Σχέδιο διάσωσης της Αγκριπάν αναζητούν οι τράπεζες

Tα δάνεια του ομίλου ανέρχονται σε περίπου 135 εκατ. ευρώ. Το πλήγμα από την αποχώρηση της Daihatsu και τα ακίνητα της Αγκριπάν. Βροχή τα λουκέτα στον κλάδο αυτοκινήτων την περίοδο της κρίσης.

Σχέδιο διάσωσης της Αγκριπάν αναζητούν οι τράπεζες

Η Αγκριπάν ΑΕ, η οποία για πολλά χρόνια ήταν ο καλύτερος διανομέας της ιαπωνικής Daihatsu στην Ευρώπη, μπορεί να είναι το επόμενο θύμα της πολυετούς κρίσης στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, αν δεν ευοδωθούν οι διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες. Η εταιρεία, που ελέγχεται από την οικογένεια Παντελεημονίτη, βρίσκεται αντιμέτωπη με την ανάγκη ρύθμισης τραπεζικών δανείων που προσεγγίζουν τα 135 εκατ. ευρώ.

Τα προβλήματα της Αγκριπάν, που είχαν ξεκινήσει με τη βουτιά της αγοράς αυτοκινήτου από το 2009 και μετά κορυφώθηκαν τον Ιανουάριο του 2011, όταν η μητρική της Daihatsu, η Toyota, αποφάσισε την αποχώρηση της μάρκας από ολόκληρη την Ευρώπη, όπως και έπραξε δύο χρόνια αργότερα (Ιανουάριος 2013).

Ετσι, σε μια νύχτα, η Αγκριπάν βρέθηκε χωρίς το σημαντικότερο τμήμα της δραστηριότητάς της, αν και για χρόνια δραστηριοποιείται και στον χώρο των αγροτικών μηχανημάτων, αφού είναι εισαγωγέας των τρακτέρ του επίσης ιαπωνικού ομίλου KUBOTA. Το αρχικό σχέδιο διάσωσης, που σύμφωνα με τραπεζικές πηγές δεν απέδωσε τα αναμενόμενα και αναζητείται άλλη λύση, προέβλεπε την αξιοποίηση του σημαντικού χαρτοφυλακίου ακινήτων που έχει η Αγκριπάν.

Η εταιρεία έχει στην κατοχή της 17 ακίνητα σε ολόκληρη την Ελλάδα. Μεταξύ των ακινήτων περιλαμβάνονται μεγάλα οικόπεδα στην Ιερά Οδό (4 στρέμματα), στην Πειραιώς (1,5 στρέμμα με κτίριο 2.500 τετραγωνικών μέτρων), μεγάλο οικόπεδο 15 στρεμμάτων στην οδό Ορφέως 111 στην Αθήνα, οικόπεδο επτά στρεμμάτων στην Πυλαία Θεσσαλονίκης, καθώς και αγροτεμάχια σε Κοζάνη, Κορινθία, Γρεβενά, Μεσσηνία και Ηράκλειο Κρήτης.

Αρκετά από τα συγκεκριμένα ακίνητα είναι ήδη προσημειωμένα στις τράπεζες έναντι των δανείων.
Μεγαλύτερος πιστωτής, σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό που αφορά στη χρήση 2015, είναι η Alpha Bank, με δάνεια περί τα 65 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν η Eurobank (35,5 εκατ. ευρώ), η Τράπεζα Πειραιώς (22,8 εκατ. ευρώ) και η Εθνική Τράπεζα (15 εκατ. ευρώ).

Παρά τις τάσεις ανάκαμψης που δείχνουν τα στοιχεία του 2017 για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, η Αγκριπάν δεν είναι ο τελευταίος πονοκέφαλος των τραπεζών καθώς σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν μεγαλύτεροι όμιλοι του κλάδου. Μάλιστα ο συνολικός δανεισμός των τριών μεγαλύτερων εμπόρων αυτοκινήτων ξεπερνά σήμερα το ένα δισ. ευρώ, σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη.

Τα λουκέτα στον κλάδο των εισαγωγέων αυτοκινήτων έπεφταν βροχή τα τελευταία χρόνια, με κατακόρυφη πτώση των σημείων πώλησης και των θέσεων εργασίας. Μεταξύ του 2008 και του 2016, οι πωλήσεις του κλάδου περιορίστηκαν κατά σχεδόν 70%, από τα 2.519 καταστήματα στο τέλος του περασμένου έτους λειτουργούσαν μόνο τα 1.350, ενώ είχαν χαθεί σχεδόν 12.000 θέσεις εργασίας.

Την τελευταία δεκαετία, κατέβασαν ρολά ισχυροί όμιλοι όπως ο όμιλος Λαϊνόπουλου, ο όμιλος Μανιατόπουλου (που τότε είχε τη Renault, η οποία σήμερα συνεργάζεται με τον όμιλο Θεοχαράκη), ο όμιλος Κορτέση (Mazda), η ΣΤΑΚΟΡ, ενώ κάποιοι άλλοι διασώθηκαν μέσω εξαγορών. Ο όμιλος Δάβαρη διεσώθη μέσω της απορρόφησης της εσαγωγικής αυτοκινήτων Hyundai και Kia από τον όμιλο Βασιλάκη.

Με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΕΑ), τον Οκτώβριο 2017 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών παρουσίασαν αύξηση 26,2%, ως προς τον Οκτώβριο 2016. Συνολικά, στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2017 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών είναι αυξημένες κατά 11,7% ως προς το αντίστοιχο διάστημα του 2016.

Η διοίκηση του ΣΕΕΑ επαναλαμβάνει πως «η αγορά αυτοκινήτου κατά το δεκάμηνο του 2017 βρίσκεται 68,1% χαμηλότερα ως προς τον μέσο όρο προ κρίσης (2000 -2009)».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v