Τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) για τη ναυτιλία, την προμήθεια της FYROM με φυσικό αέριο μέσω της κατασκευής αγωγού, καθώς και την ενίσχυση του υπάρχοντος συστήματος μεταφοράς με την έναρξη λειτουργίας του TAP εξυπηρετούν τα μεγαλύτερα από τα καινούργια έργα που δρομολογεί τα επόμενα χρόνια ο ΔΕΣΦΑ.
Πρόκειται συνολικά για νέες επενδύσεις ύψους 148 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνονται στο σχέδιο του προγράμματος ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου για την περίοδο 2017-2026, το οποίο εκπόνησε ο Διαχειριστής. Το σχέδιο έδωσε σε δημόσια διαβούλευση η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) μέχρι τις 10 Νοεμβρίου.
Τα νέα αυτά έργα μαζί με τρέχοντα και σχεδιαζόμενα ανεβάζουν το συνολικό ύψος του προγράμματος σχεδόν στο 1,4 δισ. ευρώ.
Την παράσταση κλέβουν τα νέα έργα που ανακοίνωσε ο ΔΕΣΦΑ και πρόκειται να ολοκληρωθούν σταδιακά -ανάλογα με τον βαθμό ετοιμότητας- από το τέλος του 2017 έως και το 2020. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται μικρότερα όπως ο εκσυγχρονισμός και το λίφτινγκ του συστήματος, ύψους 7 εκατ. ευρώ, αλλά και η αγορά νέου κτιρίου διοίκησης του Διαχειριστή, ύψους 11 εκατ. ευρώ.
Προβλήτα Small Scale LNG στη Ρεβυθούσα
Στα 30 εκατ. ευρώ φτάνει το έργο της κατασκευής προβλήτας Small Scale LNG στη Ρεβυθούσα. Η νέα προβλήτα, που προβλέπεται να κατασκευαστεί στο βορειοανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας, θα εξυπηρετήσει τη λειτουργία της φόρτωσης πλοίων μεταφοράς LNG μικρού μεγέθους χωρητικότητας 1.000 m3 ως 20.000 m3.
Τα μικρότερα από αυτά θα ανεφοδιάζουν πλοία, είτε της ακτοπλοΐας είτε της ποντοπόρου ναυτιλίας, στο λιμάνι του Πειραιά. ενώ τα μεγαλύτερα θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού.
Η νέα προβλήτα θα προβλέπει τη δυνατότητα πρόσδεσης και ταυτόχρονου ανεφοδιασμού δύο πλοίων. Στο ίδιο έργο περιλαμβάνεται και η προσθήκη μικρού βραχίονα φόρτωσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) και του απαραίτητου εξοπλισμού πρόσδεσης στην ήδη υπάρχουσα προβλήτα, προκειμένου να είναι δυνατή η φόρτωση μικρών πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ και από αυτήν.
Η δυνατότητα χρήσης, σε πρώτη φάση, της υπάρχουσας προβλήτας για φόρτωση μικρών πλοίων θα αυξήσει τη σχετική δυναμικότητα της Ρεβυθούσας, με σχετικά χαμηλό κόστος, και θα αυξήσει τη λειτουργική ευελιξία της εγκατάστασης.
Ο βασικός σχεδιασμός του έργου προβλέπεται να αρχίσει στο τέλος του 2017 και η κατασκευή εντός του 2019, με προοπτική να τεθεί σε λειτουργία πριν το τέλος του 2020. Το κόστος του έργου που θα ενταχθεί στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση εκτιμάται σε 30 εκατ. ευρώ, ενώ η ανωτέρω ένταξη εκτιμάται ότι δεν θα επιβαρύνει τη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ, λαμβάνοντας υπόψη την προκαταρκτική εκτίμηση όγκων για την πλήρωση βυτιοφόρων πλοίων, για τον ανεφοδιασμό με καύσιμα πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά ή σε άλλα λιμάνια, ή την τροφοδότηση δικτύων διανομής σε παράκτιες περιοχές καθώς και την υπόθεση να ληφθεί επιχορήγηση ύψους 40% (το ακριβές ποσό θα προκύψει από σχετική μελέτη σύμφωνα με τις διαδικασίες ΕΣΠΑ). Επίσης προβλέπεται και η δυνατότητα χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ.
Αγωγός Ελλάδας - FYROM
Το έργο αποσκοπεί στη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και ΠΓΔΜ, με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου στη γειτονική χώρα. Εχει ήδη υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και τη MER, τον Οκτώβριο 2016.
Το έργο αυτό προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη του ΕΣΜΦΑ και στη δραστηριοποίηση περισσότερων χρηστών, συμβάλλοντας στον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου φυσικού αερίου. Το απαιτούμενο έργο εντός της ελληνικής επικράτειας συνίσταται στην κατασκευή:
- Αγωγού μήκους 55 χλμ. και διαμέτρου 28 ιντσών, με πίεση σχεδιασμού 70 barg και μέγιστη πίεση λειτουργίας 66.4 barg, ο οποίος ξεκινά από τη Νέα Μεσήμβρια (σημείο σύνδεσης κατάντη του Συμπιεστή Ν. Μεσημβρίας) έως το σύνορο με την ΠΓΔΜ, στο ύψος του Τελωνειακού Σταθμού Ευζώνων.
- Μετρητικού-Ρυθμιστικού Συνοριακού Σταθμού.
Το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2020. Το κόστος του, που θα ενταχθεί στην ΡΠΒ, εκτιμάται σε 48,7 εκατ. ευρώ, ενώ η ένταξη δεν θα επιβαρύνει τη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ, με την υπόθεση κατάλληλης δέσμευσης ποσοτήτων φυσικού αερίου σε συνδυασμό με τις αποφάσεις επιχορήγησης του έργου.
Σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά Φαρσάλων
Στα 49 εκατ. ευρώ εκτιμάται το έργο της κατασκευής σταθμού συμπίεσης στην Αμπελιά Φαρσάλων για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, ενόψει της διασύνδεσης του TAP και της υποδοχής επιπλέον ποσοτήτων φυσικού αερίου.
Το έργο κρίνεται απαραίτητο βάσει των μελετών υδραυλικής προσομοίωσης του ΕΣΦΑ που έχει εκπονήσει ο ΔΕΣΦΑ και δεδομένης της αναμενόμενης αύξησης των μεταφερόμενων ποσοτήτων φυσικού αερίου από Βορρά προς Νότο, με την έναρξη λειτουργίας του αγωγού TAP και τη διασύνδεσή του με το ΕΣΜΦΑ στη Νέα Μεσημβρία.
Θεωρήθηκε ότι οι υφιστάμενες τεχνικές δυναμικότητες στα βόρεια σημεία εισόδου (Σιδηρόκαστρο και Κήποι) παραμένουν ως έχουν σήμερα. Για να διασφαλιστεί η υδραυλική επάρκεια του δικτύου υφίσταται ανάγκη σταδιακής ενίσχυσης του συστήματος μεταφοράς μέσω της εγκατάστασης σταθμού συμπίεσης στο νότιο και πλέον φορτισμένο τμήμα αυτού. Τα χαρακτηριστικά της μονάδας συμπίεσης εκτιμήθηκαν προκαταρτικά σε 10 MW, με τις κατάλληλες αναμονές ώστε να εγκατασταθεί μελλοντικά και 3η μονάδα, εφόσον δικαιολογείται από τις εκτιμήσεις ζήτησης. Το ακριβές μέγεθος της μονάδας θα προκύψει κατά το στάδιο του βασικού σχεδιασμού.
Ο σταθμός θα σχεδιαστεί ώστε να παρέχει τη δυνατότητα συμπίεσης και σε αντίστροφη ροή. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 49 εκατ. ευρώ ενώ η ένταξη του έργου στη ΡΠΒ εκτιμάται ότι θα επιβαρύνει τη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ κατά 1,630%, με υπόθεση επιχορήγησης 50% (το ακριβές ποσό θα προκύψει από σχετική μελέτη σύμφωνα με τις διαδικασίες του ΕΣΠΑ).
Άλλα έργα ΕΣΦΑ
Επιπλέον, έχουν συμπεριληφθεί έργα εκσυγχρονισμού του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου όπως και η αγορά νέου κτιρίου, συνολικού ύψους 18 εκατ. ευρώ.
Από τα έργα του εκσυγχρονισμού ξεχωρίζουν η κατασκευή δύο μετρητικών σταθμών του ΔΕΣΦΑ στον Σταθμό Ανεφοδιασμού Λεωφορείων Φυσικού Αερίου στην Ανθούσα (450.000 ευρώ) και στα Άνω Λιόσια (680.000 ευρώ). Το πρώτο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2018 και το δεύτερο, τον Σεπτέμβριο του 2018.