Πραγματοποιήθηκε η ετήσια Γ.Σ. του ΣΠΕΦ

Στα κύρια θέματα που απασχολούν τον κλάδο των ΑΠΕ και ειδικότερα τον κλάδο των φωτοβολταϊκών, αλλά και στον απολογισμό των πεπραγμένων του Συνδέσμου το 2016, αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΣΠΕΦ στην ετήσια γενική συνέλευση του Συνδέσμου.

Πραγματοποιήθηκε η ετήσια Γ.Σ. του ΣΠΕΦ
Διεξήχθη την Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2017 η ετήσια τακτική γενική συνέλευση του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) στην Αγριά Βόλου.

Από το βήμα της εκδήλωσης ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ κ. Στέλιος Λουμάκης παρουσίασε τον απολογισμό και τα πεπραγμένα του Συνδέσμου το 2016 καθώς και τις σημαντικότερες προκλήσεις της αγοράς.

Τα κυριότερα σημεία της παρουσίασης του κ. Λουμάκη αφορούσαν:

1. Την επιτυχή υιοθέτηση από την Πολιτεία με τον ν. 4414/2016 της πρότασης του συνδέσμου για θεσμοθέτηση εικονικού παράλληλου Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) χωρίς ΑΠΕ για τον υπολογισμό μιας δεύτερης σκιώδους Οριακής Τιμής Συστήματος, της οποίας η διαφορά από την τακτική αποτυπώνει το αποφευγόμενο κόστος των Προμηθευτών λόγω των ΑΠΕ και τοιουτοτρόπως αντιμετωπίζεται το Merit Order Effect στην χονδρεμπορική αγορά. Η απόδοση στον ΛΑΓΗΕ της νέας αυτής Χρέωσης Προμηθευτών σε εβδομαδιαία βάση όπως και ο ΗΕΠ σύμφωνα με τον Κώδικα, αποκαθιστά μια πολυετή οικονομική αδικία σε βάρος των ανανεώσιμων. Η νέα χρέωση Προμηθευτών την οποία και παρακολουθεί αδιάλειπτα ο ΣΠΕΦ, δεν επιβαρύνει τους καταναλωτές αφού τυχόν υπεραπόδοσή της θα επιφέρει ισόποση μείωση στο ΕΤΜΕΑΡ.

2. Την ανάγκη άμεσης μείωσης των υπερημεριών πληρωμής των ΑΠΕ από τον ΛΑΓΗΕ κατά τουλάχιστον 50 ημέρες, δηλαδή από τις 170 στις 120 ένεκα της δραστικής μείωσης του λογιστικού ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), ήδη μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017.

3. Τις εξόφθαλμες ασυμμετρίες στην κατανομή της ρευστότητας που εισπράττεται από την ΔΕΗ και εν συνεχεία διοχετεύεται με στρεβλό τρόπο στις επιμέρους συνιστώσες και τμήματα της αγοράς που την τροφοδοτούν. Από την προσαύξηση της υπερημερίας προς τις ΑΠΕ κατά 100 ημέρες πάνω από το επίπεδο που δικαιολογεί το λογιστικό έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ, οι 70 οφείλονται στις ασυμμετρίες αυτές και μόνο οι υπόλοιπες 30 στα μη καλυμμένα από προβλέψεις ληξιπρόθεσμα υπόλοιπα λογαριασμών της ΔΕΗ, αν οι προβλέψεις δηλαδή αυτές αφορούσαν θεωρητικά συμμέτρως και το ΕΤΜΕΑΡ που συνιστά κόστος ρεύματος βάσει και της Απόφασης του ΣτΕ 3366/2015. Στον αντίποδα τα ΥΚΩ που συνιστούν και αυτά εν τοις πράγμασι κόστος ρεύματος αλλά είναι επίσης διακριτή ρυθμιζόμενη χρέωση όπως το ΕΤΜΕΑΡ στους λογαριασμούς, η ΔΕΗ τα ενσωματώνει κανονικά στον τζίρο στους ισολογισμούς της και έτσι η ανεισπραξιμότητα λογαριασμών στην αναλογία που τα αφορά πιθανότατα καλύπτεται από τις εγγραφείσες προβλέψεις. Οφείλουν λοιπόν άμεσα οι ανισοκατανομές στη ρευστότητα αυτές να εξαλειφθούν.

4. Τα δομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ήδη η ΔΕΗ εξαιτίας του εσφαλμένου μοντέλου που υιοθετήθηκε για το άνοιγμα της λιανικής, δηλαδή των ΝΟΜΕ σε συνδυασμό με την απώλεια μεριδίου αγοράς στο 50%. Τα καθετοποιημένα μονοπώλια χωρίζονται μάλλον κάθετα ώστε να προκύψουν ανταγωνιστικές υγιείς εταιρίες και όχι οριζόντια, διότι τότε συνήθως καταστρέφονται. Εν πάση περιπτώσει είναι τώρα η ώρα η διοίκηση της ΔΕΗ, ως εισηγμένη και στο Χρηματιστήριο επιχείρηση, να παρουσιάσει ένα ποσοτικοποιημένο και τεχνοκρατικό τριετές κυλιόμενο οικονομικό και επιχειρησιακό σχέδιο που θα βγάζει νόημα και στους αριθμούς και δεν θα αναφέρεται αφηρημένα μόνο σε φιλοδοξίες οι οποίες ωστόσο δεν λαμβάνουν υπόψη την πραγματικότητα και τις ρητές δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η Κυβέρνηση προς το εξωτερικό.

5. Την επιφύλαξη του ΣΠΕΦ να εξετάσει σε βάθος τα στοιχεία ωριαίου φορτίου συστήματος και πελατών Υψηλής Τάσης όταν αναρτηθούν αργότερα από τον ΑΔΜΗΕ κατά την εφαρμογή της διακοψιμότητας τις ημέρες της ενεργειακής κρίσης, αφού ο Κανονισμός Υπηρεσιών Διακοπτόμενου Φορτίου επιτρέπει και δημοπρατούνται φορτία έως και πέντε φορές μεγαλύτερα από τις πραγματικές τρέχουσες εκτιμώμενες δυνατότητες περικοπών των συμμετεχόντων στο μέτρο βιομηχανικών καταναλωτών. Υφίσταται δηλαδή περίπτωση οι «πολυδιαφημισμένες» εντολές περικοπών του διαχειριστή κατά π.χ. 300 MW να απέδωσαν έως και μόλις 60 MW πραγματική περικοπή φορτίου σε ωριαία βάση. Σε κάθε περίπτωση και ασχέτως της αναγκαιότητας της διακοψιμότητας ή της πραγματικής της απόδοσης, η «τυφλή» χρηματοδότηση του μέτρου από τις ΑΠΕ που συνεισφέρουν και στηρίζουν σε ισχύ το σύστημα είναι απαράδεκτη και συνιστά αρνητική διεθνή πρωτοτυπία. Από την πρόσφατη ενεργειακή μάλιστα κρίση, λάβαμε όλοι μια πολύ καλή γεύση του τι θα συνέβαινε αν τα καλοκαίρια το μεσημέρι δεν είχαμε τα φωτοβολταϊκά να στηρίζουν το σύστημα, τις ακραίες ανάγκες του, αλλά και να συγκρατούν την ΟΤΣ. Ως προς το sunset effect, αυτό αντισταθμίζεται πλήρως από το ευεργετικό sunrise effect, ενώ για να αρχίσει διαφορικά να προκαλεί επιβάρυνση θα έπρεπε η ενεργός διείσδυση των Φ/Β να ήταν περίπου διπλάσια της σημερινής.

6. Μια σειρά από προβλήματα εύρεσης ρευστότητας και προκλήσεων οικονομιών κλίμακας και ρίσκου που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο να συνεχίσουν να διαδραματίζουν ρόλο στις νέες ΑΠΕ και που μόνο η υιοθέτηση μοντέλων πολυσυμμετοχικής ανάπτυξης μπορεί να δώσει απάντηση, όπως συμβαίνει από χρόνια στην Ευρώπη και στις 1.243 τέτοιες επιχειρήσεις που ήδη λειτουργούν εκεί με τους 300.000 μεριδιούχους τους. Η πρωτοβουλία που ανέπτυξε ο ΣΠΕΦ τους περασμένους μήνες προς την κατεύθυνση αυτή βρήκε ανταπόκριση και ήδη κυοφορεί και δρομολογεί θετικές εξελίξεις.

Δείτε την παρουσίαση όλων των πεπραγμένων του ΣΠΕΦ στη στήλη «Συνοδευτικό υλικό».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v