Στο απυρόβλητο παραμένει το λαθρεμπόριο υγρών καυσίμων και παρά τα μέτρα που έχουν θεσπιστεί από το 2012, εντούτοις η παράνομη διακίνηση, σύμφωνα με όλους τους εμπλεκόμενους στην αγορά, συνεχίζει, έχοντας λάβει μάλιστα και ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Η τελευταία απόφαση των μελών του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) να αναλάβουν εναλλάξ την προεδρία οι μεγάλοι πετρελαϊκοί όμιλοι των ΕΛ.ΠΕ και της Motor Oil, ώστε λόγω του μεγέθους τους και της επιρροής τους να διεκδικήσουν τη δραστική αντιμετώπιση της παραβατικότητας, αναδεικνύει επίσης τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Είναι χαρακτηριστικό πως παρά το γεγονός ότι όλα τα βενζινάδικα και οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών από το 2014 έχουν εγκαταστήσει τα συστήματα ελέγχου εισροών - εκροών καυσίμων στις δεξαμενές τους, εντούτοις το σύστημα παραμένει «τυφλό». Τα δεδομένα δεν μεταδίδονται στον κεντρικό υπολογιστή της αρμόδιας υπηρεσίας της ΑΑΔΕ. Το αποτέλεσμα είναι να μην ελέγχεται επί της ουσίας η διακίνηση πετρελαιοειδών.
Άλλο ένα στοιχείο της προχειρότητας με την οποία αντιμετωπίζεται το θέμα της λαθρεμπορίας είναι το γεγονός πως αν και τον Δεκέμβριο του 2016, όπως καταγγέλλουν φορείς της αγοράς, εκδόθηκαν οι πολυαναμενόμενες υπουργικές αποφάσεις που αφορούν στην υποχρεωτική τοποθέτηση συστημάτων εισροών-εκροών στις ελεύθερες εγκαταστάσεις των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και πωλητών θέρμανσης καθώς και στα πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών, ωστόσο ήταν ασαφείς και ανεφάρμοστες.
Ένα χρόνο μετά, εκδίδεται νέα υπουργική απόφαση για την άρση των ασαφειών, αλλά δεν περιλαμβάνεται η θέσπιση του μητρώου δεξαμενών. Με πιο απλά λόγια, απαλείφθηκε η υποχρεωτική καταγραφή τους.
Ο αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, απαντώντας σε πρόσφατη ερώτηση της βουλευτή της ΝΔ Ντόρας Μπακογιάννη για τα μέτρα αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου, μίλησε για τη σύσταση με νόμο του 2016 του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου, για το οποίο είπε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η στελέχωσή του. Δηλαδή παραπάνω από ένα χρόνο, το ΣΕΚ δεν είναι ακόμη έτοιμο να λειτουργήσει.
Υποτονικοί είναι και οι έλεγχοι των αρμόδιων αρχών για τη νοθεία στα καύσιμα και τις «πειραγμένες» αντλίες.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που επικαλείται η κ. Μπακογιάννη σε νεότερη ερώτησή της προς τους συναρμόδιους υπουργούς: «Την περίοδο 2013-2014, τα εισπραχθέντα ποσά από τα πρόστιμα για λαθρεμπορία καυσίμων έφταναν τα 27 εκατ. ευρώ. Αντιθέτως, μειώθηκαν στα 8,1 εκατ. ευρώ κατά τη διετία 2015-2016. Επίσης, το πρώτο 9μηνο του 2017 (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος), στα δημόσια ταμεία εισέρρευσαν μόλις 3,1 εκατ. ευρώ από πρόστιμα για διακίνηση λαθραίων καυσίμων. Αυτό πρακτικά σημαίνει, σύμφωνα με την τομεάρχη Ανάπτυξης της ΝΔ, ότι «την τελευταία διετία τα πρόστιμα μειώθηκαν κατά 90%. Στο μεταξύ, οι έλεγχοι από τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) έχουν μειωθεί κατά 53% την τελευταία διετία».
Οι απώλειες των ετήσιων εσόδων από την παράνομη διακίνηση καυσίμων ανέρχονται σε περίπου 300 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με μελέτες του ΙΟΒΕ και του ΣΕΕΠΕ. Και παρά την οικονομική αιμορραγία και τα εκατοντάδες λουκέτα σε υγιείς επιχειρήσεις του κλάδου, εντούτοις τα μέτρα που θεσπίστηκαν για πρώτη φορά το 2012 παραμένουν εν πολλοίς κενό γράμμα του νόμου...