Νέες απόπειρες εξεύρεσης συμβιβαστικής λύσης για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία EuroAsia Interconnector, δρομολογούνται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Αυτό αναφέρουν έγκυρες πηγές του Euro2day.gr, ενώ την ίδια στιγμή και σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, η ΡΑΕ φέρεται να εξετάζει το αναθεωρημένο αίτημα της ΗΡΩΝ, που υποβλήθηκε πριν από περίπου τρεις με τέσσερις μήνες για τη μετεγκατάσταση της μικρής μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 150 MW από τη Βοιωτία στην Κρήτη.
Ειδικότερα, και μπροστά στο εφιαλτικό σενάριο το νησί να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα ηλεκτροδότησης από το 2020, λόγω της υποχρεωτικής απόσυρσης των παλιών και ρυπογόνων ντιζελοκίνητων μονάδων της ΔΕΗ, η Αρχή φαίνεται ότι επιδιώκει την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και τη EuroAsia. Κι αυτό καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι δεν υπάρχει επαρκής χρόνος για την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για το έργο, ενώ το πλάνο για την απευθείας ανάθεσή του στον Διαχειριστή κρύβει την παγίδα των αδιαφανών διαδικασιών.
Στο σημείο αυτό να υπενθυμίσουμε ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει στον προγραμματισμό των επενδυτικών του έργων την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής με υποθαλάσσιο καλώδιο ισχύος 700 MW. Από την άλλη μεριά, η EuroAsia Interconnector έχει πάρει την έγκριση από την Ε.Ε. για την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης - Αττικής. Το έργο έχει χαρακτηριστεί κοινού ενδιαφέροντος και έχει ληφθεί απόφαση να αντιμετωπιστεί ως ενιαίο με εκείνο του ΑΔΜΗΕ. Οι δύο εταιρίες δεν τα βρήκαν μεταξύ τους ως προς τη σύσταση της κοινής εταιρίας.
Ο «ΗΡΩΝ 1»
Πέραν, όμως, αυτών των εξελίξεων που δεν αποκλείεται να φανούν τις προσεχείς μέρες, η ΡΑΕ φέρεται να αξιολογεί πιο προσεκτικά την αναθεωρημένη αίτηση που κατέθεσε η εταιρία ηλεκτροπαραγωγής ΗΡΩΝ για τη μεταφορά μονάδας στην Κρήτη. Το πρώτο αίτημα αδειοδότησης είχε υποβληθεί πριν από δύο χρόνια αλλά σύμφωνα με στελέχη της επιχείρησης, οι όροι που είχε θέσει η Αρχή καθιστούσαν απαγορευτική τη μετεγκατάσταση και λειτουργία της.
Πηγές θέλουν πριν από τρεις με τέσσερις μήνες, η εταιρία να επανήλθε με νέα αίτηση και το πλάνο της είναι η «ΗΡΩΝ 1», ισχύος 150 MW, να λειτουργήσει με ντίζελ μέχρι την ολοκλήρωση της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΗΡΩΝ στα σχέδιά της έχει μετά την ηλεκτρική διασύνδεση κι εφόσον η ΡΑΕ δώσει τις αναγκαίες αδειοδοτήσεις, να συνεχίσει τη λειτουργία της ως μονάδα του διασυνδεδεμένου συστήματος, παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια με καύσιμο το φυσικό αέριο. Στα πλάνα της είναι και η κατασκευή ανοικτά της Κρήτης πλωτού σταθμού επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU).
Στον αέρα…
Πάντως, με τα σημερινά δεδομένα, η Κρήτη από το 2020 θα παρουσιάζει έλλειμμα ισχύος. Σημειώνεται ότι ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά πως το έργο της μεγάλης διασύνδεσης ισχύος 700 MW θα μπορεί να ολοκληρωθεί το 2022.
Το μικρό καλώδιο Πελοποννήσου - Κρήτης θα είναι έτοιμο το 2020 αλλά η ισχύς που θα δίνει θα είναι της τάξης των 150-180 MW. Στο τέλος του 2019, από τα συνολικά 813 MW ονομαστικής ισχύος που έχουν οι μονάδες της ΔEΗ στην Κρήτη (πραγματική ισχύς 716 MW), τα 601 MW δεν θα μπορούν να λειτουργούν καθώς τότε λήγει η εξαίρεση από τις προβλέψεις της Οδηγίας 2010/75/ΕΕ για τις εκπομπές βιομηχανικών εγκαταστάσεων.
Ακόμα κι αν γίνουν επενδύσεις αναβάθμισης (όπου είναι δυνατό τεχνικά κι όσο αντέχει η ΔEΗ οικονομικά…) για να ξεπεραστούν οι περιορισμοί που θέτει η παραπάνω οδηγία, αυτά τα 601 MW θα μπορούν να διατίθενται για μόλις 500-1.500 ώρες τον χρόνο (ένα έτος έχει 8.760 ώρες), για να πληρούν τα κριτήρια της ελληνικής νομοθεσίας αλλά και της Ε.Ε.
Ακόμα χειρότερα, αυτές οι μονάδες θα υπόκεινται σε ακόμα μεγαλύτερους περιορισμούς από το 2021. Με βάση ανάλυση της ΔEΗ το 2016, σε ημερίδα για τον ενεργειακό σχεδιασμό της Κρήτης, αν γίνει μία πρώτη σειρά ενεργειών αναβάθμισης κι αν η χώρα επιτύχει εξαίρεση από την εφαρμογή των Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών (πράγμα εξαιρετικά απίθανο), μπορεί να εξασφαλισθεί η λειτουργία μετά βίας 300 MW (από τα 813 MW σήμερα) στην Κρήτη από το 2021 και μετά.
Άρα σε λιγότερο από τρία χρόνια από σήμερα, η Κρήτη είναι πολύ πιθανό να μην μπορεί να εξασφαλίσει ούτε 300 MW από τις υπάρχουσες μονάδες στο νησί, τη στιγμή που σήμερα χρειάζεται για να καλύψει τις ανάγκες της πάνω από 630 MW και το 2020 θα χρειάζεται περίπου 700 MW, σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ.