Η Αθήνα μεταλλάσσεται ταχύτατα σε αυτοτελή τουριστικό προορισμό και ενισχύει διαρκώς το ειδικό της βάρος στον ελληνικό τουρισμό και κατ’ επέκταση στην εθνική οικονομία. Ταυτόχρονα, λειτουργεί ως «πιλότος» για την επίτευξη του στόχου που έχουν θέσει από κοινού κυβέρνηση και επιχειρηματικός κόσμος για την προσέλκυση ξένων επισκεπτών 365 μέρες τον χρόνο σε δημοφιλείς προορισμούς της χώρας.
Το επιβεβαιώνει η σταθερά ανοδική τροχιά που ακολουθεί η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας. Στο πρώτο οκτάμηνο της χρονιάς, οι συνολικοί επιβάτες που διακινήθηκαν από αυτό έφθασαν τα 14,5 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 8,1%.
Πόσο τονωτική ήταν η «ένεση» που δέχθηκε η αγορά της Αθήνας από τους ξένους επισκέπτες αποτυπώνεται στο γεγονός πως το 65,5% (9,5 εκατ. ταξιδιώτες) του συνόλου των επιβατών ήταν αλλοδαποί ή Έλληνες που ζουν μόνιμα πλέον στο εξωτερικό.
Η αυξημένη κίνηση στην Αθήνα οφείλεται, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), σχεδόν αποκλειστικά σε επιβάτες εξωτερικού (μη κάτοικοι Ελλάδας). Είναι χαρακτηριστικό πως ενώ στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου οι επιβάτες εσωτερικού (Έλληνες και ξένοι) αυξήθηκαν μόλις 1,6% (+36,3 χιλ. ταξιδιώτες) σε σύγκριση με το 2016, όσοι ήρθαν από το εξωτερικό ήταν 1 εκατ. περισσότεροι, καταγράφοντας αύξηση 11,8%.
Ποιες είναι, όμως, οι αγορές που τροφοδοτούν τη διόγκωση του τουριστικού ρεύματος προς την ελληνική πρωτεύουσα και ποια είναι η μέχρι στιγμής εικόνα από τις βασικές αγορές-δεξαμενές απ’ όπου αντλεί πελατεία η οικονομία της Αθήνας στο σύνολό της;
Σύμφωνα με στοιχεία που εξασφάλισε το Euro2day.gr από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», άνοδο καταγράφουν και οι πέντε βασικές αγορές της ελληνικής πρωτεύουσας, οι οποίες κατά σειρά είναι οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιταλία.
Τη μεγαλύτερη άνοδο εμφανίζεται να καταγράφει στο οκτάμηνο η επιβατική κίνηση από τη Γερμανία (+22%). Επίδοση την οποία παράγοντες της αγοράς αποδίδουν εν μέρει στην αύξηση των Γερμανών επισκεπτών που αποφασίζουν να δοκιμάσουν ένα city break στην ελληνική πρωτεύουσα, εν μέρει στους ξένους που φθάνουν στην Ελλάδα μέσω Γερμανίας αλλά και στα ταξίδια που πραγματοποιούν Έλληνες που ζουν και εργάζονται τα τελευταία χρόνια στην ισχυρότερη χώρα της Ευρωζώνης.
Άνοδο 5% σημειώνει η επιβατική κίνηση από τις ΗΠΑ, επιβεβαιώνοντας τη σημασία του αυξημένου αριθμού απευθείας συνδέσεων που υπάρχουν φέτος. Αντίστοιχη αύξηση καταγράφει η κίνηση από τη Γαλλία.
Με άνοδο 3% έκλεισε το οκτάμηνο η επιβατική κίνηση από τη γειτονική Ιταλία. Αύξηση η οποία αποδίδεται από στελέχη της εγχώριας ταξιδιωτικής αγοράς τόσο στην αυξημένη ζήτηση από Ιταλούς για ταξίδια στην Αθήνα αλλά και στην ενισχυμένη παρουσία της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας.
Ως στοιχείο προβληματισμού ερμηνεύουν οι ίδιες πηγές την οριακή αύξηση 1% των ταξιδιωτών από το Ηνωμένο Βασίλειο. Κι αυτό καθώς δεν θεωρείται άσχετο με τις πιθανές μελλοντικές συνέπειες από το Brexit.
Από τα στοιχεία του ΔΑΑ την ίδια στιγμή προκύπτουν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ανακατατάξεις στο χαρτοφυλάκιο αγορών του ελληνικού τουρισμού. Έτσι, «φωτογραφίζεται» μια ομάδα έξι αγορών οι οποίες καταγράφουν αύξηση από 34% μέχρι και 97%. Πρόκειται για τις αγορές που, όπως φαίνεται, τροφοδοτούν σε μεγάλο βαθμό τη νέα φετινή αύξηση της τουριστικής κίνησης προς την ελληνική πρωτεύουσα.
Τη μεγαλύτερη αύξηση καταγράφει η επιβατική κίνηση από προορισμούς της ανατολικής Μεσογείου. Συγκεκριμένα, τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση εμφανίζεται να σημειώνει η κίνηση από το Ισραήλ (+97%) ενώ ακολούθησαν οι επισκέπτες από τον Λίβανο, με άνοδο 43%.
Ακολουθούν κατά σειρά δύο αγορές της βόρειας Ευρώπης, με τους επισκέπτες από το Βέλγιο να σημειώνουν αύξηση 38% και τους ταξιδιώτες από τη Δανία αύξηση 36%.
Μεγάλη άνοδο 35% εμφανίζονται να καταγράφουν στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου οι ταξιδιώτες από την Τουρκία ενώ ολοένα περισσότεροι Ρώσοι «δοκιμάζουν» την Αθήνα (+34%).