Εντός των επόμενων ημερών θα διαμορφωθεί η τελική εικόνα για το πόσα επενδυτικά σχέδια του παλιού αναπτυξιακού (επενδυτικός νόμος 3299/2004) θα περάσουν στον επόμενο γύρο και θα «διεκδικήσουν» την επιδότησή τους.
Αυτή τη στιγμή, στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης γίνεται η συλλογή των στοιχείων για το πόσα επενδυτικά σχέδια είχαν υλοποιήσει έως τις 31/7/2017 (σ.σ. τελευταία προθεσμία) τουλάχιστον το 50% του οικονομικού τους αντικειμένου, προκειμένου να διαπιστωθεί ο αριθμός των επενδύσεων που πληρούν τις προϋποθέσεις της επιλεξιμότητας. Επιλέξιμες ωστόσο θα κριθούν και οι επενδύσεις που έως την προαναφερθείσα ημερομηνία είχαν τροποποιηθεί προς το κατώτερο έως και 50% τόσο στο φυσικό όσο και στο οικονομικό αντικείμενο, λόγω της κρίσης. Υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα υπάρξει σαφής τεκμηρίωση για τη μείωση του αντικειμένου της επένδυσης.
Η διαλογή των επενδύσεων που θα περάσουν στον επόμενο γύρο, το οποίο στην πράξη σημαίνει ότι θα πάρουν παράταση υλοποίησης έως το τέλος Ιουνίου του 2018, αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για το υπουργείο, καθώς θα είναι σε θέση να γνωρίζει επακριβώς τον αριθμό των επενδυτικών σχεδίων που δυνητικά θα υλοποιηθεί και συνεπώς το σύνολο του αιτούμενου προϋπολογισμού.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στον παλιό αναπτυξιακό νόμο είχαν υπαχθεί αρχικώς πάνω από 10.200 επενδυτικά σχέδια. Ωστόσο, στην καταγραφή που έγινε στο τέλος του 2015, προέκυψε ότι τα δυνητικώς επιλέξιμα σχέδια είχαν μειωθεί στα περίπου 6.300. Πλέον σε λίγες ημέρες θα γνωρίζουμε ακριβώς τον αριθμό των επενδύσεων που συνεχίζουν ή που έχουν ήδη υλοποιηθεί καθώς και το σύνολο του αιτούμενου προϋπολογισμού.
Δεδομένης της στενότητας των δημόσιων οικονομικών, στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης αναμένεται με αγωνία το ύψος στο οποίο θα διαμορφωθεί το αιτούμενο ποσό, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η καταβολή επιχορήγησης του δημοσίου μπορεί να ολοκληρωθεί σε πέντε ή έξι έτη. Ο ακριβής χρόνος καθορίζεται από την πορεία ολοκλήρωσης και ελέγχου του επενδυτικού σχεδίου.
Για τον λόγο αυτό, το υπουργείο θα προχωρήσει στην αύξηση των ελεγκτών που θα διενεργούν τους επιτόπιους ελέγχους για τη διαπίστωση υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της επένδυσης. Οι ελεγκτές που θα ορίζονται στους επιτόπιους ελέγχους θα είναι τρεις για κάθε επενδυτικό σχέδιο.
Σύμφωνα με το υπουργείο, η υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου της επένδυσης είναι το πιο κρίσιμο σημείο στην ορθή υλοποίηση της επένδυσης. Ο βασικός σκοπός του ελέγχου του φυσικού αντικειμένου της επένδυσης είναι η επιβεβαίωση της υλοποίησης του προβλεπόμενου έργου και της τήρησης των προδιαγραφών που αναφέρονται στην εγκριτική απόφαση ως προς το παραγόμενο αποτέλεσμα (παραδοτέο, εγκατάσταση, μηχάνημα, όργανο, εξοπλισμός).
Αποτελεί ίσως το δυσκολότερο μέρος του ελέγχου αφού απαιτεί συνδυασμένη γνώση τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, έτσι ώστε να είναι εφικτή η σύγκριση ανάμεσα στον αρχικό σχεδιασμό και στο τελικό αποτέλεσμα και προϋποθέτει μεγάλη εμπειρία, προκειμένου να εντοπιστούν τα σημαντικότερα σημεία ελέγχου και να πραγματοποιηθεί η απαραίτητη επαλήθευση.
Ο έλεγχος του φυσικού αντικειμένου της επένδυσης επιμερίζεται στον έλεγχο των έργων της ειδικότητας του μηχανολόγου μηχανικού και στον έλεγχο των έργων της ειδικότητας του πολιτικού μηχανικού.
Αντίστοιχα, το οικονομικό αντικείμενο της επένδυσης συνδέεται άμεσα και με το φυσικό της αντικείμενο. Καθοριστικό σημείο για την επιτυχή ολοκλήρωσή του είναι η ορθή έκδοση και εξόφληση των παραστατικών που αφορούν στις πραγματοποιηθείσες δαπάνες που προέβη ο φορέας κατά την υλοποίηση της επένδυσης.