Το μεγάλο στοίχημα που συνιστά για την Αθήνα και την εθνική οικονομία η αξιοποίηση της σταθερής μεγέθυνσης του τουριστικού ρεύματος από το εξωτερικό προς την ελληνική πρωτεύουσα αναδύθηκε από την κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν χθες ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης και ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχιος Βασιλάκης (φωτ.), στο πλαίσιο των δράσεων που υλοποιεί η «Σύμπραξη Τουρισμού για την Αθήνα».
Τα μεγέθη στα οποία κινείται πλέον η τουριστική κίνηση στην Αθήνα υποχρεώνουν τους εμπλεκόμενους φορείς, επιχειρηματίες και επαγγελματίες να αναζητήσουν νέα εργαλεία για την αποτελεσματική διαχείριση ενός όγκου επισκεπτών που αρχίζει να… ξεφεύγει.
Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο δήμαρχος Αθηναίων, πως το 2016 οι ξένοι επισκέπτες στην Αθήνα διαμορφώθηκαν στα υψηλότερα επίπεδα στην ιστορία της πρωτεύουσας, φθάνοντας τα 4,5 εκατ. επισκέπτες (400.000 περισσότερους από το 2015 ή +8%). Πρακτικά, δηλαδή, τη χρονιά που έφυγε, ο «πληθυσμός» της πρωτεύουσας διπλασιάστηκε. Κι αν ισχύει η εκτίμηση πως σε κάθε 40 ξένους επισκέπτες αντιστοιχεί μία θέση εργασίας, εύκολα μπορεί να γίνει αντιληπτό τι μπορεί να συνεπάγεται για τους εργαζόμενους της Αττικής η διόγκωση του τουριστικού ρεύματος προς την πρωτεύουσα.
Μέσα σε τέσσερα χρόνια, μάλιστα, το τουριστικό ρεύμα προς την Αθήνα ενισχύθηκε κατά 2 εκατ. επισκέπτες καθώς το 2012 είχε φιλοξενήσει μόλις 2,5 εκατ. ταξιδιώτες, υποχωρώντας στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας.
Το περυσινό ρεκόρ, μάλιστα, όλα δείχνουν πως θα αποτελέσει σύντομα παρελθόν καθώς ήδη κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017 το αεροδρόμιο της Αθήνας καταγράφει νέα αύξηση ξένων επισκεπτών της τάξης του 14% (+19% η Aegean).
Οι δύο από τους τρεις εταίρους της «Σύμπραξης Τουρισμού για την Αθήνα» (αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας και Aegean Airlines) επωφελήθηκαν τα μέγιστα από την πλημμυρίδα ξένων επισκεπτών των τελευταίων χρόνων.
Ενδεικτική είναι η πορεία της Aegean για την οποία η Αθήνα αποτελεί το «ορμητήριό» της καθώς έχει αναλάβει ρόλο εθνικού αερομεταφορέα μετά τη συγχώνευσή της με την Olympic Air. Από το 2013, όταν άρχισε να ανακάμπτει η τουριστική κίνηση προς την Αθήνα, μέχρι το 2016, η Aegean αύξησε κατά 16 τα αεροπλάνα της φθάνοντας σε ένα στόλο 61 αεροσκαφών, ενώ έριξε στην αγορά 4,3 εκατ. περισσότερες θέσεις για να φθάσει τα 16,2 εκατ. το 2016.
Στο ίδιο διάστημα, η εταιρεία πρόσθεσε στο δίκτυο δρομολογίων της 44 νέους διεθνείς προορισμούς σε 23 νέες χώρες, με αποτέλεσμα στο τέλος του 2016 να πετά σε 100 διεθνείς προορισμούς (145 συμπεριλαμβανομένων του εσωτερικού) σε 45 συνολικά χώρες. Το αποτέλεσμα ήταν να αυξήσει κατά 8,8 εκατ. τους επιβάτες της, φθάνοντας τα 12,5 εκατ. ταξιδιώτες.
Ταυτόχρονα, η Aegean κατάφερε την τελευταία τετραετία να πετύχει αύξηση 128% της συνολικής επιβατικής κίνησης από/προς Αθήνα και 97% τους επιβάτες από το εξωτερικό που συνεχίζουν μέσω Αθήνας το ταξίδι τους προς κάποιο άλλο ελληνικό προορισμό.
Η διοργάνωση εκδηλώσεων έπαιξε τον δικό της ρόλο στην αύξηση της τουριστικής κίνησης προς την Αθήνα. Είναι χαρακτηριστικό πως στη διετία 2014-2015 η Αθήνα αναρριχήθηκε 25 θέσεις στη σχετική παγκόσμια κατάταξη. Η Αθήνα, ταυτόχρονα, φιλοξένησε το 57% των συνεδρίων που διοργανώθηκαν το 2015 στην Ελλάδα ενώ η οικονομία της πόλης εκτιμάται ότι ενισχύθηκε με 51 εκατ. ευρώ από τέτοιες μεγάλης κλίμακας εκδηλώσεις την ίδια χρονιά. Πόσο σημαντικός είναι ο συγκεκριμένος τομέας για την πρωτεύουσα προκύπτει από την εκτίμηση πως κάθε σύνεδρος δημιουργεί τζίρο 2.000 ευρώ στην πόλη.
Η πρωτεύουσα «χτίζει» χρόνο με τον χρόνο ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο mega events, διαμορφώνοντας τις προϋποθέσεις για να μετεξελιχθεί σε έναν αυτόνομο τουριστικό προορισμό για όλο τον χρόνο.
Σ’ αυτή την κατεύθυνση, ο κλασικός Μαραθώνιος της Αθήνας (Νοέμβριο) απέκτησε «αδελφάκι», τον ημι-Μαραθώνιο (Μάρτιο). Φέτος η διεθνής διοργάνωση τέχνης documenta 14, που θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Ιουλίου, έχει ήδη προσελκύσει δεκάδες χιλιάδες ξένους επισκέπτες στην Αθήνα. Ταυτόχρονα η πρωτεύουσα θα είναι από τις 23 Απριλίου και για ένα χρόνο «πρωτεύουσα του βιβλίου» για ολόκληρη την Ευρώπη. Γεγονός που αναμένεται να προσθέσει ακόμα περισσότερους επισκέπτες στην πόλη.
Για την προβολή της Αθήνας υλοποιείται φέτος πρόγραμμα ύψους 600.000 ευρώ, το οποίο θα προέλθει από ιδιωτικά κεφάλια.
Ταυτόχρονα επεκτείνεται το πρόγραμμα διοργάνωσης fam trips στα οποία μετέχουν δημοσιογράφοι, bloggers και πρόσωπα με ισχυρούς προσωπικούς λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ταξίδια τα οποία έχουν στόχο να κάνουν γνωστό το σύγχρονο πρόσωπο της πόλης στους ξένους καλεσμένους.
Το πρόγραμμα διοργάνωσης αυτών των ταξιδιών βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη διάθεση εισιτηρίων από την Aegean αλλά και τη φιλοξενία των συμμετεχόντων σε ξενοδοχεία της πρωτεύουσας. Ενδεικτικό του μεγέθους που έχει αποκτήσει το εν λόγω πρόγραμμα είναι το γεγονός πως στο διάστημα 2014-2016 η Aegean διέθεσε συνολικά 7.000 εισιτήρια για να υποστηρίξει τη διοργάνωση 150 fam trips και 150 δημοσιογραφικών ταξιδιών (press trips).