Περιορισμένη εκτιμάται πως είναι η συμμετοχή εργοδοτών και εργαζομένων στην πλατφόρμα που έχει δημιουργηθεί ειδικά για τους εργαζόμενους με δελτίο παροχής υπηρεσιών και έως δύο εργοδότες.
Τα στοιχεία έως την περασμένη Παρασκευή δείχνουν ότι μόλις 12.000 «μπλοκάκια» έχουν δηλωθεί στην πλατφόρμα του ΕΦΚΑ, προκαλώντας έντονο «πονοκέφαλο» στα συναρμόδια υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών, παρά την «ικανοποιητική πορεία» των συνολικών εσόδων του Υπερταμείου.
Μάλιστα, την Παρασκευή λήγει η προθεσμία καταβολής εισφορών Μαρτίου κι ακόμη δεν έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Ταμείου οι εισφορές για το σύνολο του 1,4 εκατ. αυτοαπασχολούμενων, αγροτών και ελεύθερων επαγγελματιών, γεγονός που οδήγησε σε μια παράταση της προθεσμίας πληρωμής των εισφορών έως τη 12η Μαΐου.
Τα ειδοποιητήρια έρχονται και αυτή τη φορά με καθυστέρηση, που σύμφωνα με στελέχη του υπερταμείου οφείλεται στην προσπάθεια που καταβάλλεται να ενσωματωθούν οι απαραίτητες διορθώσεις. Βέβαια, επισημαίνεται ότι λάθη που δεν θα διορθωθούν ούτε αυτή τη φορά, θα αντιμετωπιστούν την επόμενη. Με τα ειδοποιητήρια Μαρτίου πάντως, δεν θα υπάρχουν για τρίτο συνεχόμενο μήνα εισφορές επικούρησης και εφάπαξ (πρόνοια).
Παράλληλα, οι δηλώσεις εργοδοτών στη νέα πλατφόρμα του ΕΦΚΑ για τα «μπλοκάκια» με έναν ή το πολύ δύο εργοδότες μόλις που αγγίζουν τις 12.000. Αν και είναι η πρώτη φορά επίσημης καταγραφής του «φαινομένου», οι ειδικοί επισημαίνουν πως οι εργαζόμενοι που ενώ παρέχουν μισθωτή, εξαρτημένη εργασία αμείβονται με Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών πιθανότατα να ξεπερνούν τις 100.000.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι πολλοί εργαζόμενοι με «μπλοκάκι» είτε έχουν σταματήσει τη δραστηριότητα (απολύθηκαν), είτε έχουν επωμιστεί το κόστος των εισφορών (ακόμα και το κομμάτι των εργοδοτών τους) και συνεπώς ασφαλίζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες, είτε ακόμα δεν έχουν «κόψει» απόδειξη, παραμένοντας απλήρωτοι.
Η μάχη κατά της εισφοροδιαφυγής
Με στόχο τη μείωση της εισφοροδιαφυγής αλλά και τον περιορισμό της καταστρατήγησης της εργατικής νομοθεσίας και κατά συνέπεια την αύξηση των εσόδων του δημοσίου και του ΕΦΚΑ, τα συναρμόδια υπουργεία προωθούν σχέδιο στοχευμένων ελέγχων, τον Μάιο, στην Αττική, με μεικτά κλιμάκια από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), το Περιφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο Ασφάλισης (ΠΕΚΑ) του ΕΦΚΑ και την Οικονομική Αστυνομία.
Στο υπουργείο Εργασίας εκτιμούν ότι η ραγδαία αύξηση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, δηλαδή η εκ περιτροπής και η μερική απασχόληση, υποκρύπτει υποδηλωμένη εργασία, προκειμένου να αποφευχθεί το πρόστιμο των 10.550 ευρώ σε περίπτωση εντοπισμού αδήλωτου εργαζόμενου. Συνολικά, εκτιμάται ότι αδήλωτη, ανασφάλιστη και υποδηλωμένη εργασία αγγίζει το 30%, παρότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του συστήματος «Άρτεμις» για το 2016 που θα δημοσιευτεί τις επόμενες ημέρες, η αδήλωτη εργασία έχει περιοριστεί στο 13,5% από 16,48% το 2015 και 19,17% το 2014.
Οι έλεγχοι επιβεβαιώνουν ότι πλέον οι παραβάσεις εστιάζονται στην εργασιακή σχέση και στο ωράριο των εργαζόμενων. Μάλιστα, συνδικαλιστές προερχόμενοι από κλάδους με διαπιστωμένα υψηλή παραβατικότητα εκτιμούν ότι το 50% των εργαζομένων με μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση εργάζεται για περισσότερες από 8 ώρες.
Στην προσπάθεια περιορισμού του φαινομένου, το ΣΕΠΕ σχεδιάζει επίσης στοχευμένους ελέγχους σε επιχειρήσεις που δηλώνουν ότι η πλειοψηφία των εργαζομένων τους υποαπασχολούνται, ενεργοποίηση του μέτρου αποκλεισμού των επιχειρηματιών που παρανομούν για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από επιδοτούμενα προγράμματα και -εφόσον υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές- διαβάθμιση των προστίμων ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης αλλά και τη συμμόρφωση ή την υποτροπή του εργοδότη. Ειδικά για το τελευταίο, πρόκειται για τη διεύρυνση του Μητρώου Παραβατικότητας των Επιχειρήσεων.
Ο σχεδιασμός προβλέπει πως εντός του καλοκαιριού θα ψηφιστεί ρήτρα που θα προβλέπει πως όσοι υποπίπτουν σε σοβαρές και πολύ σοβαρές παραβάσεις θα αποκλείονται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από κοινοτικά κονδύλια (ευρωπαϊκά προγράμματα, ΕΣΠΑ) και δημόσιο χρήμα (συμβάσεις με φορείς του Δημοσίου κ.λπ.). Πρόκειται για διεύρυνση του μητρώου που ισχύει σήμερα για εργολαβικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και φύλαξης.