Δύο σημαντικοί διαγωνισμοί του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, περνούν τις επόμενες ημέρες στο επόμενο στάδιο. Ταυτόχρονα, εντός των προσεχών εβδομάδων, ξεκινούν οι διαδικασίες για την αξιοποίηση νέων περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, όπως η υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα, ενώ προχωρά η προετοιμασία των διαγωνισμών για την παραχώρηση δραστηριοτήτων στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας, της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας.
Πιο σύνθετη φαίνεται πως αποδεικνύεται η πώληση του 65% της ΔΕΠΑ που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ καθώς στην κυβέρνηση επεξεργάζονται διάφορα σενάρια, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει επιτευχθεί συμφωνία με τους δανειστές. Η περίπτωση της ΔΕΠΑ, αλλά και της πώλησης του 17% της ΔEΗ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, δείχνουν πως έχει πάει περίπατο, για αντικειμενικούς λόγους, το αρχικό χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί με τους πιστωτές.
Για να προχωρήσει η υπόθεση της ΔΕΠΑ, πρέπει να οριστικοποιηθεί η συμφωνία με τους δανειστές (ως γνωστόν, εξετάζεται το «σπάσιμο» του ομίλου σε δραστηριότητες π.χ. δίκτυα διανομής, διεθνείς αγωγοί, κ.ά.). Για να προχωρήσει η υπόθεση με το 17% ΔEΗ, πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί το σίριαλ με την πώληση του 40% του λιγνιτικού χαρτοφυλακίου και -κυρίως- η παρουσίαση ενός επιχειρησιακού σχεδίου που θα αντιστρέφει τη σημερινή αρνητική πορεία.
Εντός των ημερών προχωρά στο δεύτερο στάδιο, στο τέλος του οποίου θα υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, την οποία διεκδικούν εννέα κοινοπραξίες. Πρόκειται για κοινοπραξίες όπου συμμετέχουν ισχυροί διεθνείς όμιλοι, αρκετοί από τους οποίους ενδιαφέρονται για πρώτη φορά για την Ελλάδα. Την Παρασκευή, αν δεν υπάρξει παράταση, κατατίθενται οι μη δεσμευτικές προσφορές για το πλειοψηφικό πακέτο των Ελληνικών Πετρελαίων, το οποίο πωλείται μετά τη συμφωνία του ελληνικού δημοσίου με τον όμιλο Λάτση. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Ριχ. Λαμπίρης είχε δηλώσει προ ημερών πως υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον ισχυρών ομίλων για το 50% (συν μία μετοχή) των ΕΛΠΕ.
Νέα προσπάθεια
Παράλληλα με τους εν εξελίξει διαγωνισμούς, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες εβδομάδες το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει την επεξεργασία του σχεδίου αξιοποίησης της εγκατάστασης υπόγειας αποθήκευσης φυσικού αερίου στα νότια της Καβάλας. Πρόκειται για τη δεύτερη απόπειρα αξιοποίησης ενός σημαντικού περιουσιακού στοιχείου καθώς η χώρα μας δεν διαθέτει υποδομές αποθήκευσης φυσικού αερίου. Ο προκαταρκτικός σχεδιασμός «αναφέρεται σε μια χωρητικότητα περίπου 950 εκατ. κυβ. μέτρων, εκ των οποίων περίπου 350 εκατ. κυβ. μέτρα είναι ανακτήσιμα, με ρυθμό εισπίεσης 5 εκατ. κυβ. μέτρων/μέρα και ρυθμό απόληψης 4 εκατ. κυβ. μέτρων/μέρα. Επί του παρόντος, το κοίτασμα φυσικού αερίου Νότιας Καβάλας στο Θρακικό Πέλαγος είναι σε χρήση από την Energean Oil Α.Ε».
Λιμάνια και μαρίνες
Αξία στην Εγνατία Οδό μπορεί να προσθέσει και η παραχώρηση τριών λιμένων που συνδέονται με τον οδικό άξονα της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας, ενώ στο ίδιο «πακέτο» εντάσσεται και το λιμάνι της Κέρκυρας. Πρόκειται για το πρώτο κύμα από τα 10 περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας και έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ. Οπως έχει ξεκαθαρίσει η διοίκηση, σε κάθε λιμάνι εξετάζεται η παραχώρηση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων (εμπορευματικός σταθμός, ακτοπλοΐα, μαρίνα κ.α.), με βάση τις προτάσεις των συμβούλων και το ενδιαφέρον της αγοράς.
Και εδώ, όμως, η άσκηση μπορεί να είναι πιο σύνθετη. Για παράδειγμα, χωρίς και πάλι να έχει υπάρξει οριστική συμφωνία, η κυβέρνηση προωθεί τη σύσταση διακρατικής εταιρείας με τη Βουλγαρία, η οποία θα αναλάβει να προχωρήσει τη σύνδεση τριών ελληνικών λιμένων (Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης) με τρία λιμάνια της Βουλγαρίας (δύο στη Μαύρη Θάλασσα και ένα στον Δούναβη).
Πρόκειται για το περίφημο σχέδιο σιδηροδρομικής παράκαμψης του Βοσπόρου, το οποίο προβλέπει πως τουλάχιστον ένα από τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης ή Καβάλας θα ενταχθεί στην κοινή εταιρεία κατασκευής/εκμετάλλευσης. Στο ΤΑΙΠΕΔ προχωρούν, πάντως, με βάση τον σημερινό σχεδιασμό, αφού οριστικές αποφάσεις για τη σιδηροδρομική παράκαμψη του Βοσπόρου δεν υπάρχουν.
Στα περιουσιακά στοιχεία για τα οποία θα υπάρξουν φέτος σοβαρές εξελίξεις, έπειτα από πέντε χρόνια μελετών, γραφειοκρατίας και τεχνικών ζητημάτων, είναι και οι μαρίνες. Ηδη προχωρούν οι διαγωνισμοί για την παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου (της μεγαλύτερης στη Βαλκανική, με περίπου 1.100 θέσεις ελλιμενισμού) και Χίου, επιχειρείται η «ανάσταση» του διαγωνισμού για τη μαρίνα Πύλου, ενώ προς τα πίσω πάει η υπόθεση με τη μαρίνα Μυκόνου. Αν και είχε ανακοινωθεί πως θα προσληφθεί σύμβουλος εντός του πρώτου τριμήνου, διαπιστώθηκε πως χρειάζεται περαιτέρω «ζύμωση» με τους τοπικούς φορείς καθώς και η αντιμετώπιση σειράς τεχνικών ζητημάτων. Με νέες μελέτες θα προχωρήσει και ο διαγωνισμός για τη μαρίνα Αρετσούς στη Θεσσαλονίκη.
Καλά νέα για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έρχονται, όμως, και από το Ελληνικό, δηλαδή ένα από τα πλέον ταλαιπωρημένα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ. Επειτα από τέσσερα χρόνια «μαγειρέματος», φαίνεται πως υπάρχει σοβαρή κινητοποίηση για τη μετεγκατάσταση των φορέων από το ακίνητο του πρώην αεροδρομίου και την παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά.
Για παράδειγμα, επικράτησε η κοινή λογική και το αμαξοστάσιο της Οδικές Συγκοινωνίες «ξηλώνεται», με τα λεωφορεία να μεταφέρονται σε άλλα υφιστάμενα αμαξοστάσια. Προς μετακόμιση είναι και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και άλλοι φορείς. Στόχος είναι η ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018. Εκκρεμούν βέβαια οι νέες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), καθώς και μια ντουζίνα Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) για τον λεπτομερή χωροταξικό/πολεοδομικό σχεδιασμό της επένδυσης, καθώς και άλλες αποφάσεις (φορέας διαχείρισης του μητροπολιτικού πάρκου κ.ά.).