Διπλό στοίχημα για τους μεγάλους του εμπορίου

Προσάρτηση νέων αντιπροσωπειών, εξαγορές και επενδύσεις σε ξένες αγορές πραγματοποιούν οι ελληνικοί όμιλοι με σκοπό να προσπεράσουν τους περιορισμούς της εγχώριας κατανάλωσης.

Διπλό στοίχημα για τους μεγάλους του εμπορίου

Νέες αγορές και... φρέσκους καταναλωτές αναζητά το εγχώριο εμπόριο, με τους μεγάλους επιχειρηματικούς  ομίλους να στηρίζουν συνεπώς την επέκταση τους στο εξωτερικό.

Η διεθνοποίηση της δεκαετίας του '90 μπορεί να μην πέτυχε για όλους, ωστόσο ωριμότεροι πλέον, οι ελληνικοί όμιλοι ψάχνουν διέξοδο από τα στενά όρια μιας αγοράς 10 εκατομμυρίων ανθρώπων, η οποία βρίσκεται υπό καθεστώς ύφεσης εδώ και μια οκταετία.   

Ο όμιλος Φουρλή, ο οποίος αναπτύσσεται μέσω ισχυρών διεθνών συνεργασιών με την ΙΚΕΑ, την Intersport και την Athlete's Foot, - πέραν της Ελλάδας- έχει ήδη δημιουργήσει ένα δίκτυο θυγατρικών σε Κύπρο, Βουλγαρία, Ρουμανία, Τουρκία.  Σύμφωνα με τον CFO του ομίλου, Γ. Αλεβίζο, σήμερα το 62% του κύκλου εργασιών πραγματοποιείται στην Ελλάδα ενώ το 38% διεθνώς, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) εμφανίζει αντίστροφη τάση με το 45% να προέρχεται από την ελληνική αγορά και το 55% από το εξωτερικό.

Αυτή η επίδοση, υποδεικνύει εν ολίγοις και το δρόμο που μέλλει να ακολουθήσει ο όμιλος τα επόμενα χρόνια. Έτσι, μέσα στο 2018 θεωρείται πιθανή η συμφωνία επέκτασης συνεργασιών σε νέες γεωγραφικές περιοχές με τους βασικούς συνεργάτες του ομίλου (ΙΚΕΑ και Intersport). Στη μεσοπρόθεσμη στρατηγική του ομίλου προβλέπεται επίσης η επέκταση με νέες συνεργασίες στον τομέα της λιανικής. Όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Απ. Πεταλάς, η διοίκηση  έχει καταλήξει τόσο «στον κλάδο λιανικής όσο και στον συνεργάτη» που θα αποτελέσει την νέα επενδυτική πρωτοβουλία του ομίλου, με ορίζοντα κατάληξης «από το 2019 και μετά». 

Πριν την κατάληξη των παραπάνω σχεδίων ωστόσο ο όμιλος προχωρά σε επενδύσεις της τάξης των 12-14 εκατ. ευρώ το 2018, οι οποίες αφορούν τη δημιουργία ενός νέου pick up point της ΙΚΕΑ στη Βουλγαρία, 5 νέων καταστημάτων Intersport και μιας ενιαίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας πωλήσεων επίσης για την Intersport, ώστε να καλύπτει συνολικά τις αγορές όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος και πέραν της Ελλάδας.

Χαμηλές προσδοκίες από την ελληνική αγορά διατηρεί και ο όμιλος Jumbo. Η πρόβλεψη για αύξηση πωλήσεων κατά 6%- 9% στην τρέχουσα χρήση εκτιμάται ότι θα θα προέλθει από τους υψηλούς ρυθμούς με τους οποίους τρέχουν οι ξένες αγορές (Ρουμανία +50%, Βουλγαρία +25%, Κύπρος +4%-5%). Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Απ. Βακκάκης, εκτιμά πως η Ελλάδα – υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες- έχει “ταβανιάσει”, και πως στην προσεχή πενταετία η αγορά της Ρουμανίας θα μπορούσε να αποκτήσει το μέγεθος “μισής Ελλάδας”.

Στη Ρουμανία, ο όμιλος ελέγχει σήμερα 10 σημεία πώλησης, ενώ στο πλάνο του είναι η δημιουργία δικτύου 25 καταστημάτων. Στη Βουλγαρία, η Jumbο διατηρεί δίκτυο 9 καταστημάτων και 5 σημείων στην Κύπρο.  Πάντως ο κ. Βακκάκης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης “στις όμορες αγορές”.

Συνεπή ανάπτυξη, χρησιμοποιώντας την ταμειακή του άνεση και εκμεταλλευόμενος κάθε πιθανή ευκαιρία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, επιδιώκει ο όμιλος Σαράντη. Το 2017, το 64,4% των πωλήσεων του ομίλου προέρχονται από το εξωτερικό, και ενώ οι πωλήσεις στην Ελλάδα παρουσίασαν αύξηση κατά 2,02% ( απόδοση καλύτερη συγκριτικά με την τάση του δείκτη του λιανικού εμπορίου), οι ξένες αγορές εμφάνισαν αύξηση σχεδόν τριπλάσια με ποσοστό 5,6%.

Μέσα στους πρώτους μήνες του 2018 δε, ο όμιλος έκανε δύο νέες εξαγορές εταιριών στο εξωτερικό, οι οποίες σε πρώτη φάση αναμένεται να προσθέσουν 30 εκατ.ευρώ πωλήσεων μέσα στο 2018 στο συνολικό κύκλο εργασιών του.     Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος προέβη στην εξαγορά του 100%  SANECA TRADE S.R.O, καθώς και της τσεχικής θυγατρικής της, SANECA TRADE CZ S.R.O., που παράγουν και διανέμουν τα καλλυντικά  προϊόντα INDULONA στις αγορές της Σλοβακίας και Τσεχίας αντίστοιχα. Προ ημερών η Σαράντης, προχώρησε σε μια ακόμη εξαγορά, του 90% της εταιρίας παραγωγής ειδών οικιακής χρήσης Ergopack στην Ουκρανία, δημιουργώντας παράλληλα μια ισχυρή θέση στη χώρα, η οποία αποτελεί πλέον τη 10η διεθνή αγορά όπου η Σαράντης έχει παρουσία. Επίσης, η Ergopack έχει σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα, που αντιπροσωπεύει το 46% των συνολικών πωλήσεων της και πραγματοποιείται στις χώρες της ΚΑΚ (Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών) καθώς και σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι η Ρωσία, η Λευκορωσία, το Καζακστάν, η Μολδαβία, το Αζερμπαϊτζάν, η Γεωργία, η Πολωνία, η Λετονία κ.λπ.

Η εταιρεία διαθέτει επίσης ένα σύγχρονο παραγωγικό κέντρο κοντά στο Κίεβο με όλες τις αναγκαίες υποδομές για τη διαδικασία παραγωγής του. Παράλληλα με την αποτελεσματική ένταξη της νέας εταιρίας στον όμιλο, η Σαράντης σχεδιάζει να εισαγάγει στις παραπάνω αγορές τα ισχυρά ευρωπαϊκά προϊόντα του χαρτοφυλακίου της, και ειδικότερα τα καλλυντικά προϊόντα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v