Οι αλλαγές στη διαιτησία αλλά και στις αναπηρικές συντάξεις και στα επιδόματα θεωρούνται ως τα… αιχμηρότερα «αγκάθια» που αναμένεται να δυσχεράνουν τις διαπραγματεύσεις μεταξύ της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και των εκπροσώπων των δανειστών, στο πλαίσιο της τέταρτης και πιθανότατα τελευταίας αξιολόγησης (τουλάχιστον με τη μορφή που τις ξέρουμε έως σήμερα).
Οι προετοιμασίες ενόψει και της έλευσης των επικεφαλής των δανειστών, στο τέλος Φεβρουαρίου, είναι πυρετώδεις, καθώς υπάρχουν και δεκάδες «τεχνικά» θέματα, ουρές των μεταρρυθμίσεων του παρελθόντος, σε ασφαλιστικό, εργασιακά και κοινωνική πρόνοια, που πρέπει να ολοκληρωθούν. Θέματα τα οποία δεν είναι εύκολα, καθώς αφορούν για παράδειγμα τον επανυπολογισμό όλων των καταβαλλόμενων συντάξεων και την εκκαθάριση του συνόλου των ληξιπρόθεσμων, ήτοι την έκδοση όλων των εκκρεμών συντάξεων έως τον Ιούνιο. Κάποιες άλλες «τεχνικές» διαδικασίες, όπως είναι για παράδειγμα η κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας, κρύβουν παγίδες στις… λεπτομέρειες και για τον λόγο αυτό αναμένεται να δυσκολέψουν τη διαπραγμάτευση.
Την ίδια στιγμή, άλλωστε, η κυβέρνηση αναμένεται να θέσει στο τραπέζι και τις δικές της διεκδικήσεις, που όσον αφορά το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Εργασίας, έχουν να κάνουν με την έναρξη της διαδικασίας για την αύξηση του κατώτατου μισθού αλλά και τη διεκδίκηση για μετάθεση ή και αναστολή της μείωσης των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων, μέσω της κατάργησης των προσωπικών διαφορών, με ανώτατο όριο το 18%.
Καθώς βέβαια, πρώτα θα πρέπει να υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις και στη συνέχεια να συζητηθούν οι…παρεκκλίσεις, το μεγάλο «αγκάθι» για την τέταρτη αξιολόγηση έχει να κάνει με την πρόνοια και τις αλλαγές στον τρόπο αξιολόγησης της αναπηρίας, οι οποίες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και να εφαρμοστούν σε πανεθνικό επίπεδο, έως τον Ιούνιο του 2018.
Το πιλοτικό πρόγραμμα του συστήματος αξιολόγησης της «λειτουργικής αναπηρίας» θα πρέπει να ξεκινήσει έως το τέλος Φεβρουαρίου. Η νομοθεσία για την εθνική ανάπτυξη του νέου συστήματος πρέπει να έχει εγκριθεί έως τον Μάιο, εφαρμόζοντας τη νέα αξιολόγηση αναπηρίας σε όλες τις επιδοτούμενες παροχές αναπηρίας και κοινωνικής μέριμνας, συμπεριλαμβανομένων και των αναπηρικών συντάξεων (του νόμου 4387/2016 - ή νόμου Κατρούγκαλου), προκειμένου να αρχίσει η εφαρμογή σε εθνικό επίπεδο μέχρι τον Ιούνιο του 2018.
Στα εργασιακά, η μητέρα των μαχών θα δοθεί για το μέλλον της διαιτησίας και κατ’ επέκταση της σύναψης συλλογικών συμβάσεων μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων, όταν δεν διαφαίνεται δυνατότητα συμφωνίας κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης.
Βάσει της πρόσφατης συμφωνίας δανειστών και ελληνικής κυβέρνησης, έως τον Μάρτιο θα πρέπει το υπουργείο Εργασίας να αντιμετωπίσει ένα από τα πλέον δύσκολα θέματα. Τη λειτουργία της διαιτησίας. Αναλυτικά, στο πρόσφατο επικαιροποιημένο κείμενο με τα προαπαιτούμενα προβλέπεται ότι σε συνεννόηση με τους κοινωνικούς εταίρους, η κυβέρνηση θα επανεξετάσει τις τρέχουσες διαδικασίες διαμεσολάβησης και διαιτησίας. Μάλιστα, ξεκαθαρίζει ότι αφού λάβει υπόψη της μια ανεξάρτητη νομική έκθεση και τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, θα πρέπει να θεσπίσει όλα τα αναγκαία μέτρα, κατόπιν διαβουλεύσεων με τα θεσμικά όργανα και σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ).
Εντός του επόμενου διαστήματος αναμένεται η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου να ορίσει τα μέλη της επιτροπής που θα καταρτίσει την έκθεση, η οποία στη συνέχεια θα τεθεί σε διαβούλευση. Παράλληλα, προβλέπεται ότι σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα, έως τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, θα πρέπει το υπουργείο να αναπτύξει ένα αξιόπιστο διοικητικό σύστημα για την εκτίμηση της αντιπροσωπευτικότητας των συμβάσεων. Στην πράξη θα πρέπει να καθορίσει τον μηχανισμό βάσει του οποίου θα κρίνεται το εάν, μετά τη λήξη του μνημονίου, μια κλαδική σύμβαση θα επεκτείνεται στο σύνολο ενός κλάδου, εφόσον η εργοδοτική οργάνωση που την υπέγραψε, είναι η πλέον αντιπροσωπευτική.