Αύξηση κατά 2,6% στον φετινό τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου προβλέπει η IRI, η οποία συνάμα διαβλέπει νέα συμπίεση των τιμών στο ράφι.
Ειδικότερα, η εταιρία μετρήσεων και ανάλυσης των δεδομένων πωλήσεων των σούπερ μάρκετ υπολογίζει το παραπάνω ποσοστό, με βασικές παραδοχές πως το ΑΕΠ θα αυξηθεί μόλις κατά 1,3% (χαμηλότερα και από την πρόβλεψη του ΔΝΤ), ότι η ανεργία θα μειωθεί κατά 1% και πως τα λιανεμπορικά δίκτυα θα ενισχυθούν κατά 1,7% (με την ενεργοποίηση νέων σημείων πώλησης).
Την ίδια στιγμή, η IRI εκτιμά ότι το 2018 οι προσφορές θα κινηθούν υψηλότερα και θα ανέλθουν στο 23% από 21,5% πέρυσι. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρίας Παναγιώτη Μπορέτο, η καταναλωτική συμπεριφορά των καταναλωτών το πρώτο τρίμηνο του έτους είχε έντονες διακυμάνσεις καθώς η χρονιά ξεκίνησε με αρνητικό πρόσημο, στα επίπεδα του 1,4%, συνέχισε καθοδικά και τον Φεβρουάριο για να ανακοπεί, από τη συμπεριφορά των καταναλωτών τον Μάρτιο, που ενισχύθηκε κατά 13%, με αποτέλεσμα να διαμορφώσει θετικό πρόσημο στο πρώτο τρίμηνο με ποσοστό 4,6%. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο Απρίλιος κινείται καθοδικά το πρώτο δεκαπενθήμερο, καταγράφοντας πτώση 8%.
Η IRI προχώρησε επίσης σε έρευνα ερωτηματολογίου σε δείγμα καταναλωτών, απ’ όπου προκύπτει ότι το μέσο μηναίο καλάθι αναμένεται να μειωθεί φέτος κατά 5 ευρώ και να υποχωρήσει στα 312 ευρώ από 317 ευρώ πέρυσι. Η περιοχή της Αττικής, που αποτελεί το 50% της συνολικής αγοράς, διατηρεί το μέσο καλάθι αγορών στα 317 ευρώ. Η Κρήτη εμφάνισε την υψηλότερη κατανάλωση με 346 ευρώ το 2017 και η Θεσσαλονίκη, τη χαμηλότερη, με 270 ευρώ πέρυσι.
Είναι επίσης χαρακτηριστική η κινητικότητα των καταναλωτών, καθώς σύμφωνα με τα ευρήματα της ΙRI, οι καταναλωτές επιδίδονται στο «κυνήγι» των προσφορών και γι' αυτό επισκέπτονται τουλάχιστον 6 δίκτυα λιανικής πώλησης, στα οποία περιλαμβάνονται αλυσίδες σούπερ μάρκετ, φούρνοι, φαρμακεία, μίνι μάρκετ, περίπτερα και λαϊκές αγορές. Αξίζει να αναφερθεί ότι τα 2/3 των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι δεν θα πήγαιναν την Κυριακή για ψώνια στο σούπερ μάρκετ.
Η έρευνα αποκαλύπτει μεταξύ άλλων και ποια αλυσίδα σούπερ μάρκετ έρχεται πρώτη στη σκέψη των καταναλωτών. Φέτος η έρευνα ανάδειξε στην πρώτη θέση τον όμιλο Σκλαβενίτη με ποσοστό 35% μετά την απορρόφηση του δικτύου Μαρινόπουλου, και έχει σημασία πως η απάντηση προήλθε σε πανελλαδικό επίπεδο. Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος με ποσοστό 30%, η οποία πέρυσι βρισκόταν στην πρώτη θέση και με απόσταση 10 μονάδων από τον όμιλο Σκλαβενίτη.