Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΑΔΜΗΕ: Αντιφατικά μηνύματα στις προβλέψεις για τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας

Σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ το 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς 2018-2017 που εκπόνησε ο ΑΔΜΗΕ. Το 2022 η ζήτηση ρεύματος θα πιάσει τα επίπεδα του 2008. Αδυναμία πρόβλεψης της ετήσιας αιχμής.

ΑΔΜΗΕ: Αντιφατικά μηνύματα στις προβλέψεις για τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας

Σε πέντε χρόνια, το 2022, θα επανέλθει η καθαρή ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στα υψηλά επίπεδα του 2008, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος από την άλλη πλευρά δυσκολεύεται να προβλέψει την ετήσια αιχμή της, κάνοντας λόγο για αβεβαιότητα που προκαλεί η αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς.

Τα αντιφατικά αυτά μηνύματα, προκύπτουν από το "Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας 2018-2027" του Διαχειριστή, το οποίο υπέβαλε στη ΡΑΕ και η Αρχή με τη σειρά της το έδωσε σε δημόσια διαβούλευση.

Στο ίδιο κείμενο, ο ΑΔΜΗΕ παρουσιάζει για πρώτη φορά αναλυτικό πίνακα με αναλυτική περιγραφή των εργασιών αλλά και με ακριβές χρονοδιάγραμμα τα στάδια υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο σε πρώτη φάση και με την Αττική σε δεύτερη. Είναι χαρακτηριστικό πως ο ΑΔΜΗΕ αναμένει την ολοκλήρωση της  μικρής διασύνδεσης  στις 17 Φεβρουαρίου του 2020 και της μεγάλης στις 29 Δεκεμβρίου του 2023.

Ειδικότερα, ο Διαχειριστής στα σενάρια που κάνει για την εξέλιξη της "καθαρής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας" τα επόμενα χρόνια και αφού λάβει υπόψη του τις προβλέψεις των θεσμών για την πορεία του ΑΕΠ, προβλέπει μέση ετήσια αύξηση 0,91% μέχρι το 2027, όταν τη δεκαετία 2000-2010 ήταν 2,17%. Έτσι για το 2022 η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας θα ανέλθει στις 58.050 GWh, κι ενώ το 2008 είχε σημειωθεί το υψηλότερο στις 56.310 GWh.

Το βάθος της οικονομικής ύφεσης αποτυπώθηκε και στην μέχρι τώρα πορεία της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία κατά την περίοδο 2008 - 2016 έπεσε κατά 9%.

Ο ΑΔΜΗΕ εξαιτίας αυτής της πορείας κάνει γνωστό στο δεκαετές πλάνο ανάπτυξης ότι μεταθέτει αργότερα ορισμένα έργα ενίσχυσης και επέκτασης στο σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, τα οποία δεν είναι αναγκαία να γίνουν σύντομα, αν και δεν παραγνωρίζει την κρισιμότητά τους. Ενδεικτικά, πρόκειται για το ΚΥΤ Πάτρας, έργα αντικατάστασης και ενίσχυσης της διασύνδεσης Λευκάδας - Κεφαλλονιάς, αναβάθμιση του βρόχου 150 KV στον Έβρο κλπ.

Τα κλιματιστικά το χειμώνα...

Ωστόσο, αν και ο ΑΔΜΗΕ διαπιστώνει και προβλέπει μείωση της καθαρής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας εντούτοις όταν επιδιώκει να κάνει εκτίμηση για την πορεία της ετήσιας αιχμής αναφέρει με δεδομένα τις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού και την επέκταση των ΑΠΕ "η πρόβλεψη της ετήσιας αιχμής καθίσταται ακόμα δυσκολότερη, αφού δεν είναι δυνατό να εκτιμηθεί η επίπτωση της οικονομικής ύφεσης στη συμπεριφορά των καταναλωτών κατά τις ώρες των θερινών αιχμών, ειδικά σε συνθήκες παρατεταμένου καύσωνα". Αλλά η απρόβλεπτη συμπεριφορά δεν εντοπίζεται στην καλοκαιρινή περίοδο. Παρατηρείται στο χειμώνα, λόγω της εκτεταμένης χρήσης των κλιματιστικών για θέρμανση.

Αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΑΔΜΗΕ: "Από το θέρος του 2013 και μετά, αυτό που έχει πλέον σημασία για το σχεδιασμό του Συστήματος ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες διακίνησης ενέργειας κατά τις ώρες μεγίστου φορτίου, είναι η βραδινή αιχμή, η οποία δεν επηρεάζεται από την παραγωγή των Φ/Β", λέει κι εξηγεί: " Από ιστορικά στοιχεία διαπιστώνεται ότι η βραδινή αιχμή ζήτησης φορτίου εμφανιζόταν τους θερινούς μήνες σε ημέρες καύσωνα, ήταν όμως αρκετά χαμηλότερη από την μεσημβρινή αιχμή. Από το 2013 και μετά οι βραδινές αιχμές του έτους έχουν αρχίσει να παρατηρούνται κατά τους χειμερινούς μήνες και οι οποίες υπολείπονται ελαφρώς από τη Συνολική Αιχμή που εμφανίζεται κατά τις μεσημβρινές θερινές ώρες. Εξαίρεση αποτέλεσε το 2014 όπου η χειμερινή βραδινή αιχμή συστήματος (9092 MW) που παρατηρήθηκε το Δεκέμβριο ξεπέρασε σημαντικά τη Συνολική Αιχμή (8667 MW) που εμφανίστηκε τις μεσημβρινές ώρες του Ιουλίου. Ενδεχομένως η στροφή των καταναλωτών στη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για θέρμανση να οδηγήσει σε μόνιμη εμφάνιση των βραδινών αιχμών του έτους κατά τη χειμερινή περίοδο", καταλήγει ο Διαχειριστής.

Οι διασυνδέσεις της Κρήτης

Κυρίαρχο μέρος στο "Δεκαετές Προγράμματος Ανάπτυξης" του ΑΔΜΗΕ έχει η διασύνδεση της Κρήτης. Σε αυτό επισυνάπτεται ένας πολυσέλιδος πίνακας με στήλες που περιγράφουν τις εργασίες και τα βήματα που πρέπει να γίνουν, το εύρος των χρόνων εκτέλεσης τους, ανά περίπτωση και η πρόοδος.

Τονίζεται, φυσικά, η σπουδαιότητα των δύο διασυνδέσεων της Κρήτης, που είναι η κάλυψη των αναγκών ηλεκτροδότησης, αφού η ζήτηση δεν μπορεί να καλυφθεί ιδίως το καλοκαίρι από τις ντιζελοκίνητες μονάδες του νησιού αλλά κι επειδή το 2020 πρέπει αυτές να αποσυρθούν λόγω της αυστηρής περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Επιπλέον αναφέρεται ότι οι ΥΚΩ με τις διασυνδέσεις αυτές θα μειωθούν κατά 300 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v