Όλο και πιο ορατός γίνεται ο κίνδυνος «μπλακ άουτ» από το 2020 στην ηλεκτροδότηση της Κρήτης. Χθες ναυάγησαν και οι τελευταίες διαπραγματεύσεις του ΑΔΜΗΕ με τη «EuroAsia Interconnector» για την αντιμετώπιση του έργου διασύνδεσης του νησιού με την Αττική ως ενιαίου με εκείνο του Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης - Αττικής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις συζητήσεις που κράτησαν περισσότερες από τέσσερις ώρες, με την παρουσία κι εκπροσώπων της Ευρ. Επιτροπής, ΑΔΜΗΕ και EuroAsia δεν τα βρήκαν ως προς το ποιος θα έχει την ευθύνη εκτέλεσης του έργου.
Πηγές του ΑΔΜΗΕ επιρρίπτουν ευθύνες στη στάση των εκπροσώπων του EuroAsia, που είναι ο επίσημος φορέας που τρέχει το σχέδιο διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής. Οι τελευταίοι, λένε οι ίδιοι κύκλοι, αν και είχαν συμφωνήσει από τον περασμένο Απρίλιο στη δημιουργία κοινής εταιρίας, με τον Διαχειριστή να έχει το 51%, τον φορέα του έργου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος να μετέχει με 39% και ιδιώτες να κατέχουν το 10%, εντούτοις ήθελαν κι επέμεναν να είναι διαχειριστές της κοινοπρακτικής εταιρίας.
Πηγές αναφέρουν, μάλιστα, πως οι εκπρόσωποι της Κομισιόν αναγνώρισαν τα βήματα συμβιβασμού που επεδίωξε να κάνει ο Διαχειριστής και την αδιάλλακτη στάση του EuroAsia.
Την ίδια στιγμή, προχθές ο Οργανισμός Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) δημοσίευσε την έκθεση πορείας των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) στην ηλεκτρική ενέργεια και στο φυσικό αέριο, διαπιστώνοντας την κατά δύο χρόνια καθυστέρηση της υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής (2022 αντί για 2020).
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η νομοθεσία, τον πρώτο λόγο για το τι μέλλει γενέσθαι με το έργο έχει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Πηγές θέλουν την Αρχή να αποφασίζει ίσως και την ερχόμενη εβδομάδα αν θα αναθέσει απευθείας στον ΑΔΜΗΕ την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης ή αν θα προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό.
Το πρόβλημα ηλεκτροδότησης
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη επείγει, καθώς στο τέλος του 2019, από το νησί θα πρέπει να αποσυρθούν οι περισσότερες πετρελαιοκίνητες μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔEH. Κι αυτό επειδή κοινοτική οδηγία βάζει αυστηρούς περιορισμούς για τις εκπομπές ρύπων από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Για την ακρίβεια, την επόμενη χρονιά λήγει η εξαίρεση της λειτουργίας των μονάδων αυτών, σύμφωνα με την Οδηγία 201/75/ΕΕ.
Για να γίνει ακόμη περισσότερο αντιληπτή η σοβαρότητα του θέματος, αρκεί να αναφερθεί πως οι τέσσερις νομοί της Κρήτης ηλεκτροδοτούνται από μονάδες συνολικής ισχύος 813 MW και βάσει του κοινοτικού πλαισίου, τα 601 MW πρέπει να αποσυρθούν.
Επιπλέον από το 2021 οι μονάδες αυτές θα υπόκεινται σε ακόμη μεγαλύτερους περιορισμούς. Το ενεργειακό έλλειμμα της Κρήτης δεν μπορεί επίσης να καλυφθεί ούτε καν με αναβάθμιση των μονάδων αυτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και να γίνουν επενδύσεις από τη ΔEH (όπου είναι δυνατό τεχνικά ακόμα και αν η εταιρεία αντέχει οικονομικά…), αυτά τα 601 MW θα μπορούν να διατίθενται μόνο για διάστημα 500 έως 1.500 ωρών ετησίως, όταν ένας χρόνος έχει 8.760 ώρες. Αυτό ενώ το 2020 το νησί, που γνωρίζει πρωτόγνωρη ανάπτυξη και αύξηση του τουρισμού, θα χρειάζεται 700 MW, έναντι 630 σήμερα, σύμφωνα με τον Διαχειριστή Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ).
Το μικρό και το μεγάλο καλώδιο
Πάντως σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται η μικρή διασύνδεση Πελοποννήσου - Κρήτης, συνολικής ισχύος 200 MW. Αυτή θα έχει ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020, αλλά και πάλι δεν είναι αρκετή να καλύψει το έλλειμμα ισχύος του νησιού. Η μεγάλη και με διπλό καλώδιο διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική θα δίνει ρεύμα ισχύος 700 MW, αλλά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ, το έργο θα είναι έτοιμο το 2022.