ΤΑΙΠΕΔ: Ψάχνουν νέα διοίκηση για να προχωρήσει τις «καυτές πατάτες»

Εντός διμήνου το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου. Οι εκκρεμότητες μέχρι το τέλος του έτους για ΔΕΣΦΑ, «Ελευθέριος Βενιζέλος», αλλά και το 5% του ΟΤΕ. Ολα θα κριθούν μέχρι τον Νοέμβριο για το Ελληνικό.

ΤΑΙΠΕΔ: Ψάχνουν νέα διοίκηση για να προχωρήσει τις «καυτές πατάτες»

Ισχυρό διοικητικό σχήμα, το οποίο θα αναλάβει να υλοποιήσει τις πολιτικά δύσκολες ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της ενέργειας και να αντιμετωπίσει καυτές εκκρεμότητες, αναζητείται για το ΤΑΙΠΕΔ.

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα κριθεί η τύχη των τριών σημερινών μελών του διοικητικού συμβουλίου, ενώ θα προστεθούν νέα μέλη, ώστε να γίνει πενταμελές όπως ορίζει ο ιδρυτικός νόμος. Μπορεί μέχρι το τέλος του χρόνου το ταμείο να έχει μόνο δύο μεγάλα ανοικτά μέτωπα, αυτά του Ελληνικού και του ΔΕΣΦΑ, αλλά μέχρι τότε θα έχουν παραδοθεί οι εισηγήσεις των συμβούλων για τις ενεργειακές εταιρείες (ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ κ.λπ.).

Με τη νέα χρονιά αναμένεται να ξεκινήσουν κάποιοι από τους νέους διαγωνισμούς, αν και οι προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου που εντάχθηκε στο πολυνομοσχέδιο μιλάνε για πενιχρά έσοδα από νέες ιδιωτικοποιήσεις την περίοδο 2019 - 2021, μόλις 240 εκατ. ευρώ συνολικά.

Ποιο διοικητικό συμβούλιο θα προχωρήσει τους μεγάλους διαγωνισμούς; Προς το παρόν είναι άγνωστο καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αξιολόγησης των τριών μελών του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ από το υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ ΑΕ). Πρόκειται για διαδικασία που δεν συνδέεται με τις πρόσφατες αποφάσεις με τις οποίες τοποθετήθηκε πρόεδρος του Ταμείου η κα Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου (η οποία ήταν εντεταλμένη σύμβουλος), ενώ ο κ. Αντώνης Λεούσης διατήρησε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και ο κ. Αγγελος Βλάχος παρέμεινε μέλος. Από την αξιολόγηση θα μάθουμε και πόσα νέα μέλη θα προστεθούν στο πενταμελές (όπως θα είναι) διοικητικό συμβούλιο, με τους γνωρίζοντες να υποστηρίζουν πως η εκκρεμότητα θα λυθεί μέσα στο επόμενο δίμηνο.

Το αεροδρόμιο

Μέχρι τότε, η σημερινή διοίκηση αναμένεται να έχει ολοκληρώσει τα παζάρια (στα οποία συμμετέχει και το υπουργείο Υποδομών) για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" στη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ). Πρόκειται για διαδικασία που έχει καθυστερήσει σημαντικά, αν και αρχικά εμφανιζόταν ως περίπατος και ως εξαιρετικά συμφέρουσα για το δημόσιο. Η σύμβαση παραχώρησης του "Ελευθέριος Βενιζέλος" λήγει το 2026 και η 20ετής παράταση θεωρείται απαραίτητη, ώστε να προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ στο 30% της ΔΑΑ που ελέγχει.

Αν κλείσει μέσα στον επόμενο μήνα, όπως εκτιμάται, η εκκρεμότητα με την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του "Ελευθέριος Βενιζέλος" στο ΤΑΙΠΕΔ, μένουν τα ανοικτά μέτωπα του Ελληνικού και του ΔΕΣΦΑ, καθώς και η πώληση του 5% του ΟΤΕ.

Για τον ΔΕΣΦΑ υπάρχει η εμπειρία από τους δύο προηγούμενους διαγωνισμούς (που υπήρξαν άκαρποι) και η συμφωνία με τους δανειστές που περιλαμβάνεται στο συμπληρωματικό μνημόνιο, αλλά και σαφές ενδιαφέρον από ευρωπαϊκούς ομίλους. Το θέμα είναι πώς θα εξηγήσει η κυβέρνηση το ναυάγιο του προηγούμενου διαγωνισμού, όπου η αζέρικη Socar προσέφερε 400 εκατ. ευρώ, όταν οι νέες προσφορές, για το ίδιο ποσοστό του ΔΕΣΦΑ, θα είναι πολύ χαμηλότερες, όπως επισημαίνουν στελέχη της ενεργειακής αγοράς.

Όσο για το Ελληνικό, όλα θα κριθούν μέχρι το Νοέμβριο, όπως προβλέπει και η συμφωνία με το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development καθώς και τους δανειστές. Μέχρι τότε πρέπει να έχει λυθεί το θέμα με τα 37 στρέμματα δάσους (το ΤΑΙΠΕΔ καταθέτει ένσταση στην πρόσφατη απόφαση του δασάρχη Πειραιά) και βουνό από άλλες, μικρότερες εκκρεμότητες. Μέχρι το Νοέμβριο πρέπει να έχει αποφασίσει η κυβέρνηση τι θα κάνει με τις χωροθετήσεις καζίνο στην Αττική (με τη μετεγκατάσταση ή όχι του Καζίνο Πάρνηθας) και να έχει προκηρύξει τον διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση άδειας καζίνο εντός του συγκροτήματος του Ελληνικού.

Προ ημερών ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε δηλώσει στη Βουλή πως αναμένει την εισήγηση του συμβούλου για τα καζίνο στο Λεκανοπέδιο. Αν δεν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα μέχρι το Νοέμβριο, πρέπει να συμφωνηθεί νέα παράταση με το επενδυτικό σχήμα το οποίο έχει τη δυνατότητα να αποχωρήσει και να ζητήσει αποζημιώσεις. Μια τέτοια εξέλιξη δεν θεωρείται, πάντως, πιθανή καθώς δεν αφήνεις τόσο εύκολα το καλύτερο οικόπεδο της χώρας, ακόμα και αν είσαι σίγουρος πως θα λάβεις αποζημιώσεις εκατομμυρίων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v