Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου του ELTRUN το 2017 περίπου 3,5 εκατομμύρια Έλληνες υπολογίζεται ότι αγόρασαν μέσω Διαδικτύου προϊόντα και υπηρεσίες συνολικής αξίας 4,5-5 δισ. ευρώ από 4 δισ. ευρώ που ήταν το 2016.
Στην Ελλάδα πλέον λειτουργούν περίπου 7.000 επιχειρήσεις με ψηφιακό κανάλι πωλήσεων από όπου οι Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν το 75% των online αγορών τους.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2017 με την συμμετοχή 1.300 online αγοραστών και την επιστημονική ευθύνη του καθ. Γεωργίου Δουκίδη και τα αποτελέσματα της παρουσιάστηκαν στο 13ο eBusiness Forum που οργανώνουν σήμερα το ΕΙΠ/ΕΕΔΕ και το ELTRUN/ΟΠΑ.
Παρ’ ότι η μέση αξία και ο αριθμός online αγορών δεν μεταβλήθηκε το 2017 σε σχέση με το 2016, η αύξηση προέρχεται από 3 παράγοντες.
Δύο στου δέκα αγοραστές ξεκίνησαν τις διαδικτυακές αγορές τους το 2017.
Αυξήθηκαν τα ποσοστά των «ώριμων» online αγοραστών αφού πλέον το 31% πραγματοποιούν μία στις δύο συνολικές αγορές τους μέσω Internet (από 29% το 2016 και 25% το 2015).
Επτά στους δέκα online καταναλωτές πραγματοποιούν πάνω από το 80% των αγορών τους σε ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (από 6 στους 10 το 2016 και 5 στους 10 το 2015). Η αυξητική τάση αναμένεται να συνεχισθεί και το 2018 αφού 38% δήλωσαν ότι θα αυξήσουν την συνολική αξία των online αγορών τους σε σχέση με το 2017 ενώ μόλις 20% δήλωσαν ότι θα την μειώσουν.
Όσον αφορά τις κατηγορίες αγορών δεν υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στην κατάταξη των κορυφαίων κατηγοριών online αγορών σε σχέση με το 2016 και είναι:
Ταξιδιωτικές υπηρεσιες (83%)
Διαμονή σε καταλύματα (72%)
Εξαρτήματα και περιφερειακός εξοπλισμός (67%)
Εισιτήρια σε εκδηλώσεις (66%)
Ένδυση/υπόδηση (61%)
Παραγγελία έτοιμου φαγητού (59%)
Βιβλία (49%)
Ηλεκτρονικές συσκευές (47%)
Προϊόντα προσωπικής φροντίδας (45%)
Βιταμίνες/συμπληρώματα διατροφής (41%).
Οι τρεις κατηγορίες όπου δαπανήθηκαν τα περισσότερα χρήματα είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, τα καταλύματα και τα εισιτήρια. Οι κατηγορίες όπου πραγματοποιήθηκαν οι περισσότερες παραγγελίες είναι τα εισιτήρια, το έτοιμο φαγητό και οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Οι κατηγορίες με την μεγαλύτερη αύξηση online αγορών είναι το έτοιμο φαγητό, τα εισιτήρια και οι βιταμίνες/συμπληρώματα διατροφής.
Το 2017, το 64% των καταναλωτών χρησιμοποίησε χρεωστική κάρτα, κατατάσσοντας το μέσο στην πρώτη θέση, ενώ ακολούθησαν στην δεύτερη θέση η αντικαταβολή (57%) και στην τρίτη οι πιστωτικές κάρτες (42%). Αυτό σχετίζεται με τα μέτρα προώθησης της χρήσης του πλαστικού χρήματος αλλά και την φυσιολογική εξέλιξη στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών τάσεων, όπου μέχρι και πέρσι η χώρα μας ήταν ειδική περίπτωση με τα υψηλά ποσοστά χρήσης της αντικαταβολής. Για πρώτη φορά επίσης εμφανίζεται το ψηφιακό πορτοφόλι με 17% (λόγω και των σχετικών πλέον προϊόντων από τις τράπεζες και τα ιδρύματα ηλεκτρονικών πληρωμών) και το PayPal με 9%.
Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα, οι Έλληνες online αγοραστές κάνουν το 50% των συνολικών φυσικών τους αγορών αφού ψάχνουν πρώτα online στις μηχανές αναζήτησης ή/και στις υπηρεσίες σύγκρισης τιμών.
Ταυτόχρονα οι Έλληνες online καταναλωτές κάνουν το 20% των online αγορών τους αφού έχουν επισκεφθεί πρώτα το φυσικό κατάστημα. Το φαινόμενο αυτό δικαιολογεί, σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης, την εμφάνιση το 2017 σε μεγάλες φυσικές αλυσίδες πρωτοβουλιών αναβάθμισης της εμπειρίας του καταναλωτών στα καταστήματα μέσω ψηφιακών τεχνολογιών και mobile εφαρμογών.
Η έρευνα επισημαίνει ακόμη πως ο κύριος λόγος για τις online αγορές είναι οι χαμηλές τιμές και προσφορές, αφού οι καταναλωτές ανέφεραν την εύρεση καλύτερων τιμών (75%), την άμεση σύγκριση προϊόντων -κυρίως τιμή και χαρακτηριστικά- (52%) και την ευκολία στην εύρεση νέων προσφορών (41%).
Όσον αφορά τους κύριους παράγοντες που επηρεάζουν την εμπιστοσύνη τους και τους κερδίζουν ως πελάτες για συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα, περιλαμβάνουν τον ασφαλή τρόπο πληρωμής μέσω γνωστού φορέα (46%), τις χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), την ταχύτητα και ευκολία στην πλοήγηση (37%), τους ξεκάθαρους όρους χρήσης (35%), τις καλές κριτικές σε blogs/forums κλπ (32%), την ευχρηστία του site (29%) και την σωστή εξυπηρέτηση (27%).
Τέλος, οι online αγοραστές χρησιμοποιούν καθολικά (98%) το κινητό για είσοδο στο διαδίκτυο και σαν βασική συσκευή για τις εμπορικές ψηφιακές συναλλαγές τους, όπως χρήση εφαρμογών για αναζήτηση προσφορών (93%), αναζήτηση τιμών ενώ βρίσκονται στο φυσικό κατάστημα (65%), χρήση mobile εφαρμογών των εταιριών (34%) και ηλεκτρονική τραπεζική (21%).