Σε πρωτοχρονιάτικο μποναμά προσδοκά η κυβέρνηση να εξελιχθεί η οικονομική προσφορά που θα υποβάλουν στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ οι υποψήφιοι επενδυτές για την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Οι εταιρίες που διεκδικούν το προαναφερόμενο ποσοστό του Διαχειριστή έχουν ζητήσει παράταση για την υποβολή της δεσμευτικής τους πρότασης. Αυτή, με βάση τους όρους του Ταμείου, ήταν η 22α Δεκεμβρίου. Ωστόσο οι εκπρόσωποι τους ζήτησαν κι άλλο χρονικό περιθώριο, ώστε μέσα στις εορταστικές διακοπές να προετοιμαστούν καλύτερα.
Πηγές δεν αποκλείουν η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να ανάψει προσεχώς το «πράσινο» φως στο αίτημά τους κι έτσι να κάνουν τις προσφορές τους στις αρχές του νέου έτους. Υπενθυμίζεται ότι για το 66% του Διαχειριστή κονταροχτυπιούνται η κοινοπραξία των Snam S.p.A. (Ιταλία), Enagás Internacional S.L.U. (Ισπανία), Fluxys S.A. (Βέλγιο) και N.V. Nederlandse Gasunie (Ολλανδία) καθώς και η επίσης ισπανική εταιρία Regasificadora del Noroeste S.A.
Σε ό,τι αφορά στο ύψος του τιμήματος, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Σωτήρης Νίκας, στη διάρκεια παρουσίασης στους δημοσιογράφους του έργου της κατασκευής της τρίτης δεξαμενής αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, εξέφρασε την άποψη πως λόγω και των βελτιωμένων οικονομικών αποτελεσμάτων, οι προσφορές θα πρέπει να είναι πάνω από τα 400 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι αυτή ήταν η πρόταση των Αζέρων της Socar στον προηγούμενο διαγωνισμό πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Το προαναφερόμενο τίμημα έχει τεθεί ως το κατώφλι από τους μετόχους του Διαχειριστή, δηλαδή τα Ελληνικά Πετρέλαια και το Δημόσιο. Ο κ. Νίκας τεκμηρίωσε την εκτίμησή του για προσφορά μεγαλύτερη των 400 εκατ. ευρώ στο γεγονός πως η εταιρία θα εμφανίσει καθαρά κέρδη για το 2017 ύψους 94 εκατ. ευρώ, ποσό δυόμισι φορές πάνω από το 2016, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα εκτιμώνται στα 200 εκατ. ευρώ.
Η ζήτηση επίσης φυσικού αερίου διαμορφώνεται σε επίπεδα-ρεκόρ. Οι εκτιμήσεις του ΔΕΣΦΑ εκτιμώνται για το 2017 στις 52.566 GWh (Γιγαβατώρες), όταν πέρυσι ήταν στις 43.705. Το προηγούμενο υψηλό ήταν το 2011 στις 51.100 GWh.
Επιπλέον ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή σημείωσε τις προοπτικές της εταιρίας καθώς θα αναλάβει τη διαχείριση του TAP, ενώ έχει προτιμηθεί ανάμεσα σε επτά εταιρίες που θα διεκδικήσουν τη συντήρηση και λειτουργία τερματικού σταθμού στο Κουβέιτ. Επίσης ο ΔΕΣΦΑ περιμένει την έγκριση της ΡΑΕ για την υλοποίηση και του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου ανάμεσα στην Ελλάδα και την ΠΓΔΜ, ενώ ο κ. Νίκας δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης της υπόγειας αποθήκης της Νότιας Καβάλας να συμμετάσχει η εταιρία στον διαγωνισμό.
Σε ό,τι αφορά στην επένδυση στη Ρεβυθούσα, το έργο της αναβάθμισης ύψους 147 εκατ. ευρώ αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2018 και η εμπορική του λειτουργία να ξεκινήσει στο τέλος του ίδιου έτους.
Με τα έργα, ο ρυθμός αεριοποίησης θα αυξηθεί στα 1.400 κυβικά μέτρα την ώρα από 1.000 σήμερα, ενώ η νέα δεξαμενή αποθήκευσης LNG θα είναι χωρητικότητας 95.000 κυβικών μέτρων. Με τον τρόπο αυτό αυξάνεται η συνολική αποθηκευτική δυνατότητα κατά 73%. Οι άλλες δύο δεξαμενές έχουν χωρητικότητα 130.000 κυβικά μέτρα. Επίσης η επένδυση περιλαμβάνει και τη δυνατότητα ελλιμενισμού μεγαλύτερων πλοίων LNG (έως 260.000 κ.μ.), από 155.000 που είναι σήμερα.
Η Ρεβυθούσα, όταν αναβαθμιστεί, θα μπορεί, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, να καλύπτει το ένα τρίτο των εισαγωγών των χωρών της Βαλκανικής, συμπεριλαμβανομένων και των κρατών της Ουγγαρίας και της Σλοβενίας. Κι αυτό καθώς στο μέγιστο της λειτουργίας της θα έχει δυναμικότητα διαμετακόμισης 5 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως.