ΓΕΦΥΡΑ:Κινήσεις τακτικής για μερίδιο Προοδευτικής

Mε δέλεαρ τα έσοδα από τα μερίσματα και στο... βάθος τις χρυσοφόρες συμβάσεις παραχώρησης εντείνεται η συγκέντρωση στις κατασκευές. Το νέο επεισόδιο διαδραματίζεται με αφορμή την εκχώρηση από την Προοδευτική στην Alpha του μεριδίου το οποίο κατείχε στην κοινοπραξία Γέφυρα Α.Ε.

ΓΕΦΥΡΑ:Κινήσεις τακτικής για μερίδιο Προοδευτικής
του Μιχαήλ Γελαντάλι

Mε δέλεαρ τα έσοδα από τα μερίσματα και στο... βάθος τις χρυσοφόρες συμβάσεις παραχώρησης εντείνεται η διαδικασία συγκέντρωσης στον κατασκευαστικό κλάδο.

Αυτήν τη φορά το νέο... επεισόδιο διαδραματίζεται με αφορμή την εκχώρηση από την Προοδευτική στον όμιλο της Alpha Bank του μεριδίου το οποίο κατείχε στην κοινοπραξία Γέφυρα Α.Ε.

Η απόφαση της κατασκευαστικής να ”κλειδώσει” με προσύμφωνο το 7,7% έναντι 21,5 εκατ. ευρώ αποδίδεται από παράγοντες της αγοράς στη δεινή οικονομική θέση της εταιρείας. Κυρίως όμως αποδίδεται στην προσπάθεια να ”προκαταβάλει” μια αποτίμηση της συμμετοχής της εν όψει ενδεχόμενης εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τους βασικούς μετόχους του σχήματος.

Όπως είναι γνωστό, το 52,3% ελέγχεται από τη Vinci, το 20,7% από την Ελληνική Τεχνοδομική, το 19,3% από την J&P Άβαξ, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό είναι δυνατόν να περάσει στην Alpha εάν δεν υποβληθεί καλύτερη προσφορά μέσα στους επόμενους μήνες.

Θεωρητικά θα μπορούσε να υπάρξει αντιπροσφορά είτε από την πλευρά της Ελληνικής Τεχνοδομικής είτε από τον όμιλο της J&P Άβαξ, ωστόσο οι δύο ισχυρές εταιρείες του κλάδου έχουν αποδείξει ότι δεν βιάζονται, καθότι ο χρόνος κυλά υπέρ τους.

Να σημειωθεί ότι αμφότερες ενίσχυσαν σημαντικά το μερίδιό τους στην κοινοπραξία, εξαγοράζοντας η πρώτη την Παντεχνική και η δεύτερη την Αθηνά. Έτσι, ένα έργο εκμετάλλευσης το οποίο ξεκίνησε με τη συμμετοχή έξι παικτών φαίνεται ότι συγκεντρώνεται σε τρεις.

Αυτό με τη βεβαιότητα πως είτε στο ενδιάμεσο της ισχύος του προσυμφώνου είτε σε επόμενη χρονική στιγμή απευθείας από την Alpha Bank το 7,7% θα καταλήξει στα χέρια των ισχυρών ομίλων.

Οι τελευταίοι έχουν κάθε λόγο να ενδιαφέρονται για την ενίσχυση των μεριδίων τους, καθότι η κοινοπραξία προχωρά φέτος για πρώτη φορά στη διανομή μερίσματος 8 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα μερίδια συμμετοχής, η Vinci θα βάλει στο ταμείο της περί τα 4,3 εκατ. ευρώ, ο όμιλος της Ελληνικής Τεχνοδομικής 1,7 εκατ. ευρώ, η J&P Άβαξ περίπου 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ μισό εκατομμύριο θα δώσει μια... ανάσα στη χειμαζόμενη οικονομικά Προοδευτική.

Το ενδιαφέρον των ”μεγάλων”

Στελέχη των δύο ομίλων επισημαίνουν ότι το έργο χαρακτηρίζεται από ικανοποιητικό βαθμό απόδοσης, ωστόσο τα οφέλη θα είναι σημαντικότερα έπειτα από 4 - 6 χρόνια.

Η Γέφυρα παρουσιάζει σταθερό ρυθμό αύξησης στη διέλευση αυτοκινήτων, που προβλέπεται ότι θα εκτιναχτεί όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή της Ιονίας Οδού προς τον βορρά και των οδικών αξόνων της Πελοποννήσου προς τον νότο.

Υπολογίζεται ότι ο ρυθμός αύξησης των εσόδων από 4% - 6% σήμερα θα μπορούσε να υπερδιπλασιαστεί τα πρώτα 2 - 3 χρόνια της λειτουργίας του ανακατασκευασμένου οδικού άξονα Κορίνθου - Πατρών. Να σημειωθεί ότι τα έσοδα ανήλθαν σε 47 εκατ. ευρώ το 2007 (από 43,2 εκατ. ευρώ το 2006), ενώ για τη φετινή χρήση εκτιμάται πως θα προσεγγίσουν για πρώτη φορά τον στόχο των 50 εκατ. ευρώ.

Οι ίδιες πηγές παραδέχονται ότι το ”φιλέτο” της Γέφυρας αλλά και των άλλων αυτοχρηματοδοτούμενων βρίσκεται στις... χρυσοφόρες συμβάσεις παραχώρησης. Αυτό γιατί οι 2 - 4 ισχυροί ελληνικοί όμιλοι συμμετέχουν στα μεγάλα αυτοχρηματοδοτούμενα, που πρόκειται να συνδεθούν με τη Γέφυρα.

Οι ΕΛΤΕΧ και J&P Άβαξ συμμετέχουν (με 18% και 21% αντίστοιχα) στην κοινοπραξία Άπιον Κλέος που έχει αναλάβει την κατασκευή του άξονα Ελευσίνας - Τσακώνας. Το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 2,8 εκατ. ευρώ, θα κατασκευαστεί με παραχώρηση για 30 χρόνια.

Προς βορρά την κατασκευή της Ιονίας Οδού έχει αναλάβει η Hellenic Autopistas (Cintra, Dragados, ΓΕΚ - Τέρνα κ.ά.), με το κόστος να προϋπολογίζεται στο 1,4 δισ. ευρώ, η δε σύμβαση έχει επίσης 30ετή διάρκεια. Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου έχει υπολογιστεί στα 330 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα μισά θα εισφέρει η Ε.E. Όσον αφορά στο κόστος διέλευσης, θα υπολογίζεται με βάση τον χιλιομετρικό τύπο (περίπου όπως sτην Αττική Οδό), χρεώνοντας δηλαδή (σε μέση τιμή) τον οδηγό με 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Με βάση αυτόν τον νέο τρόπο υπολογισμού, το κόστος για τον οδηγό και κατά συνέπεια τα έσοδα για τους κατασκευαστές υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν θεαματικά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v