Μαζί με την τάση στολισμού των καταστημάτων πριν ακόμη φορέσουμε μακρυμάνικα, οι έμποροι -τουλάχιστον οι μεγάλες επιχειρήσεις- σπεύδουν να υιοθετήσουν ακόμη ένα εργαλείο marketing, εισαγόμενο από τη Μέκκα της κατανάλωσης, τις ΗΠΑ.
Έτσι, σήμερα η Παρασκευή βαφτίζεται «μαύρη», όχι για να σηματοδοτήσει κάποια καταστροφή, αλλά για να συμβολίσει μια ακόμη εκπτωτική ημέρα (ή περίοδο όπως εξελίσσεται). Αν και η υιοθέτηση της Black Friday από την ελληνική αγορά έχει μικρή ιστορία, καθώς ακολουθήθηκε ευρέως μόλις τον Νοέμβριο του 2016, εν τούτοις, πέρυσι μέσα σε μια μέρα, οι επιχειρήσεις φέρονται να πέτυχαν αύξηση πωλήσεων από 150% έως και 700%.
Η συμμετοχή των μεγάλων
Αν έως πρότινος τα outlets και οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών είχαν τον πρώτο λόγο, στη φετινή Black Friday συμμετέχει κάθε κλάδος του εμπορίου, ακόμη και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, οι οποίες διεκδικούν μερίδιο από τον ούτως ή άλλως «σφιχτό» προϋπολογισμό των Ελλήνων.
Ετσι, Public, Κωτσόβολος, Πλαίσιο, Γερμανός και Media Markt έχουν ήδη ενημερώσει και «επικοινωνήσει» το πλήθος των προϊόντων και το ύψος των εκπτώσεων που προσφέρουν. Αλυσίδες επίπλων επίσης συμμετέχουν όπως η ΙΚΕΑ, η Bo Concept, η Entos, ενώ και στον τομέα της ένδυσης -ακόμη και στις οικονομικές αλυσίδες- προετοιμάζονται εκπτώσεις.
Οι αλυσίδες καλλυντικών καθώς και διαδικτυακά καταστήματα όπως το Attica Beauty προφέρουν εκπτώσεις έως και 50%. Στον «χορό» μπαίνουν και οι αλυσίδες παιδικών (DPAM, Mothercare, Early Learning Center) αλλά και ινστιτούτα αισθητικής και online εταιρίες κράτησης εισιτηρίων.
Έντονη συμμετοχή θα έχουν επίσης και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με συγκεκριμένες προσφορές, τα φαρμακεία, ακόμη και τα καταστήματα εστίασης. Μεταξύ των επιχειρήσεων που έχουν ανακοινώσει τη συμμετοχή τους είναι επίσης τα εμπορικά κέντρα River West, Athens Metro Mall, τα εκπτωτικά χωριά στα Σπάτα McArthurGlen και SmartPark, τα πολυκαταστήματα Factory Outlet και πολλές άλλες ακόμη επιχειρήσεις.
Από την άλλη, οριακά αυξημένο, από 15% το 2016 σε 19% το 2017, παρουσιάζεται το ποσοστό των μικρών ανεξάρτητων καταστημάτων στην Ελλάδα, τα οποία φέτος θα συμμετάσχουν στην Black Friday, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ.
Προσδοκίες
Για τους καταναλωτές, η Black Friday αποτελεί προφανές κίνητρο, ιδίως σε μια εποχή που ο Έλληνας αποδύεται όλο τον χρόνο σε εντατικό κυνήγι των προσφορών. Είναι ενδεικτικό μάλιστα πως σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Deloitte για τις προθέσεις των Ελλήνων καταναλωτών ενόψει της εορταστικής περιόδου, ένα 10% των συμμετεχόντων (ποσοστό που εμφανίζεται για πρώτη φορά), δηλώνει πως θα προβεί σε χριστουγεννιάτικες αγορές και δώρα στα τέλη Νοεμβρίου και ειδικότερα στην Black Friday.
Την εισαγωγή του «θεσμού» στην ελληνική αγορά έκανε πρώτη η McArthurGlen, η οποία διαχειρίζεται το εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα. Η κίνηση ωστόσο που εγκατέστησε τον θεσμό στην Ελλάδα ήταν η περυσινή πρωτοβουλία της αλυσίδας Public (με διαφημιστική καμπάνια και επικοινωνία μόλις την προηγουμένη) να προσφέρει flash εκπτώσεις για μία ημέρα, και ώθησε τον ανταγωνισμό να ακολουθήσει.
Όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του εμπορίου, οι πρωτοβουλίες αποσκοπούν στο να ενισχυθεί η ρευστότητα των επιχειρήσεων -σε μια πτωτική αγορά- και κατά δεύτερο λόγο για να δημιουργηθεί «ντόρος».
Η τελευταία επίδραση φαίνεται ότι πείθει και τους πλέον «απρόθυμους» της αγοράς, οι οποίοι άσκησαν κριτική στο μέτρο, εκτιμώντας ότι οι περισσότεροι έμποροι παρασύρονται σε μια διαδικασία όπου «αγοράζουν τζίρο και πουλάνε κέρδη». Γι' αυτό φέτος -και εφόσον οι παρασκηνιακές επαφές του ανταγωνισμού οδήγησαν σε σύσσωμη υιοθέτηση μιας ακόμη εκπτωτικής περιόδου-, ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις σπεύδουν να δηλώσουν «ετοιμοπόλεμες».
Ετσι, στη φετινή Black Friday δηλώνουν συμμετοχή μία μετά την άλλη μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις και εμπορικά κέντρα. Πολλές εξ αυτών ξεκίνησαν πριν... ξημερώσει η Παρασκευή (προκειμένου να δείξουν τη δύναμή τους στον ανταγωνισμό) και σκοπεύουν να επεκτείνουν την περίοδο προσφορών και το Σαββατοκύριακο, χρησιμοποιώντας επιπλέον και άλλα κανάλια όπως τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα.
Επονται οι online εκπτώσεις
Πέρα από την Black Friday, ωστόσο, επίκειται και η αντίστοιχη καθιερωμένη μέρα εκπτώσεων για τα ηλεκτρονικά καταστήματα, η Cyber Monday, στην οποία συμμετέχει η παγκόσμια online αγορά.
Σε κάθε περίπτωση, η απάντηση του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου έρχεται λίγες μέρες αργότερα και συγκεκριμένα από την 1η έως την 7η Δεκεμβρίου, όπου επανέρχεται ο θεσμός της εκπτωτικής εβδομάδας για τα ελληνικά e-shops, τα οποία ανέρχονται πλέον σε 6.500, με τα 100 από αυτά να φέρουν πιστοποίηση TrustMark.