Ελληνικό: Τρέχουν στο... παρά πέντε για την έξωση κρατικών φορέων

Μέσω υπουργικών αποφάσεων, ώστε να καλυφθούν μνημονιακά προαπαιτούμενα, επιχειρούν στο υπουργείο Υποδομών να λύσουν καθυστερήσεις ετών, με τη μετεγκατάσταση κρατικών υπηρεσιών από το Ελληνικό. Οι υπόλοιπες εκκρεμότητες.

Ελληνικό: Τρέχουν στο... παρά πέντε για την έξωση κρατικών φορέων

Πέντε χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου για την παραχώρηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό και της παραλιακής ζώνης του Αγίου Κοσμά, αρκετοί κρατικοί φορείς παραμένουν στον χώρο.

Για να καλύψουν μνημονιακά προαπαιτούμενα, στο υπουργείο Υποδομών έσπευσαν τις τελευταίες ημέρες να εκδώσουν δύο υπουργικές αποφάσεις, με τις οποίες προβλέπεται πως τόσο η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) όσο και το αμαξοστάσιο της Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ ΑΕ), θα μετεγκατασταθούν μέχρι 30 Ιουνίου, χωρίς να είναι γνωστό ποιο είναι το σχέδιο μεταφοράς τους. Και τις δύο λακωνικότατες αποφάσεις μετεγκατάστασης υπογράφει ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Χαρακτηριστική του κλίματος είναι, πάντως, πρόσφατη ανακοίνωση των συνδικαλιστών της ΥΠΑ, στην οποία αναφέρεται πως «δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να συναινέσουμε στη βίαιη και απρογραμμάτιστη εκπαραθύρωση της Υπηρεσίας μας προς άγνωστη κατεύθυνση» και πως «οι υπάλληλοι της ΥΠΑ δεν θα συμμετάσχουν, δεν θα συνεργαστούν και θα απέχουν από κάθε ενέργεια που σκοπό έχει την απομάκρυνσή τους από τον παρόντα χώρο εργασίας τους, πριν εξασφαλιστούν πλήρως τα εργασιακά τους δικαιώματα όπως αναλύονται ανωτέρω, καθώς επίσης και τη σωστή λειτουργία της Υπηρεσίας».

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του επενδυτικού σχήματος υπό την Lamda Development, η παράδοση του ακινήτου ελεύθερου από χρήστες (πλην αυτών που έχει συμφωνηθεί να παραμείνουν) αποτελεί μία από τις δέκα εκκρεμότητες για την ολοκλήρωση της συμφωνίας.

Κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού «στο ακίνητο στεγάζονταν 69 διαφορετικοί φορείς, από τους οποίους 44 ήταν του δημόσιου τομέα και 25 του ιδιωτικού. Μάλιστα κάποιοι απ’ αυτούς είχαν καταλάβει τους χώρους, στους οποίους βρίσκονταν, αυθαίρετα. Είναι προφανές ότι ηανυπαρξία ρύθμισης της συγκεκριμένης κατάστασης θα οδηγούσε σε ουσιαστική αδυναμία υλοποίησης της ανάπτυξης».

Όπως υποστηρίζουν οι επενδυτές, ο ειδικός νόμος για το ακίνητο, ο οποίος έχει ψηφιστεί ήδη από το 2012, προβλέπει ρητά τη μετεγκατάσταση των φορέων που είναι εγκατεστημένοι στο Ελληνικό, με τη συνδρομή μάλιστα ειδικής επιτροπής που θα ρυθμίσει την ομαλή μετεγκατάσταση αλλά και την παραμονή συγκεκριμένων φορέων, όπου προφανώς ο νομοθέτης έκρινε ότι η μετεγκατάσταση θα ήταν πράγματι ασύμφορη (αμαξοστάσιο Τραμ, Κέντρο Ελέγχου ΥΠΑ). Εξάλλου στη Σύμβαση προβλέφθηκαν κι άλλοι φορείς που δικαιούνται να παραμείνουν στο Ακίνητο μετά τη μεταβίβαση, όπως. π.χ. διάφορα σωματεία ΑΜΕΑ, όπου μάλιστα αναλήφθηκε και η υποχρέωση στέγασής τους, οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά, οι οποίες έχει συμφωνηθεί να παραμείνουν μέχρις ολοκληρώσεως αντίστοιχων εγκαταστάσεων εντός του Πάρκου, η ΕΜΥ και προσωρινά (για δέκα ακόμη μήνες) συγκεκριμένες υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος.

Παρότι έχουν παρέλθει πέντε χρόνια από τη νομοθέτηση του 4062/2012 και σχεδόν τρία χρόνια από την υπογραφή της Σύμβασης, στο ακίνητο «παραμένει πλήθος φορέων, πολλοί από τους οποίους καταλαμβάνουν εκτεταμένους χώρους (π.χ. αμαξοστάσιο ΟΑΣΑ, Υπηρεσίες ΥΠΑ), χωρίς να είναι γνωστό αν έχουν εκπονηθεί σχέδια μετεγκατάστασής τους και υπό ποιες προϋποθέσεις».

Οι άλλες εκκρεμότητες

Εκτός από τη μετεγκατάσταση των κρατικών και άλλων φορέων που βρίσκονται νόμιμα ή αυθαίρετα στο ακίνητο του Ελληνικού εκκρεμούν και άλλα σοβαρά θέματα. Ένα από αυτά είναι η έγκριση των πολεοδομικών μελετών δια Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, που είναι το δεύτερο αναγκαίο βήμα προς την πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου. Με την έγκριση των πολεοδομικών μελετών πλέον το «ακίνητο θα έχει πολεοδομηθεί πλήρως (σε επίπεδο Οικοδομικού Τετραγώνου) και θα είναι γνωστές όλες οι παράμετροι ανάπτυξης αλλά και οι περιορισμοί του. Για παράδειγμα με τις πολεοδομικές μελέτες, οι οποίες βρίσκονται εν εξελίξει, ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός του Πάρκου (καθορίζονται οι περιοχές πρασίνου, αλσών, υδάτινων στοιχείων, το δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων κ.α.), αποτυπώνονται οι χώροι που θα περιέλθουν σε κοινή χρήση, οι κοινωφελείς χώροι, τα οικοδομικά τετράγωνα, το οδικό δίκτυο κ.α. και όλες οι πολεοδομικές ρυθμίσεις επ’ αυτών».

Εκκρεμεί επίσης η διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών, που είναι το πρώτο από τα δύο βήματα για την ιδιοκτησιακή ωρίμανση του Μητροπολιτικού Πόλου, ο οποίος σήμερα ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο, με την Ελληνικό ΑΕ να έχει μόνο το δικαίωμα χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής του.

Με βάση τον διαγωνισμό, «το Δημόσιο έχει αναλάβει να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ κατά πλήρη κυριότητα ποσοστό 30% εξ αδιαιρέτου του Μητροπολιτικού Πόλου (εξαιρουμένων του αιγιαλού και της παραλίας), προκειμένου στη συνέχεια να ακολουθήσει διανομή μεταξύ των εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτητών, ώστε τελικά αυτό το εξ αδιαιρέτου 30% να «μετατραπεί» σε πλήρες δικαίωμα κυριότητας επί αντίστοιχης έκτασης του Μητροπολιτικού Πόλου, ήτοι σε περίπου 1.575 στρέμματα στο Πρώην Αεροδρόμιο και 227 στρέμματα στην Παράκτια Ζώνη (εξαιρουμένων πάντοτε του αιγιαλού και της παραλίας)».

Οπως αναφέρεται και στη σύμβαση, «η διανομή αυτή οφείλει να γίνει βάσει διαγράμματος που θα συμφωνηθεί μεταξύ των Επενδυτών, του ΤΑΙΠΕΔ και του Ελληνικού Δημοσίου και αφού έχει προηγηθεί η πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου». Το δεύτερο βήμα για την ιδιοκτησιακή ωρίμανση του ακινήτου είναι η μεταβίβαση από το Ελληνικό Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ, με τη σύμφωνη γνώμη των επενδυτών, το δικαίωμα επιφανείας επί του συνόλου του Μητροπολιτικού Πόλου. Αφού συμβεί αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει με τη σειρά του να μεταβιβάσει όλα τα εμπράγματα δικαιώματα που πλέον θα έχει αποκτήσει, δηλαδή και το δικαίωμα επιφανείας επί του Μητροπολιτικού Πόλου και το δικαίωμα πλήρους κυριότητας» στην ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.

Ένα από τα πλέον πολύπλοκα θέματα που εκκρεμούν είναι η σύσταση του ειδικού φορέα για τη διαχείριση και λειτουργία όλων των κοινόχρηστων χώρων. Με την αίρεση αυτή «επιτυγχάνεται και η διοικητική ωρίμανση του Ακινήτου, το οποίο σήμερα «μοιράζεται» ανισομερώς σε τρεις διαφορετικούς Δήμους (Αλίμου, Γλυφάδας και Ελληνικού-Αργυρούπολης)».

Η συμφωνία προβλέπει πως θα «συσταθεί προ της μεταβίβασης ειδικός φορέας με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Για να αντιμετωπισθεί δε και το συχνό φαινόμενο της έλλειψης πόρων ανάλογων φορέων, προβλέπεται ρητά ότι μεταξύ των αντικειμένων αυτού θα είναι και η αποκλειστική είσπραξη και διαχείριση οποιωνδήποτε ανταποδοτικών τελών και ανάλογων χρεώσεων».

Εκκρεμεί, επίσης, η χορήγηση άδειας λειτουργίας καζίνο εντός του ακινήτου. Η Επιτροπή Παιγνίων (ΕΕΕΠ) που έχει αναλάβει να προχωρήσει τον διαγωνισμό, τώρα προχωρά σε πρόσληψη συμβούλων, ενώ εκτιμάται πως η προκήρυξη δεν θα γίνει νωρίτερα από το φθινόπωρο.

Η «δημιουργία του πρώτου στην Ελλάδα Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος, το οποίο προβλέπεται να αποτελείται από ξενοδοχείο 5 αστέρων και να διαθέτει υποδομές για την υποδοχή επαγγελματικού τουρισμού υψηλών απαιτήσεων (εκθέσεις, συνέδρια, επαγγελματικές συναντήσεις και τουρισμός κινήτρων εν γένει, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το καζίνο), με στόχο την προσέλκυση νέων επισκεπτών στην Αθήνα», αποτελεί τμήμα του σχεδίου των επενδυτών. Με τον Ν. 4446/2016 επιτράπηκε η χορήγηση της σχετικής άδειας εντός του Πόλου, ενώ με τον Ν. 4512/2018 αναμορφώθηκε το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο.

Εξακολουθεί να εκκρεμεί ωστόσο η διενέργεια του διεθνούς δημόσιου διαγωνισμού και η χορήγηση της σχετικής άδειας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v