«Εξαφανίστηκαν» τα δωμάτια στους δημοφιλείς χειμερινούς προορισμούς της χώρας αλλά και τα πακέτα εκδρομών εντός και εκτός Ελλάδας, που διέθεσαν για την περίοδο των εορτών τα γραφεία ταξιδίων.
Η ζήτηση για εορταστικές αποδράσεις κάθε είδους που μετέφεραν στο Euro2day.gr παράγοντες της εγχώριας ταξιδιωτικής αγοράς παραπέμπουν σε ένα γενικευμένο χριστουγεννιάτικο sold out. Ξενοδόχοι και στελέχη ταξιδιωτικών γραφείων αφενός τρίβουν τα χέρια τους για την πορεία της αγοράς, αφετέρου προσπαθούν να ερμηνεύσουν το «φαινόμενο», προκειμένου να αποκωδικοποιήσουν τη συμπεριφορά των πελατών τους και να ανιχνεύσουν τις μελλοντικές τους προθέσεις.
Το βέβαιο είναι πως η αυξημένη κίνηση των εορτών δεν καταγράφεται εν κενώ, αλλά δείχνει να αποτελεί συνέχεια της ανοδικής πορείας της αγοράς. Κι αυτό καθώς, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία του Euro2day.gr, οι πωλήσεις αεροπορικών εισιτηρίων στην ελληνική αγορά το τελευταίο διάστημα κινούνται με αύξηση της τάξης του 12%-13%.
Sold out είναι τα ταξίδια Χριστουγέννων, Πρωτοχρονιάς και Φώτων αναφέρει στο Euro2day.gr ο Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας (FedHATTA). Σύμφωνα με τον ίδιο, οι πωλήσεις των γραφείων ταξιδίων εμφανίζουν αύξηση της τάξης του 20% σε σύγκριση με πέρυσι, τόσο για τις εκδρομές εντός Ελλάδας όσο και τα ταξίδια εξωτερικού.
Ο επικεφαλής του FedHATTA εκτιμά πως τη φετινή εορταστική περίοδο πουλήθηκαν περί τις 250.000 πακέτα εκδρομών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τον ίδιο, ανοδικά κινήθηκαν όλοι οι γνωστοί ευρωπαϊκοί προορισμοί (Παρίσι, Λονδίνο, Βιέννη, Πράγα, Βαρσοβία), οι προορισμοί της Γερμανίας και της Ιταλίας.
Μεγάλη άνοδο κατέγραψε η ζήτηση για τη Μαδρίτη και τη Βαρκελώνη ενώ μεγάλη ήταν η ζήτηση για τα Εμιράτα. Εξαφανίστηκαν, επίσης, τα πιο οικονομικά πακέτα (300-400 ευρώ) ενώ μεγάλη ήταν η ζήτηση για τα οδικά πακέτα για Βουλγαρία, Ρουμανία και Σερβία.
Ταυτόχρονα, ξεπούλησαν, σύμφωνα με τον Λ. Τσιλίδη, τα ακριβά πακέτα της Ευρώπης (800 ευρώ το άτομο) αλλά και τα μακρινά, πολυήμερα ταξίδια που κόστιζαν περί τις 2.000 ευρώ. Στοιχείο, σύμφωνα με τον ίδιο, το οποίο αποτελεί ένδειξη πως βελτιώνεται η ψυχολογία των καταναλωτών σε σχέση με την οικονομική κατάσταση στη χώρα και αρκετοί αποφασίζουν να ξοδέψουν για ταξίδια.
Την υψηλή ζήτηση για ακριβά, πολυήμερα, μακρινά ταξίδια επιβεβαίωσε στο Euro2day.gr η Μαρία Καββαδία, επικεφαλής του ταξιδιωτικού γραφείου Cosmorama. Πρόκειται για ταξίδια που κοστίζουν από 1.600 ευρώ έως και 8.000 ευρώ ανά ταξιδιώτη, για τα οποία καταγράφηκε αύξηση κρατήσεων της τάξης του 25%. Η ίδια, ωστόσο, εκτιμά πως η άνοδος δεν αποτυπώνει τη μεγέθυνση της «πίτας» αλλά μάλλον τις ανακατατάξεις σε τμήματα της αγοράς και τη «μετανάστευση» πελατών από κάποια γραφεία σε άλλα.
Στα όρια του sold out κινούνται ήδη οι δημοφιλέστεροι ορεινοί προορισμοί της χώρας, με την Αράχοβα να παραμένει η αδιαφιλονίκητη «βασίλισσα» των Χριστουγέννων. Και πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς, όταν εκτός των Ελλήνων εξελίσσεται πλέον σε διακαή πόθο ακόμα και για ταξιδιώτες από την Ασία.
Σύμφωνα με την Καλούσσα Ναυπακτίτου, πρόεδρο των ξενοδόχων της Αράχοβας, οι κρατήσεις κινούνται στα επίπεδα του 90-95%. Τα ελάχιστα δωμάτια που παραμένουν ακόμα αδιάθετα είναι τα σχετικά οικονομικότερα αφού τα ακριβότερα «εξαφανίστηκαν» πρώτα.
Η νέα τιμολογιακή πολιτική του χιονοδρομικού κέντρου Παρνασσού, ταυτόχρονα, φαίνεται πως διαμορφώνει μια νέα αγορά για την περιοχή. Το αποδεικνύουν οι ταξιδιώτες από τη Σιγκαπούρη, την Κορέα και την Ταϊβάν που καταφθάνουν στην περιοχή, για να συνδυάσουν σκι με επίσκεψη στην περιοχή των Δελφών.
Η φετινή επιτυχία της Αράχοβας, ωστόσο, δεν σταματά εδώ αφού πέτυχε να κάνει πραγματικότητα το ανέκδοτο πουλώντας ψυγείο σε… Εσκιμώους. Ο λόγος για ταξιδιώτες από την Αυστρία και την Ελβετία που επιλέγουν να κάνουν σκι στον Παρνασσό αντί στις Άλπεις. Η Κ. Ναυπακτίτου εξηγεί πως η κάρτα έξι ημερών με κόστος 84 ευρώ που έχει καθιερώσει ο Παρνασσός καθιστά το χιονοδρομικό κέντρο το φθηνότερο της Ευρώπης.
Πελάτες από την Αυστρία και την Ελβετία, αναφέρει η Κ. Ναυπακτίτου, μας έλεγαν από το καλοκαίρι πως θα έλθουν για σκι τον χειμώνα, σε μια προσπάθεια να γλιτώσουν και τις λίστες αναμονής στα μεγάλα χιονοδρομικά κέντρα της Ευρώπης. «Επιπλέον, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν σκι και στη συνέχεια να πεταχτούν το μεσημέρι στο Γαλαξίδι ή και αλλού για φαγητό, ακόμα και μπάνιο. Η εμπειρία είναι μοναδική. Σκεφτείτε πως για ταξιδιώτες από τη Σιγκαπούρη, την Κορέα ή την Ταϊβάν, ο συνδυασμός μιας επίσκεψης στους Δελφούς με σκι στον Παρνασσό και βόλτα στις παραλίες θεωρείται κάτι σαν «εξωτικό» ταξίδι» λέει η επικεφαλής των ξενοδόχων της Αράχοβας.
Στο Πήλιο, οι προκρατήσεις για την περίοδο των Χριστουγέννων αντιστοιχούν στο 80% των διαθέσιμων δωματίων και, σύμφωνα με τον πρόεδρο των ξενοδόχων Μαγνησίας Γιώργο Ζαφείρη, η περιοχή αναμένεται να γεμίσει. Για την περίοδο της Πρωτοχρονιάς, οι προκρατήσεις κινούνται στα επίπεδα του 50%. Σύμφωνα με τον Γ. Ζαφείρη, οι τιμές των δωματίων διαμορφώνονται στα επίπεδα των 70-100 ευρώ για δίκλινο δωμάτιο με πρωινό, ενώ υπάρχουν πολλές προσφορές που συμπεριλαμβάνουν εορταστικά γεύματα.
Υψηλές πληρότητες από τις 24 Δεκεμβρίου μέχρι τα Φώτα, οι οποίες φθάνουν στο 100% την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, καταγράφουν τα ξενοδοχεία στην πόλη των Ιωαννίνων, τα Ζαγοροχώρια και το Μέτσοβο. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των ξενοδόχων της περιοχής Κώστα Βλάχο, μάλιστα, η πληρότητα στα ξενοδοχεία πέντε αστέρων αγγίζει το 100% εδώ και ενάμιση μήνα. Σε υπ’ αριθμόν ένα πελάτες του νομού έχουν εξελιχθεί οι Ισραηλινοί, οι οποίοι φθάνουν τους 15.000 επισκέπτες. Χωριά όπως το Συρράκο και οι Καλαρρύτες, μάλιστα, πλημμυρίζουν με Ισραηλινούς από τον Φεβρουάριο μέχρι και την περίοδο των Χριστουγέννων.
Αγγίζει, ήδη, το sold out η Αρκαδία καθώς, σύμφωνα με τον πρόεδρο των ξενοδόχων της περιοχής Κώστα Μαρινάκο, οι προκρατήσεις ξεπερνούν ήδη το 90% των διαθέσιμων δωματίων για τα τριήμερα των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων.
Στις ενδιάμεσες ημερομηνίες οι πληρότητες είναι, φυσιολογικά, πολύ χαμηλότερες. Αυτό, όμως, που φαίνεται να προβληματίζει τους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων είναι το γεγονός πως όλες οι εορταστικές περίοδοι (Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Φώτα, Απόκριες, Πάσχα) είναι νωρίτερα από άλλες χρονιές, με αποτέλεσμα η περίοδος λειτουργίας να συμπιέζεται. Με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τα έσοδα και τη βιωσιμότητα των μικρών (στη συντριπτική τους πλειοψηφία) επιχειρήσεων καταλυμάτων του νομού. Οπότε, σύμφωνα με τον Κ. Μαρινάκο, πρωταρχικό ζητούμενο είναι να διασφαλιστεί μια ικανοποιητική ζήτηση για την τρέχουσα περίοδο καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2018 επιβάλλεται ο φόρος διαμονής.
Σε πολύ υψηλά επίπεδα κινούνται οι προκρατήσεις για τα Καλάβρυτα, σύμφωνα με τον πρόεδρο των ξενοδόχων της περιοχής Κωνσταντίνο Δαφαιλιά. Παρότι υπάρχουν ακόμα ελεύθερα δωμάτια, η εκτίμηση είναι πως τα καταλύματα της περιοχής θα αγγίξουν πληρότητες 100%. Αρκετά χαμηλότερα κινούνται ακόμα οι προκρατήσεις για την Πρωτοχρονιά.
Η λειτουργία του νέου αυτοκινητόδρομου Κορίνθου-Πατρών, πάντως, φαίνεται πως έχει αυξήσει τους επισκέπτες στην ευρύτερη περιοχή, ακόμα και για ημερήσιες εκδρομές.