Παρά τις αστοχίες του υπουργείου Πολιτισμού, που αλλάζει με ανησυχητική συχνότητα άποψη για το ποια είναι και ποια δεν είναι τα διατηρητέα κτίσματα στην έκταση του Ελληνικού, η επένδυση αντιμετωπίζει σοβαρότερα ζητήματα.
Μάλιστα, έμπειροι μηχανικοί που στελεχώνουν κρατικές υπηρεσίες οι οποίες ασχολούνται με τη διαδικασία ολοκλήρωσης της συμφωνίας με τη Lamda Development μιλούν για τιτάνια και πρωτοφανή προσπάθεια που καταβάλλεται (από ορισμένους φορείς), ώστε να προχωρήσει η αξιοποίηση του σημαντικότερου ακινήτου της χώρας.
Οι ίδιοι παραδέχονται πως η υπόθεση με τα διατηρητέα είναι μείζονος σημασίας, όπως και το ανοικτό μέτωπο με το δασαρχείο, αλλά εξηγούν πως η διοίκηση της Ελληνικόν ΑΕ, που ασχολείται με το ξεκαθάρισμα του ακινήτου, έχει πολλούς περισσότερους πονοκεφάλους. Για παράδειγμα, όπως λένε, ακόμα είναι σε εξέλιξη οι δικαστικές διαδικασίες για την απομάκρυνση ιδιωτών - χρηστών του ακινήτου όπως για το κανόε καγιάκ, για την πίστα καρτ στον Αγιο Κοσμά και για σειρά κέντρων διασκεδάσεως στην παραλιακή ζώνη. Και όπως λένε, «μπορεί να αποδειχθεί πιο δύσκολη η έξωση των συγκεκριμένων επιχειρηματιών από τη μεταφορά των 3.000 μεταναστών που σήμερα βρίσκονται στον χώρο του πρώην αεροδρομίου».
Τα τεχνικής και γραφειοκρατικής φύσεως προβλήματα είναι η μία πλευρά της υπόθεσης. Υπάρχει και η άλλη πλευρά, που έχει να κάνει με τις απαιτήσεις παραγόντων της περιοχής όπως η προσπάθεια ενός δημάρχου για να μετατοπιστεί ολόκληρος ουρανοξύστης επειδή κάποιοι δημότες διαμαρτύρονται πως θα τους κόβει τη θέα προς τη θάλασσα. Αλλά και η συζήτηση στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για την έκταση που θα καταλαμβάνει το Μουσείο της εντός του ακινήτου.
Για να τελειώσει η εκκρεμότητα με τα διατηρητέα κτίρια και την αρχαιολογία χρειάζονται αποφάσεις του υπουργείου Πολιτισμού. Πιο σύνθετη είναι η κατάσταση με το δασαρχείο Πειραιά, αν και στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υποστηρίζουν πως η υπόθεση έχει λυθεί.
Το πρόβλημα είναι πως οι δασικές υπηρεσίες θεωρούν πως πρέπει να διατηρηθούν συστάδες δέντρων σε ένα από τα σημαντικότερα τμήματα της έκτασης των 6.500 στρεμμάτων, το σημείο που θα συνδέει την έκταση του πρώην αεροδρομίου με την παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά. Στο ίδιο σημείο έχει χωροθετηθεί από τον επενδυτή και ένας από τους ουρανοξύστες (ένα από τα 11 κτίρια-τοπόσημα που προβλέπεται να κατασκευαστούν).
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και στην κυβέρνηση είχε επικρατήσει η άποψη να κατατεθεί (επισήμως) το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) από τον επενδυτή, ώστε να προχωρήσει η διαδικασία και στη συνέχεια «να δούμε τι θα γίνει» με τη δασική υπηρεσία. Ομως, η πλευρά της Lamda δεν είχε την ίδια γνώμη και το ΣΟΑ δεν κατατέθηκε στο παρά πέντε. Από τότε έχουν περάσει αρκετοί μήνες χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί με ποιον τρόπο θα καλυφθούν οι απαιτήσεις του επενδυτή σε σχέση τόσο με τη δασική υπηρεσία, όσο και με το υπουργείο Πολιτισμού που εμφανίζεται «ασταθές» π.χ. όσον αφορά στο ποια κτίρια είναι διατηρητέα.
«Ακόμα και αν υπάρχει μια ακόμα ημερομηνία υποτιθέμενης ολοκλήρωσης της συμφωνίας για το Ελληνικό στο επικαιροποιημένο μνημόνιο, θα έχει την τύχη των προηγούμενων χρονοδιαγραμμάτων» λένε όσοι πιστεύουν πως είναι αδύνατον να τρέξουν περισσότερο οι υπηρεσίες.
Βέβαια, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου καταγράφονται ανεξήγητες καθυστερήσεις, όπως με το αμαξοστάσιο της Οδικές Συγκοινωνίες (Ο.ΣΥ) στο Ελληνικό, που όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, ζητούνται περί τα 90 εκατ. ευρώ για νέο αμαξοστάσιο (με άγνωστη ημερομηνία αγοράς και αδειοδότησης της έκτασης), όταν στελέχη του οργανισμού θεωρούν πως αρκεί η μεταφορά του στόλου σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις.
Ακόμα και αν κατατεθεί αύριο το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, θα χρειαστούν μήνες περαιτέρω διαβουλεύσεων. Το ΣΟΑ περιέχει, σε γενικές γραμμές, τις προς πολεοδόμηση περιοχές, τα ρέματα κλπ. Πριν εγκριθεί το ΣΟΑ από το υπουργείο Περιβάλλοντος απαιτείται, με βάση το νόμο, η γνωμοδότηση ειδικής πενταμελούς επιτροπής, από πρόσωπα διεθνούς κύρους. Η επιτροπή έχει προθεσμία δύο μηνών για να γνωμοδοτήσει στον υπουργό, ενώ θα απαιτηθούν περισσότεροι μήνες για την έγκριση του λεπτομερούς πολεοδομικού σχεδιασμού.
Τόσο το ΣΟΑ, όσο και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που θα το συνοδεύει θα ενταχθούν σε προεδρικό διάταγμα, το οποίο πρέπει να εγκριθεί στη συνέχεια από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αφού προηγηθεί η διαβούλευση που ορίζει ο νόμος.
Αφού ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη διαδικασία, τότε θα θεωρείται ολοκληρωμένη και η συμφωνία και θα καταβληθεί η πρώτη δόση του τιμήματος από το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development.
Το καζίνο
Στο μεσοδιάστημα, όμως, η κυβέρνηση καλείται να προχωρήσει και μια ακόμα υπόθεση: Την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την αδειοδότηση καζίνο στην έκταση του Ελληνικού. Η σχετική νομοθετική ρύθμιση για την άδεια καζίνο έχει ψηφιστεί εδώ και μήνες και προβλέπει συνολική αναμόρφωση της νομοθεσίας για τις άδειες καζίνο στην Ελλάδα. Μέχρι σήμερα, πάντως, είναι άγνωστο πόσο έχει προχωρήσει η υπόθεση, αν και κατά καιρούς εμφανίζονται διάφοροι εκπρόσωποι ισχυρών διεθνών ομίλων από τον χώρο των τυχερών παιχνιδιών.
Η "ωρίμανση" της επένδυσης δε συνδέεται, επίσης, μόνο με άδειες και γνωμοδοτήσεις. Επειδή δεν είχε γίνει σχεδόν τίποτα τα τελευταία χρόνια, η σημερινή διοίκηση της Ελληνικόν ΑΕ προχώρησε στην καταγραφή τεχνικών στοιχείων των κτισμάτων για την προετοιμασία της μεταβίβασης στον επενδυτή. Στην καταγραφή περιλαμβάνονται κτίσματα για τα οποία υπάρχουν αντίγραφα αδειών και σχεδίων, κτίσματα για τα οποία δεν υπάρχουν οικοδομικές άδειες στα αρχεία της εταιρείας και αναζητούνται, καθώς και άλλα κτίσματα, όπως κατασκευές στεγάστρων και υποστέγων ή κινούμενες κατασκευές. Επίσης, χρειάστηκε να γίνει αποδοχή από το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας της γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού αλλά και απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για το ίδιο θέμα.
Τα παζάρια με διάφορες υπηρεσίες και ιδιώτες συνεχίζονται, αλλά θα χρειαστεί τιτάνια προσπάθεια για να προχωρήσει η μεγαλύτερη επένδυση που σχεδιάζεται στη χώρα, λένε οι γνωρίζοντες.
Οι χαμηλοί τόνοι που διατηρεί το επενδυτικό σχήμα (τουλάχιστον επισήμως) εκλαμβάνεται από την άλλη πλευρά ως κατανόηση του πρωτοφανούς έργου που πρέπει να βγάλει εις πέρας ο κρατικός μηχανισμός.