσταση εταιρίας ειδικού σκοπού για το καλώδιο Κρήτης - Αττικής, πριν ολοκληρωθούν οι προσπάθειες της Ευρ. Επιτροπής για τη συμμετοχή στον Euroasia Interconnector του Βέλγου Διαχειριστή Elia.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά και την επιστολή ενόχλησης της Κομισιόν προς τη ΡΑΕ, τη σκυτάλη πήραν και οι Ευρωπαίοι Ρυθμιστές Ενέργειας. Το κορυφαίο όργανο εκπροσώπησής τους, ο ACER, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές από τις Βρυξέλλες, έστειλε επιστολή στη ΡΑΕ, δηλώνοντας «έκπληκτος» από την απόφασή της και χαρακτηρίζοντάς την μάλιστα και ως «μονομερή ενέργεια». Η Ευρ. Επιτροπή είχε προειδοποιήσει την Αρχή πως μία τέτοια απόφαση οδηγεί στην απώλεια του χαρακτηρισμού του επενδυτικού σχεδίου ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI). Δηλαδή, δεν θα απολαμβάνει των πλεονεκτημάτων της χρηματοδότησης και της ταχείας αδειοδότησης.
Σημειώνεται ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής αποτελεί τμήμα του ενιαίου έργου της διασύνδεσης των συστημάτων ηλεκτροδότησης ανάμεσα στο Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα. Ως promoter του έργου είχε υποδειχθεί από την ελληνική και κυπριακή δημοκρατία, η κυπριακών συμφερόντων εταιρία Euroasia Interconnector.
Η προσπάθεια ώστε ο ΑΔΜΗΕ και η Euroasia να συστήσουν εταιρία ειδικού σκοπού για το τμήμα του έργου Κρήτης - Αττικής, στο πλαίσιο συμφωνίας μεταξύ των Ρυθμιστών της Ελλάδας και της Κύπρου, δεν καρποφόρησε. Οι διαπραγματεύσεις ναυάγησαν και η λύση που είχε επιλεχθεί ήταν ο Βέλγος Διαχειριστής Elia να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο του Euroasia, προκειμένου δημιουργηθεί η κοινή εταιρία με ποσοστά του ΑΔΜΗΕ στο 51%, του Euroasia έως 39% και το υπόλοιπο 10% θα ανήκε είτε στον Διαχειριστή είτε σε ιδιώτες.
Ωστόσο, η ΡΑΕ, λόγω των διαφαινόμενων προβλημάτων ηλεκτροδότησης στην Κρήτη έσπευσε να αναθέσει στον ΑΔΜΗΕ τη σύσταση της εταιρίας «Αριάδνη Interconnection», η οποία με κεφάλαια του Διαχειριστή (200 εκατ. ευρώ) θα ξεκινούσε να τρέχει τις αδειοδοτικές διαδικασίες, μέχρι να εμφανιστούν η Euroasia και ο Elia.
Πάντως, πηγές που είναι κοντά στη Euroasia, επισημαίνουν ότι η ΡΑΕ με την απόφαση αυτή για το τμήμα της Κρήτης - Αττικής, ουσιαστικά προκαλεί προβλήματα στο υπόλοιπο έργο του Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης. Ένα εξ αυτών είναι η διαμόρφωση συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών, οι οποίες δεν αποκλείεται να προκαλέσουν προβλήματα διαλειτουργικότητας της διασύνδεσης. Δηλαδή να τοποθετηθεί εξοπλισμός στο κομμάτι του έργου Κρήτης - Αττικής, που θα περιορίσει τις επιλογές για τα υπόλοιπα τμήματα του ενιαίου έργου. Με πιο απλά λόγια, τα συστήματα δεν θα επικοινωνούν μεταξύ τους για τον εντοπισμό βλαβών ή τον έλεγχο του φορτίου ζήτησης. Πέραν αυτού, ανησυχίες εγείρονται και ως προς το ενδεχόμενο να γίνει μόνο το εθνικό έργο, διατηρώντας την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου.