Σε επίπεδα προ οικονομική κρίσης κινήθηκε το 2016 η ζήτηση φυσικού αερίου, αλλά μόνο χάρη στη μεγάλη κατανάλωση των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας των ανεξάρτητων εταιριών και της ΔΕΗ. Αντίθετα, νοικοκυριά, βιομηχανίες και εμπορικές επιχειρήσεις, λόγω της οικονομικής κρίσης, μείωσαν τις ποσότητες.
Τα παραπάνω προκύπτουν από τα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, ο οποίος διπλασίασε τα προ φόρων κέρδη του στα 49,7 εκατ. ευρώ από 25,1 εκατ. ευρώ (+98%) το 2015, υπερδιπλασίασε τα μετά φόρων κέρδη σε 34,3 εκατ. ευρώ από 16,7 εκατ., ενώ τα προ τόκων φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) ανέβηκαν κατά 27,29% σε 104,2 εκατ. ευρώ από 81,8 εκατ. ευρώ. Τα συνολικά έσοδα της εταιρίας ανήλθαν στα 206 εκατ. ευρώ από 173,5 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, και σε ό,τι αφορά την αγορά φυσικού αερίου, αξίζει να αναφερθεί η μικτή εικόνα που παρουσιάζουν οι κατηγορίες των καταναλωτών για την περασμένη χρονιά. Η συνολική ζήτηση μπορεί μεν να ανέβηκε κατά 29,57% έναντι του 2015 και για την ακρίβεια στα 3,8 δισ. κυβικά μέτρα, αλλά τα επιμέρους στοιχεία της κατανάλωσης δείχνουν αντίρροπες τάσεις. Η άνοδος της ζήτησης αποδίδεται αποκλειστικά στην εντυπωσιακή αύξηση των ηλεκτροπαραγωγών. Άντλησαν κατά 53,9% περισσότερες ποσότητες σε σχέση με το 2015, με αποτέλεσμα το μερίδιό τους να ανέλθει στο 68,5% έναντι 57,7% την προηγούμενη χρονιά.
Στον αντίποδα, οι καταναλώσεις από τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου (μικρές βιομηχανίες, οικιακοί και εμπορικοί καταναλωτές) μειώθηκαν κατά 2,4% κι έτσι το μερίδιό τους στην ετήσια ζήτηση υποχώρησε στο 21,4% από 28,4%. Πτώση καταγράφηκε και στις ποσότητες που απορρόφησαν οι μεγάλες βιομηχανίες (όσες είναι συνδεδεμένες κατευθείαν με το δίκτυο μεταφοράς. Αυτή ήταν της τάξης του 6,2% κι έτσι το ποσοστό τους κατρακύλησε στο 10,1% από 13,9%.
Έτσι, όπως σχολιάζει ο ΔΕΣΦΑ στην ανάλυση της αγοράς, «είναι φανερό ότι η βιομηχανική κατανάλωση και η κατανάλωση των οικιακών και εμπορικών καταναλωτών επηρεάζεται από την οικονομική ύφεση και τη μείωση των διαθέσιμων εισοδημάτων, παρά το γεγονός ότι υπάρχει επέκταση των δικτύων διανομής με νέες συνδέσεις».
Η μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου στα δίκτυα διανομής δεν ανατράπηκε ούτε και από την απότομη αύξηση που σημειώθηκε τον Νοέμβριο (28,5%), οπότε και η κατανάλωση ενισχύθηκε λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών του φετινού χειμώνα. Η τάση αυτή, σύμφωνα με τον Διαχειριστή, συνεχίστηκε και τον Ιανουάριο του 2017.
Αξίζει να τονιστεί ότι τα 3,8 δισ. κ.μ. που διακινήθηκαν από τις εξόδους του συστήματος μεταφοράς είναι υψηλότερα κι από εκείνα του 2013 (3,6 δισ.) και είναι επίσης κοντά στα επίπεδα του 2008 (3,9 δισ. κ.μ.). Τα ρεκόρ είχαν καταγραφεί το 2011, με 4,5 δισ. κ.μ. και το 2012, με 4,1 δισ. κ.μ.
Οι ηλεκτροπαραγωγοί
Η πτώση των τιμών του πετρελαίου που συμπαρέσυραν κι εκείνες του φυσικού αερίου αλλά και η μείωση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τα πυρηνικά εργοστάσια της Γαλλίας ήταν, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, οι λόγοι που εκτόξευσαν τη ζήτηση φυσικού αερίου από τους ηλεκτροπαραγωγούς της χώρας.
Σύμφωνα με την ανάλυση της αγοράς, στο πρώτο εξάμηνο του 2016 η αυξανόμενη τάση στην κατανάλωση οφείλεται στην πτώση της τιμής του πετρελαίου, που επηρεάζει ανάλογα και την τιμή του φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα οι μονάδες φυσικού αερίου να είναι περισσότερο ανταγωνιστικές σε σχέση με τις λιγνιτικές.
Ανεβασμένη ήταν η κατανάλωση και τον Δεκέμβριο, εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης στην παραγωγή που προκλήθηκε από τη μείωση της της παραγόμενης ενέργειας των πυρηνικών εργοστασίων της Γαλλίας. Κάτι που είχε επίδραση σε όλη την Ευρώπη. Έτσι το έλλειμμα αυτό (εισαγωγές) στη χώρα μας υποκαταστάθηκε από την εγχώρια παραγωγή και από την άλλη μεριά, μέρος των ποσοτήτων αυτών εξήχθη.
Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο
Μεγαλύτερη συμμετοχή στις ποσότητες που διακινήθηκαν είχε και το υγροποιημένο φυσικό αέριο. Πώς προκύπτει αυτό το στοιχείο;
Σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ, αν μετατραπούν οι ποσότητες των κυβικών μέτρων σε ενέργεια, προκύπτει ότι η αύξηση είναι μεγαλύτερη. Πιο συγκεκριμένα, το 2016 διακινήθηκαν 43,2 εκατ. μεγαβατώρες φυσικού αερίου από 32,9 εκατ. μεγαβατώρες, ήτοι αύξηση 30,74%. Όπως εξηγεί ο Διαχειριστής, η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση που παρατηρείται σε όρους ενέργειας οφείλεται στη μεγαλύτερη μέση θερμογόνο δύναμη του καυσίμου το 2016, ως αποτέλεσμα της αυξημένης συμμετοχής του υγροποιημένου φυσικού αερίου στη συνολική διακινούμενη ποσότητα. Το μερίδιό του ήταν στο 19,35% από 18,38%.
Νέα έργα
Ο Διαχειριστής προγραμματίζει και τα ακόλουθα νέα έργα, όπως αναφέρεται στην έκθεση διαχείρισης του διοικητικού συμβουλίου:
- Συντάσσονται τα τεύχη για τη δημοπράτηση της κατασκευής του σταθμού φόρτωσης βυτιοφόρων στη Ρεβυθούσα.
- Ολοκληρώθηκε μελέτη τεχνικής εφικτότητας και εκτίμησης κόστους για ανάπτυξη εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ήδη συντάσσεται το αντικείμενο υπηρεσιών για τον βασικό σχεδιασμό της νέας προβλήτας στη Ρεβυθούσα, η οποία θα εξυπηρετεί μικρά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς και για την αναβάθμιση της υπάρχουσας προβλήτας.
- Ξεκίνησε η κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης των τεχνικών μελετών για την εγκατάσταση σταθμού συμπίεσης του εξατμιζόμενου υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, με σκοπό τον μηδενισμό των εκπομπών φυσικού αερίου.
-Ενέκρινε η Ευρ. Επιτροπή την επιχορήγηση με ποσοστό 50% του κόστους της μελέτης για την κατασκευή μετρητικού σταθμού στη Νέα Μεσημβρία, προκειμένου να γίνει η διασύνδεση με τον αγωγό TAP.
Εξάλλου, το ΕΠΑΝΕΚ ενέκρινε τη συγχρηματοδότηση της κατασκευής προαναφερόμενων έργων του ΔΕΣΦΑ με 35% τη δεύτερη αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, με 59% την κατασκευή του μετρητικού σταθμού στη Νέα Μεσημβρία, με 57% του σταθμού φόρτωσης βυτιοφόρων στη Ρεβυθούσα, αλλά και με 60% του σταθμού συμπίεσης εξατμιζόμενου υγροποιημένου φυσικού αερίου.