Η πλήρης ανατροπή του συσχετισμού δυνάμεων μεταξύ εγχώριων και ξένων «παικτών» είναι το αποτέλεσμα των ραγδαίων ανακατατάξεων που συντελούνται στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά τα τελευταία χρόνια.
Η εκρηκτική αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα κατά την τελευταία πενταετία, οι γεωπολιτικές αναταράξεις στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου και η αναπροσαρμογή των σχεδιασμών κορυφαίων παικτών της ευρωπαϊκής ταξιδιωτικής αγοράς αλλά και ξενοδοχειακών ομίλων φαίνεται πως έχουν ανατρέψει ήδη το σκηνικό που ήταν διαμορφωμένο στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά μέχρι την είσοδο της χώρας στην εποχή των μνημονίων.
Το στοιχείο που φαίνεται πως έχει ανατρέψει τις ισορροπίες είναι η σημαντικά ενισχυμένη παρουσία στην Ελλάδα των δύο ισχυρότερων τουρ οπερέιτορ της ευρωπαϊκής αγοράς, TUI και Thomas Cook. Αυτό προκύπτει από στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα η εταιρεία Gbr, η οποία εξειδικεύεται στην παρακολούθηση της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς.
Όπως προκύπτει από τους σχετικούς πίνακες, TUI και Thomas Cook εμφανίζονται να κυριαρχούν στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά φέτος, καταλαμβάνοντας τις δύο πρώτες θέσεις, έχοντας υπό τον έλεγχό τους σχεδόν 20.000 δωμάτια. Διπλάσια, σχεδόν, απ’ όσα εμφανίζονται να έχουν υπό τον έλεγχό τους οι τρεις ισχυρότεροι (με κριτήριο τον αριθμό δωματίων) εγχώριοι «παίκτες».
Στην κορυφή της ελληνικής αγοράς κατατάσσεται ο γερμανικών συμφερόντων όμιλος TUI, o οποίος φέρεται να ελέγχει άμεσα και έμμεσα 10.500 δωμάτια. Ο γερμανικός όμιλος διαθέτει ήδη 32 ιδιόκτητα ξενοδοχεία στη χώρα μας, συνολικής δυναμικότητας 8.500 δωματίων, ενώ συνεργάζεται με περισσότερα από 2.000 ανεξάρτητα ελληνικά ξενοδοχεία. Ο δ/νων σύμβουλος του ομίλου Fritz Jussen, μάλιστα, έχει προαναγγείλει την περαιτέρω επέκταση των δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα, με τη δημιουργία 10 νέων μονάδων τεσσάρων και πέντε αστέρων.
Τα ξενοδοχεία της TUI στην Ελλάδα είναι ενταγμένα στις αλυσίδες Atlantica (συμφερόντων του Κύπριου επιχειρηματία Νικολή Νικολαΐδη), TUI Family Life, Sensimar, Club Magic Life, Club Marmara και Robinson.
Στη δεύτερη θέση της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς κατατάσσεται ο επίσης γερμανικών συμφερόντων τουρ οπερέιτορ Thomas Cook. Η παρουσία του ομίλου στη χώρα μας αφορά σε ξενοδοχεία που είναι ενταγμένα στις αλυσίδες Sentido, Smartline, Sunprime, Sunwing και Casa Cook. Η τελευταία, μάλιστα, είναι μια αλυσίδα η οποία ξεκίνησε από την Ελλάδα και μετά τις δύο πρώτες μονάδες (σε Κω και Ρόδο) έχει προαναγγελθεί η δημιουργία ενός τρίτου Casa Cook στην Κρήτη.
Την πρώτη πεντάδα των κορυφαίων ξένων «παικτών» της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς συμπληρώνουν ένας κυπριακός όμιλος και δύο αμερικανικοί κολοσσοί. Στην τρίτη θέση κατατάσσεται ο κυπριακός όμιλος Louis Hotels, έχοντας στον έλεγχό του εννέα ξενοδοχεία τεσσάρων αστέρων. Η αμερικανική Starwood (ανήκει στον όμιλο Marriott) ελέγχει επίσης 9 ξενοδοχεία πέντε αστέρων, τα οποία είναι ενταγμένα στις αλυσίδες Sheraton, The Luxury Collection και Westin.
Στην πέμπτη θέση μεταξύ των ξένων «παικτών» βρίσκεται ο όμιλος Intercontinental, ο οποίος δραστηριοποιείται στη χώρα με 4 ξενοδοχεία που είναι ενταγμένα στις αλυσίδες Crowne Plaza, Holiday Inn και Intercontinental.
Στην αντίστοιχη κατάταξη των πέντε ισχυρότερων Ελλήνων «παικτών» της εγχώριας ξενοδοχειακής αγοράς, σύμφωνα πάντα με την Gbr, πρώτος (με κριτήριο τον αριθμό δωματίων) κατατάσσεται ο όμιλος Μήτση με 18 ξενοδοχεία και 5.900 δωμάτια. Τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει η Grecotel με 26 ξενοδοχεία, συνολικής δυναμικότητας 5.100 δωματίων, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται ο όμιλος Aldemar με 7 ξενοδοχεία, δυναμικότητας 2.582 δωματίων.
Ακολουθούν ο όμιλος Helios, ο οποίος ελέγχει 4 μονάδες στην Κρήτη, δύο στο Ναύπλιο (Nafplia Palace και Amphitryon) και το Grand Resort Lagonissi στην Αττική.
Την πεντάδα κλείνει ο όμιλος Σμπώκου, ο οποίος ελέγχει έξι ξενοδοχεία στην Κρήτη και στη Ρόδο.