Η επιστροφή της Snam, της ιταλικής εταιρίας που είναι ο διαχειριστής του συστήματος φυσικού αερίου, στον διαγωνισμό πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ, ήταν το κύριο θέμα της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε χθες στη Ρώμη ανάμεσα στον υπουργό Οικονομικής Ανάπτυξης και αρμόδιο για ενεργειακά θέματα Carlo Calenda και τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο υπουργοί που συνδέονται με φιλική σχέση από την εποχή του κ. Σταθάκη στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης είχαν στην κορυφή της ατζέντας των συνομιλιών τους το ενδιαφέρον της Snam για συμμετοχή στην αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους. Πηγές της αγοράς θέλουν τους Ιταλούς να παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις της πορείας της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ και ιδίως μετά και τις τελευταίες διεθνείς ενεργειακές εξελίξεις για την κατασκευή του μεγάλου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Ισραήλ -Κύπρου - Ελλάδας - Ιταλίας (EastMed).
Ο Ιταλός διαχειριστής, να σημειωθεί, είχε επιδιώξει να συμμετάσχει και στην προηγούμενη απόπειρα πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ, όταν η αζέρικη Socar είχε υποχρεωθεί να πουλήσει μερίδιο από το 66% που απέκτησε σε Ευρωπαίο διαχειριστή. Τότε λοιπόν είχε επιλεγεί η Snam από την κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν. Οι ίδιες οι πληροφορίες ήθελαν μάλιστα, όταν πέρασε η τροπολογία Σκουρλέτη, με την οποία ψαλιδίστηκαν οι ταρίφες διέλευσης από το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου, να ήταν έτοιμοι να μπουν από μόνοι τους στο παιχνίδι...
Ωστόσο, η συνέχεια ήταν γνωστή, με την Κομισιόν να ζητά την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Σήμερα η διαδικασία, που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ, βρίσκεται στη φάση της πρόσληψης συμβούλου ιδιωτικοποίησης.
Πάντως πληροφορίες δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστές για το αν οι Ιταλοί της Snam θα κατέβουν στον διαγωνισμό μόνοι τους ή σε συνεργασία με επενδυτή από τρίτη χώρα.
Στη συνάντηση των δύο υπουργών, όπως έγινε γνωστό από το υπουργείο Ενέργειας, μπήκε και το θέμα των επόμενων βημάτων των εμπλεκόμενων χωρών στην προώθηση του έργου EastMed, ο οποίος ως γνωστόν, στο σκέλος της θαλάσσιας διαδρομής Ηγουμενίτσας - Οτράντο θα υλοποιηθεί από την κοινοπραξία IGI Poseidon, την οποία έχουν συστήσει η Edison και η ΔΕΠΑ. Οι ίδιες εταιρίες εμπλέκονται και στη διαδρομή του σκέλους του αγωγού TAP Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB), με συμμετοχή και της βουλγαρικής Bulgarian Energy Holding.
Πηγές επίσης αναφέρουν ότι ο κ. Σταθάκης ενημέρωσε τον κ. Calenda και για τη δρομολόγηση των επόμενων βημάτων ως προς την επικύρωση της σύμβασης παραχώρησης των δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στο θαλάσσιο «οικόπεδο 2», που συμμετέχει η Edison μαζί με τη γαλλική Total και τα ΕΛ.ΠΕ.
Ενημέρωση έγινε από τον Έλληνα υπουργό και για τις ευκαιρίες επένδυσης που ανοίγονται στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας με την πώληση των λιγνιτικών μονάδων. Αν και η Edison σε πρόσφατη συνάντηση που είχε κάνει με τον κ. Σταθάκη φέρεται να του γνωστοποίησε πως το ενδιαφέρον της επικεντρώνεται μόνο στο ενδεχόμενο πώλησης και υδροηλεκτρικών μονάδων.