Μια μικρή αλλά διαρκώς αναπτυσσόμενη θέση στην εγχώρια αγορά λιανεμπορίου κατακτά πλέον το online σούπερ μάρκετ, ένας υποκλάδος που για το 2017 αναπτύχθηκε με ρυθμό της τάξης του 32%.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εξειδικευμένης εταιρίας συμβούλων Convert Group -οι οποίες παρουσιάστηκαν επισήμως σε πρόσφατο εκπαιδευτικό συνέδριο που διοργάνωσε-, ο τζίρος των βασικών μεγάλων online παικτών της αγοράς (ΑΒ Βασιλόπουλος και Κρητικός) ανήλθε στα 19,5 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον τζίρο της τάξης των 17,5 εκατ. ευρώ πραγματοποίησαν δευτερεύοντες παίκτες, δηλαδή online σούπερ μάρκετ που δεν διαθέτουν και φυσικό δίκτυο (e-fresh.gr, yoda.gr, welovesupermarket, caremarket.gr).
Η παραπάνω επίδοση οδηγεί το μερίδιο του online λιανεμπορίου μόλις στο 0,25% έναντι των φυσικών σούπερ μάρκετ, ωστόσο η ανάπτυξη του υποκλάδου θεωρείται ραγδαία και επιβεβλημένη. Σύμφωνα δε με τον κ. Δημήτρη Κορωναίο, επικεφαλής του ηλεκτρονικού καναλιού της ΑΒ Βασιλόπουλος, «ο πελάτης κινητοποιεί την αγορά, καθώς αναζητώντας διευκόλυνση στρέφεται προς άλλα κανάλια. Η omnichannel παρουσία είναι μονόδρομος, καθώς με όσα περισσότερα κανάλια συνδέεσαι με τους πελάτες σου, τόσο χτίζεις την πιστότητά τους».
Η παραπάνω αντίληψη εξηγεί εξάλλου και τις επενδύσεις που προετοιμάζονται και από άλλους παίκτες όπως π.χ. η My Market που εξαγόρασε το welovesupermarket.gr, ή τις αυτόνομες προσπάθειες από την αλυσίδα Μασούτης, τον Θανόπουλο και την Προμηθευτική. Επιπλέον, στην περιφέρεια δραστηριοποιούνται και άλλα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ τοπικής εμβέλειας (Pame super market, Whole Market, Larisa Super Market κ.ά.)
Οι καταναλωτικές τάσεις
Από τον παραπάνω τζίρο που πραγματοποιήθηκε το 2017, το 51% αφορούσε την αγορά τροφίμων, το 17% κατευθύνθηκε στην αγορά καθαριστικών, το 16% αντανακλά τζίρο της κατηγορίας καφέ-ποτών-νερού-αναψυκτικών, το 8% αφορά σε προϊόντα παιδικής και βρεφικής φροντίδας, ενώ 5% κατέλαβαν τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής.
Το μέσο καλάθι αγορών περιέχει 34 προϊόντα και η αξία του ανέρχεται στα 88 ευρώ με ΦΠΑ, ποσό εντυπωσιακά μεγαλύτερο από το μέσο καλάθι αγορών στο φυσικό σούπερ μάρκετ. Το ύψος της μέσης απόδειξης ερμηνεύεται ως επιλογή των καταναλωτών να πραγματοποιήσουν πιο μαζικές αγορές, αλλά και να προμηθευτούν βαριά προϊόντα στην πόρτα τους.
Το 30% δε των παραγγελιών γίνονται από καταναλωτές που εισέρχονται απευθείας στο online κατάστημα, ενώ το υπόλοιπο 70% κινητοποιείται είτε μέσω newsletter, είτε καταλήγει εκεί μετά την κλασική αναζήτηση. Επίσης οι μέρες όπου τοποθετείται το μεγαλύτερο ποσοστό των παραγγελιών είναι η Τετάρτη και η Πέμπτη.
Προβλέψεις
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Convert Group, η οποία έχει αναπτύξει επίσης το εργαλείο eRetail Audit, το οποίο παρακολουθεί και αναλύει τις online αγορές σε πραγματικό χρόνο, το 2018, ο κύκλος εργασιών των βασικών παικτών αναμένεται να ανέλθει στα 34,5 εκατ. ευρώ, να αγγίξει τα 63,9 εκατ. ευρώ το 2019 και τα 111 εκατ. ευρώ το 2020.