Αύξηση των ξένων τουριστών στη χώρα μας το φετινό καλοκαίρι αλλά και σημαντικές ανακατατάξεις στο άτυπο τουριστικό «χρηματιστήριο» των ελληνικών προορισμών προδιαγράφουν για φέτος τα στοιχεία προγραμματισμένων θέσεων σε πτήσεις από διάφορους προορισμούς του εξωτερικού προς την Ελλάδα.
Ενδεικτική του ευνοϊκού φετινού momentum για τον ελληνικό τουρισμό είναι η εκρηκτική αύξηση που εμφανίζεται να καταγράφει, μέχρι στιγμής, η ζήτηση από τη Γερμανία. Από τις συναντήσεις της υπουργού Τουρισμού Έλενας Κουντουρά με τον πρόεδρο του πανίσχυρου Συνδέσμου Ταξιδίων της Γερμανίας (DRV) Norbert Fiebig και εκπροσώπους των ισχυρότερων τουρ οπερέιτορ της γερμανικής και ευρωπαϊκής αγοράς (TUI, Thomas Cook) προκύπτει ότι οι κρατήσεις πακέτων διακοπών για την Ελλάδα εμφανίζονται να κινούνται ανοδικά σε ποσοστό 30-70%.
Τα στοιχεία, ωστόσο, των πτήσεων που έχουν προγραμματιστεί από διάφορες αγορές προς τη χώρα μας για την καλοκαιρινή περίοδο «φωτογραφίζουν» τους ελληνικούς προορισμούς που θέτουν ήδη υποψηφιότητα να αποτελέσουν τα «μπεστ σέλερ» του φετινού καλοκαιριού αλλά και τους προορισμούς… survivor που απλώς θα επιβιώσουν. Τα ίδια στοιχεία, ταυτόχρονα, αποτυπώνουν τη μετατόπιση της τουριστικής ζήτησης δυτικότερα και μακριά από τα περισσότερα ελληνικά νησιά της οριογραμμής με την Τουρκία.
Για την ακρίβεια, η τουριστική κίνηση δείχνει να επικεντρώνεται σε παραδοσιακούς, δοκιμασμένους και γνώριμους πόλους όπως την Κρήτη και τη Ρόδο. Ταυτόχρονα ο άξονας της ζήτησης δείχνει να μετατοπίζεται προς τον κέντρο του Αιγαίου, όπου ηγεμονεύουν οι κοσμοπολίτικες «μητροπόλεις» της Μυκόνου και της Σαντορίνης.
Κερδισμένοι την ίδια στιγμή φαίνεται πως θα είναι οι προορισμοί της Βόρειας Ελλάδας αλλά και του ευρύτερου πόλου που περιλαμβάνει τη Μαγνησία και τα νησιά των Σποράδων.
Το μίνι «ράλι» που ξεκίνησαν πέρυσι δείχνουν πως συνεχίζουν και φέτος οι προορισμοί του Ιονίου και οι παραθαλάσσιοι προορισμοί της Δυτ. Ελλάδας και της Ηπείρου. Αποτέλεσμα της στροφής των Ευρωπαίων σε ελληνικούς προορισμούς που… βλέπουν Δύση.
Με ίδιες δυνάμεις (μέσω των αεροδρομίων της Καλαμάτας και του Άραξου) αλλά και εξ αντανακλάσεως ενίσχυση από τη νέα μεγάλη άνοδο της Αθήνας, εκτιμάται ότι θα κινηθεί ανοδικά και η Πελοπόννησος.
Το πιο ανησυχητικό ίσως είναι το διαφαινόμενο άνοιγμα της «ψαλίδας» μεταξύ των δημοφιλέστερων και πιο γνωστών στο εξωτερικό ελληνικών προορισμών, έναντι των ανερχόμενων και λιγότερο γνωστών διεθνώς.
Είναι χαρακτηριστικό πως από τους 23 προορισμούς (πλην Αθήνας) που συμπεριλαμβάνονται στα στοιχεία προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων που δημοσιοποίησε πρόσφατα ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (προέρχονται από την Αρχή Συντονισμού Πτήσεων), οι 10 καταγράφουν αύξηση σε σύγκριση με το 2016 ενώ οι υπόλοιποι 13 πτώση.
Ότι τα νησιά του Ιονίου έγιναν ιδιαίτερα… «σέξι» από πέρυσι -μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στην Ευρώπη και τα προβλήματα σε χώρες όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος- επιβεβαιώνεται από τη σημαντική ενίσχυση των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων. Από τις αλλαγές τάσεων, ωστόσο, προκύπτουν νέοι «πρωταγωνιστές» καθώς την υψηλότερη αύξηση θέσεων εμφανίζονται να καταγράφουν η Ζάκυνθος και η Κεφαλονιά (αμφότερες 18%). Με την Κέρκυρα να σημειώνεται μείωση θέσεων 3%, η οποία αντιστοιχεί σχεδόν σε 44.000 λιγότερες θέσεις.
Σε απόλυτα μεγέθη, τη μεγαλύτερη αύξηση θέσεων καταγράφουν το Ηράκλειο (443.000 θέσεις, +12%) και η Ζάκυνθος (148.000 θέσεις). Ακολουθούν η Θεσ/νίκη με αύξηση 10% (+170.000 θέσεις) και η Ρόδος με αύξηση 67.000 θέσεων (+3%). Μύκονος και Σαντορίνη εμφανίζουν 70.000 και 60.000, αντίστοιχα, περισσότερες θέσεις από πέρυσι.
Ενδεικτικό του «υδροκεφαλισμού» της ζήτησης για συγκεκριμένους ελληνικούς προορισμούς είναι το γεγονός πως από το σχεδόν 1,5 εκατ. περισσότερες από πέρυσι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις, το μισό εκατ. αφορά την Αθήνα, σχεδόν 340.000 το Ηράκλειο και άλλες 140.000 η Ζάκυνθος.
Όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία, οι λίγο περισσότερες από 950.000 επιπλέον θέσεις σε σύγκριση με πέρυσι αφορούν, ουσιαστικά, τη Θεσ/νίκη, το Ηράκλειο, τη Ζάκυνθο, τη Ρόδο, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη.
Στον αντίποδα βρέθηκαν τα ελληνικά νησιά της ανατολικής οριογραμμής του Αιγαίου. Με την Κω να καταγράφει τη μεγαλύτερη μείωση προγραμματισμένων θέσεων σε απόλυτα μεγέθη (-50.000 θέσεις, -4%), ενώ η Χίος έχασε το σύνολο των προγραμματισμένων θέσεων που είχε το 2016 (-100%, -13.600 θέσεις) και Σάμος και Μυτιλήνη είδαν τις προγραμματισμένες θέσεις για την περιοχή τους να μειώνονται φέτος 10% και 21% σε σύγκριση με πέρυσι.
Στα αξιοσημείωτα θα πρέπει να καταγραφούν ακόμα η μείωση των προγραμματισμένων θέσεων για Καλαμάτα (-6%) και Λήμνο (35%).
Θα πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, πως οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις δεν αντιστοιχούν ούτε σε κρατήσεις ούτε σε αφίξεις. Απεικονίζουν, απλώς, τις ενδείξεις ζήτησης. Έτσι, ένας προορισμός που εμφανίζεται να καταγράφει μείωση θέσεων μπορεί να καταγράψει μέχρι και άνοδο αφίξεων ξένων επισκεπτών, εφόσον αυξηθούν οι πληρότητες των πτήσεων.