Μετά τις 24 Απριλίου, θα πρέπει να αναμένονται εκ νέου στην Αθήνα οι επικεφαλής του κουαρτέτου, χωρίς να σημαίνει ότι στο μεσοδιάστημα δεν θα γίνεται δουλειά εξ αποστάσεως.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τις επόμενες δύο εβδομάδες θα επιχειρηθεί να δημιουργηθεί ο βασικός κορμός του επικαιροποιημένου μνημονίου με την Κομισιόν (SMoU), αλλά και του νέου μνημονίου με το ΔΝΤ (MEFP) εξ αποστάσεως, ώστε ο νέος γύρος επαφών στην Αθήνα να είναι όσο το δυνατόν πιο σύντομος.
Όπως προέκυψε από τις πρόσφατες δηλώσεις του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Β. Σόιμπλε, το επόμενο βήμα της συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο δεν θα πρέπει να υποτιμάται.
Στη Μάλτα, έγινε το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση μιας δύσκολης συμφωνίας, αλλά η αποκωδικοποίησή της σε όρους τεχνικούς, όταν θα πρέπει να αποσαφηνιστεί πότε και ποιοι ακριβώς θα πληρώσουν τη νύφη των πρόσθετων μέτρων ύψους 3,6 δισ. ευρώ, δεν αποκλείεται να κρύβει νέο γύρο πολιτικών ανατροπών και πιέσεων.
Πέρα από την πολιτική πτυχή της τεχνικής συμφωνίας, παραμένει και το ζήτημα των διαφωνιών μεταξύ των θεσμών όσον αφορά στα νούμερα. Μετά το Eurogroup της Μάλτας, ο Σόιμπλε δήλωσε ότι «υπάρχουν ακόμα κάποιες διαφορές στο πώς βλέπουν την ελληνική οικονομική ανάπτυξη το ΔΝΤ και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, κάτι που οδηγεί σε αντικρουόμενα στοιχεία».
Το νέο ορόσημο έλευσης του κουαρτέτου στην Αθήνα συμπίπτει με την ανακοίνωση των στοιχείων για το περυσινό πρωτογενές πλεόνασμα. Ο πρωθυπουργός έχει αναφέρει ότι πέρυσι το πρωτογενές πλεόνασμα ξεπέρασε το 3,5% του ΑΕΠ, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, πιο συγκρατημένος, έκανε λόγο για πλεόνασμα πάνω από 3%.
Στην παρούσα φάση, κανείς δεν γνωρίζει πόσο ακριβώς ήταν το περυσινό πλεόνασμα. Η Eurostat, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη ζητήσει από την ΕΛΣΤΑΤ τον πρώτο κύκλο διευκρινίσεων επί των αρχικών στοιχείων που εστάλησαν και εντός της εβδομάδας αναμένεται να σταλούν και τα νεότερα δεδομένα.
Οι ανακοινώσεις έχει σχεδιαστεί να γίνουν στις 21 Απριλίου από την ΕΛΣΤΑΤ, ενώ τα συνολικά στοιχεία για όλες τις χώρες της ευρωζώνης θα ανακοινωθούν στις 24 του μήνα από τη Eurostat.
Το νέο στοίχημα
Το δημοσιονομικό μονοπάτι για μετά το 2018 ανάγεται, σε συνδυασμό με τη συνολική διευθέτηση του χρέους, στο νέο μεγάλο μέτωπο για την ελληνική κυβέρνηση. Οι πληροφορίες δεν είναι ευοίωνες. Αναφέρουν ότι το Βερολίνο δεν πρόκειται να συμβιβαστεί με τίποτα λιγότερο από πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ για μία πενταετία.
Το επικρατέστερο σενάριο πάνω στο οποίο επιχειρεί να ισορροπήσει πολιτικά η κυβέρνηση πατούσε μέχρι πρότινος σε διατήρηση των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ για τρία χρόνια, έως το 2020, με την ελληνική οικονομία να μπαίνει σε μία τροχιά επιταχυνόμενης ανάπτυξης από φέτος.
Οι νεότερες πληροφορίες αναφέρουν όμως ότι το Βερολίνο θα κρατήσει σκληρή γραμμή, απαιτώντας τη διατήρηση πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022, ενώ το ΔΝΤ είναι έτοιμο να προσγειώσει απότομα τις προβλέψεις για απογείωση της ελληνικής οικονομίας σε όρους ανάπτυξης, παράμετρος η οποία είναι ικανή να μεταβάλει σημαντικά τους όρους του παιχνιδιού.